Senaste nytt

Vad kostar businessbiljetter om man flyger mycket?

RobHK

Medlem
Svenska storbanker tror jag är i linje med AABack2ARN säger, det finns avtalspriser, men policy nu för tiden är att 99% av staff flyger på billigaste economy biljetter.
 

Benz

Medlem
Jobbar på ett av Sveriges största bolag. Där har vi SAS företagsprogram samt avtal med ett par andra större bolag. Men det flygs mest inom Norden och då med SAS. Policy är billigast möjliga biljett -med flex. Alltså flyger de flesta på en rabatterad Plus-biljett. Business tillåts generellt på long-haul men jag skulle tro att dessa resor inte är särskilt vanliga.

Just resandet har dock stramats åt rejält under det senaste året och det krävs därför starka skäl för att ens få beviljat att besöka ett annat kontor.
 

Canadien

Medlem
Jag försöker tajma kampanjer i Business för jobbresorna men det är inte lätt alltid då framförhållning krävs. Lyckas jag så brukar US gå på ca 15-17k, Ostasien o Sydamerika 18-20k, Oceanien 23-25k

Finns det bara dyra biljetter tvingas jag boka Ekonomi eller Premium, alternativt betala mellanskillnaden ur egen ficka.

Denna höst har det blivit lite för mycket Premium Ekonomi för min smak men går ibland att uppgradera dessa med poäng.
 
Hur långt är ett snöre? Jag har flera gånger betalat 2-3x i ekonomi vad det skulle ha kostat att flyga business.

Allt hänger på rutt, framförhållning och om det just när man bokar finns några bra deals skulle jag säga.
Jag förutsätter givetvis "allt annat lika" i den mån det är möjligt. Tvivlar en aning på att det kostade 2-3ggr mer att boka ekonomi än bc om du bokar samma flight vid samma tillfälle.

Kom på en sak till förresten :) själva priserna på flyg är ju idag extremt pressade så det finns inte så mycket att hämta där. Däremot finns det avtal där man kan köpa en icke flexibel biljett och den blir ändå ombokningsbar utan avgift. Det innebär ju i praktiken en ganska rejäl rabatt på flexibel biljett, och sådana avtal känner jag flera som jobbar på företag som har.
Tänker mig att flygbolagen har avsevärt bättre förtjänst på business än ekonomi och att det därför skulle finnas mer att hämta i att avtala om businessbiljetter. Kanske inte så mycket som jag har föreställer mig.
 

Valley

Medlem
Tyngsta jag sett.
75% rabatt (i mån av tillgång) på x antal biljetter/år. Gällde dock inte vanliga dödliga utan enbart från Platschefnivå och uppåt. Och de kunde bara bokas via en viss person, har för mig det var VD-Sekreterare.

I nutid har jag sett ett avtal med 20% rabatt. Men nu finns det ju ungefär 1 miljon olika businessbiljetter så jag vet inte om det gällde för samtliga eller enbart för ex.vis fullt ombokning- och återbetalningsbara.
 

intuition

Medlem
Hanteringen av företagsavtal skiljer säkert mycket mellan bolag.
För Finnair tror jag dels att det finns enterprise-avtal där det förhandlas en rabatt med varje enskilt företag, dels ett allmänt corporate-program där även mindre företag kan gå med och där fastställda procentsatser gäller för alla bokningar som görs via portalen. Här lämnas upp till 12% på biljettpriset, men bara på de dyrare biljettklasserna. Så ibland är det rabatterade priset dyrare än vad som finns tillgängligt för alla i form av Business saver priser.
12% rabatt gäller efter att man köpt biljetter för 150tkr (ex avgifter) så det är betydligt lägre nivåer än vad som diskuterats ovan för andra bolag.
 

agehall

Medlem
Jag förutsätter givetvis "allt annat lika" i den mån det är möjligt. Tvivlar en aning på att det kostade 2-3ggr mer att boka ekonomi än bc om du bokar samma flight vid samma tillfälle.
Så varför frågade du om du inte litar på svaren?

Jag har ett par gånger tvingats boka biljetter för avresa samma dag ARN-JNB i economy som gått på en bit över 60k medan business kostat runt 30k, vilket även är några av de dyraste biljetterna jag köpt. Jag har dock haft andra exempel där economy varit, relativt sett, mycket dyrare än så jämfört med business men där den absoluta summan varit mycket lägre.
 

SK989

Medlem
Svenska staten har via Kammarkollegiet upphandlat avtalspriser på bl.a. SAS alla flygningar - rabatterna är offentliga och kan läsas bl.a. här:

Flygresor, Nordamerika

Man kan notera att Kammarkollegiets avtal ger en rabatt på 20% för resor i business class resp. Plus på sträckan Stockholm - New York med SAS på flexibla biljetter men bara 1% rabatt på biljetter med restriktioner. Samma sträcka i ekonomiklass är rabatten 10% på biljetter utan restriktioner och 3% för ekonomibiljetter med restriktioner. För biljetter Stockholm - Washington med SAS kan rabatten vara så hög som 31%.

Närmare bokningsklasser är angivna i dokumentet som finns på länken under resp. flygbolag men som jag tolkar tabellerna är rabatten t.ex. 31% på en biljett i Plus som är bokat i bokningsklass S på sträckan Stockholm - Washington med ett byte (dvs. Köpenhamn) och en ekonomiklassbiljett bokad på samma sträcka i bokningsklass Q, L eller T ger 8% rabatt.

Ser man på Kammarkollegiets avtal med Norwegian så är rabatterna ännu högre. På sträckan Stockholm - London t.ex. är rabatten som lägst 35% och ändå upp till 50%, beroende på bokningsklass.
 
Last edited:

SpruceGoose

Medlem
Så varför frågade du om du inte litar på svaren?

Jag har ett par gånger tvingats boka biljetter för avresa samma dag ARN-JNB i economy som gått på en bit över 60k medan business kostat runt 30k, vilket även är några av de dyraste biljetterna jag köpt. Jag har dock haft andra exempel där economy varit, relativt sett, mycket dyrare än så jämfört med business men där den absoluta summan varit mycket lägre.

Varför köpte du inte businessbiljetten då? Känns urbota dumt att betala det dubbla.
 
Toppen