Senaste nytt

Vad kan vi göra åt taxiskojarna på Arlanda?

Tamas

Medlem
När jag, för många år sedan, jobbade med den problematiken för Luftfartsverket så fick jag under kortare perioder röra mig ute på terminalerna med polis i släptåg och under längre perioder med väktare pga upprepade och allvarliga mordhot från det klientelet som var aktiva på den tiden. Det här är en problematik som har pågått sedan avregleringen av taxi 1990. Vissa delar av det klientelet var både påtända och grovt kriminella. Jag har också sett passagerare bli attackerade när dom har försökt störa deras verksamhet genom att varna andra passagerare som varit på väg att bli lurade.
Det är min uppfattning också. Budapest flygplats hade samma problem och det tog många svåra år att utrota det värsta men inte allt. Om det inte finns vilja från Swedavia och lagstiftning kommer det inte gå. Och ja, man kan råka illa ut tyvärr om man försöker ta problemet i egna händer.

Men jag verkligen håller med att det är mycket konstigt att inget görs mot deras verksamhet och kan jobba fritt på en flygplats.
 

Hachans

Medlem
När jag, för många år sedan, jobbade med den problematiken för Luftfartsverket så fick jag under kortare perioder röra mig ute på terminalerna med polis i släptåg och under längre perioder med väktare pga upprepade och allvarliga mordhot från det klientelet som var aktiva på den tiden. Det här är en problematik som har pågått sedan avregleringen av taxi 1990. Vissa delar av det klientelet var både påtända och grovt kriminella. Jag har också sett passagerare bli attackerade när dom har försökt störa deras verksamhet genom att varna andra passagerare som varit på väg att bli lurade.

Det går att lösa om man vill. Polisen har andra verktyg nu. Är det grovt kriminella går de att gripa och åtala. Flygande besiktning på deras bilar. Stör stör stör.

Låter bara som ännu ett försök till att verka besitta något sorts civilkurage, släpp det eller engarera dig politiskt och lös det.
Svårt att tro att du har det i dig att lösa det på enda sättet dessa människor är beredda att sluta, genom våld eller lagstiftning.

Out'a en chaufför som oriktigt inför kund a.k.a svartmåla någon inför en annan person=Ett ordentligt kok stryk om du stöter på fel människa.
Jag är skeptiskt till att detta är något du gör varje gång du kliver ut genom dörren på Arlanda, för troligen hade du fått dig en omgång för länge sedan och inte gett detta rådet till andra människor.
Vända på en skylt? Ja det lär ju hjälpa mycket.
Upplysa vakterna? Som dom troligtvis är polare med då dom hänger där hela dagarna?
Arlandas kundtjänst, så fall bättre att ta det via riksdagen, större chans du löser det där.

Varför vet jag detta? Jo jag har personligen slagits med taxichaufförer och haft egna chaufförer som slagits för min rätt att välja bil när jag inte gillat vilka som har stått längst fram. Då pratar vi handgemäng, inte argumentation.

Ja, någon måste ha lite civilkurage och vilja ändra saker och inte bara sitta på händerna.

Det är en skamfläck rakt av. Har svårt att förstå att det får vara på det här sättet. Kanske skulle det gå att fålla in tydligare direkt utanför utgången och anvisa vart passagerarna ska gå?

Jag tror du behöver förstöra affärsmodellen för dem. Men det kräver polisinsatser och så.
 

igelkotten

Medlem
Är det här alltså förare som står inne på terminalen utanför tullfiltret och lockar kunder? Och de står parkerade någon annanstans? Eller är det folk som står där taxibilarna finns?
 

Hachans

Medlem
Är det här alltså förare som står inne på terminalen utanför tullfiltret och lockar kunder? Och de står parkerade någon annanstans? Eller är det folk som står där taxibilarna finns?

Ja, de står vid dörren där man går ut till vanliga taxibilarna. Och så frågar de om man behöver taxi. Och sen tar de väskan så man inte kan ångra sig och går ner till lastgången under T2 där de gömmer sina bilar.
 

Fredrik

Medlem
Min arbetsgivare varnar utländska besökare för taxisituationen i Stockholm generellt men det här är ändå värre.

Jag har faktiskt inte sett det men det kan bero på att jag ser för elak ut och inte som något lätt offer. Det eller att jag helst åker kollektivt. Jag litar inte heller på förarna från diverse appbaserade tjänster. De ser precis lika förtroendeingivande ut som friåkare...
 
Min arbetsgivare varnar utländska besökare för taxisituationen i Stockholm generellt men det här är ändå värre.

Jag har faktiskt inte sett det men det kan bero på att jag ser för elak ut och inte som något lätt offer. Det eller att jag helst åker kollektivt. Jag litar inte heller på förarna från diverse appbaserade tjänster. De ser precis lika förtroendeingivande ut som friåkare...
Ofta så är dom friåkare
 
Jag litar inte heller på förarna från diverse appbaserade tjänster. De ser precis lika förtroendeingivande ut som friåkare...
De appbaserade tjänsterna, även om de har många nackdelar, adderar åtminstone ett lager av efterhandskontroll till resan. Kostnaden kan inte bli orimlig (annat än inom ramarna för vad appen tillåter), om något hände på resan har man någon man kan begära rättning hos efteråt, och för en tid sedan upptäckte jag (i Mexico, vet inte om de har samma funktion i Sverige) att när jag åkte Uber och fastnade i en oväntad bilkö och stod stilla ett tag, så skickade appen ett meddelande för att kontrollera ifall allt var OK (svara aktivt) eller jag behövde hjälp (om jag inte svarade).

Det sagt åker jag själv Taxi Stockholm till/från Arlanda, och äter den extra kostnaden för det är det värt att alternativet fortsätter existera. Men utländska gäster tror jag att jag skulle rekommendera Uber snarare än att försöka förklara skillnaden på Taxi Stockholm, Stockholm Taxi, Taxi i Stockholm osv...
 
Toppen