Senaste nytt

Vad kan vi göra åt taxiskojarna på Arlanda?

Hachans

Medlem
Varenda gång jag ankommer Arlanda så står de där sliskiga typerna och lurar folk i en svindyr taxi. Det är alltid samma personer som kör gruppsamtal med varandra genom örsnäckan. Jag tycker att det inte borde vara så svårt för Swedavia att få bort dem men det verkar inte vara så prioriterat. Jag tycker iaf inte det hör hemma på en flygplats som
Så här tänkte jag att vi som reser ofta kan göra en insats för att störa dem?

Själv brukar jag:

- Hinna upp föraren och kunden om jag kan och berätta att officiella taxin är där uppe och de blir lurade.

- Se till att alla skyltar som skojarna vänt bort är rättvända när jag går förbi dem.

- Upplysa vakterna om vad som pågår om de står och hänger i närheten.

- Maila Arlandas generella kundtjänst och få en händelserapport.

Vad kan vi mer göra som resenärer?
 

guwonder

Medlem
Catch up with some mark and inform them that I see that Uber or Bolt shows me a fixed price of 417 SEK to go from T5 arrivals to the city center and they should look at that as a basis for an agreed all-inclusive price or just use Uber/Bolt in the land of the Wild West of pricing and taxi scams since taxi deregulation.
 
Last edited:

airac

Medlem
Vad är det för skyltar som är vända?
De står i ankomsthallen med samma typ av skylt som förbokade taxichaufförer men försöka ragga folk istället.

På AMS Schiphol har man regelbundna (var 5-10 min typ) annonsering på högtalarsystemet i hela ankomst och centralhallen om att inte acceptera erbjudande om taxi och istället bege sig till den officiella taxikön.
 

Hachans

Medlem
Vad är det för skyltar som är vända?

Det står gatupratare där man går ner till parkeringen där de ställer sina bilar. Det står på svenska och engelska att det inte finns några auktoriserade taxibilar där och att du blir lurad och man ska prata med taxivärden om man har frågor. De står oftast vända sidledes och inknuffade i nåt hörn så man inte ser dem. Jag bara vänder dem så de syns tydligt i rulltrappan.
 

mrestes

Medlem
Har man tid och lust kan man visa sitt intresse, följa med till bilen, vid bilen ber om fast pris på 300 sek och går därifrån när de vägrar köra till det priset. Sedan kan man också notera nummerskylten och rapportera det till Swedavia.
Men då ska man ha gott om tid och stor lust att jävlas med dem.
 

hco

Medlem
Det står gatupratare där man går ner till parkeringen där de ställer sina bilar. Det står på svenska och engelska att det inte finns några auktoriserade taxibilar där och att du blir lurad och man ska prata med taxivärden om man har frågor. De står oftast vända sidledes och inknuffade i nåt hörn så man inte ser dem. Jag bara vänder dem så de syns tydligt i rulltrappan.
Aha, jag förstår. Jag går normalt med skyddlappar och ser inte. Ska spana nästa gång!
 
När jag, för många år sedan, jobbade med den problematiken för Luftfartsverket så fick jag under kortare perioder röra mig ute på terminalerna med polis i släptåg och under längre perioder med väktare pga upprepade och allvarliga mordhot från det klientelet som var aktiva på den tiden. Det här är en problematik som har pågått sedan avregleringen av taxi 1990. Vissa delar av det klientelet var både påtända och grovt kriminella. Jag har också sett passagerare bli attackerade när dom har försökt störa deras verksamhet genom att varna andra passagerare som varit på väg att bli lurade.
 

Rickard_O

Medlem
Varenda gång jag ankommer Arlanda så står de där sliskiga typerna och lurar folk i en svindyr taxi. Det är alltid samma personer som kör gruppsamtal med varandra genom örsnäckan. Jag tycker att det inte borde vara så svårt för Swedavia att få bort dem men det verkar inte vara så prioriterat. Jag tycker iaf inte det hör hemma på en flygplats som
Så här tänkte jag att vi som reser ofta kan göra en insats för att störa dem?

Själv brukar jag:

- Hinna upp föraren och kunden om jag kan och berätta att officiella taxin är där uppe och de blir lurade.

- Se till att alla skyltar som skojarna vänt bort är rättvända när jag går förbi dem.

- Upplysa vakterna om vad som pågår om de står och hänger i närheten.

- Maila Arlandas generella kundtjänst och få en händelserapport.

Vad kan vi mer göra som resenärer?
Låter bara som ännu ett försök till att verka besitta något sorts civilkurage, släpp det eller engarera dig politiskt och lös det.
Svårt att tro att du har det i dig att lösa det på enda sättet dessa människor är beredda att sluta, genom våld eller lagstiftning.

Out'a en chaufför som oriktigt inför kund a.k.a svartmåla någon inför en annan person=Ett ordentligt kok stryk om du stöter på fel människa.
Jag är skeptiskt till att detta är något du gör varje gång du kliver ut genom dörren på Arlanda, för troligen hade du fått dig en omgång för länge sedan och inte gett detta rådet till andra människor.
Vända på en skylt? Ja det lär ju hjälpa mycket.
Upplysa vakterna? Som dom troligtvis är polare med då dom hänger där hela dagarna?
Arlandas kundtjänst, så fall bättre att ta det via riksdagen, större chans du löser det där.

Varför vet jag detta? Jo jag har personligen slagits med taxichaufförer och haft egna chaufförer som slagits för min rätt att välja bil när jag inte gillat vilka som har stått längst fram. Då pratar vi handgemäng, inte argumentation.
 

adhoc76

Medlem
Det är en skamfläck rakt av. Har svårt att förstå att det får vara på det här sättet. Kanske skulle det gå att fålla in tydligare direkt utanför utgången och anvisa vart passagerarna ska gå?
 
Toppen