Senaste nytt

Vad kan man hitta på i Hamburg?

Erik M

Medlem
Nu till helgen blir det två kvällar i Hamburg.
Har någon tips på var jag äter bra tysk mat i smittsäker miljö? Dvs glesbefolkat och/eller (mer eller mindre) utomhus?
Eller bara bra tysk mat allmänt? Hittar några ställen som ska ha lite traditionella grejer men det känns som det kommer vara köpt vaniljglass i slutändan ändå. Bra tysk mat utan genvägar - det letar jag fortfarande. Tips om bra Hamburg-foodies att följa uppskattas också.
 

NyfikenGrau

Medlem
Först: Jag har inget konkret tips att ge då jag glömt var jag åt när jag besökte det (väldigt låg risk för dåliga ställen dock), men för glest, äkta och ändå väldigt mycket Hamburg, åk ut till Blankenese som är en av Tysklands rikaste stadsdelar och ändå är ett mycket starkt och traditionellt SPD-fäste, väldigt hanseatiskt alltså ;)
Jag skulle satsa på fisk/skaldjur, tysk mat är ofta väldigt regional och detta är fel stad för Knödel, Schweinshaxe och sånt där.
 

Fredrik

Medlem
Båten till Blankenese är nog en av de ofta rekommenderade utflykterna och är det bra väder så är det utan tvekan en bra sak att göra.

Jag är ingen foodie på något vis alls så har svårt att ge bra tips till någon med såna ambitioner men sist jag var i Hamburg åt jag på Vlet in der Speicherstadt med gott resultat.
 

Erik M

Medlem
Båten till Blankenese är nog en av de ofta rekommenderade utflykterna och är det bra väder så är det utan tvekan en bra sak att göra.

Jag är ingen foodie på något vis alls så har svårt att ge bra tips till någon med såna ambitioner men sist jag var i Hamburg åt jag på Vlet in der Speicherstadt med gott resultat.
Tack! Vlet har också American Express-samarbete :)
 

plover

Medlem
Hänger på här för en kommande resa - någon som vet bra vinbar med lite tilltugg ? Har snöat in på på tyska viner i år som motpol till det söta ekblasket på annathåll :)
 

mrestes

Medlem
Burget och bohemiskt i en spännande mix
Med tåg ut i Europa är det enkelt att nå storstadsbruset i Hamburg, Tysklands näst största – och rikaste – stad. Här möts man av en mix av gammalt och nytt, där renoverade stadsdelar blandas med nytillkomna områden och påtagligt många gröna initiativ.
RESOR
Runt Hamburgs hjärta, sjön Alster, ligger de allra pampigaste hotellen och villorna inbäddade i grönska. Stadens kanaler och broar gör promenaderna omväxlande och intressanta, så ta på bästa skodonen.
Ett bra sätt att bekanta sig med stan är att strosa längs Landungsbrücken. Den sträcker sig från Hafencity bort mot stadens berömda fiskmarknad St Pauli, mellan vackra magasinsbyggnader och kajplatser för hjulångare, fiskebåtar och segelfartyg. Härifrån anar man att Hamburg är Europas tredje största hamnstad, trots sitt läge tio mil in i landet från Nordsjön, och där lyftkranar och gigantiska containerfartyg tornar upp på rad. Passa på att testa en "fischbrötchen", stadens typiska gatumat som säljs från bodarna. Enkelt och gott.
HAFENCITY
I hamnområdet intill har ett av Europas största byggnadsprojekt växt fram, där bostäder och kontorslokaler fyller den nya stadsdelen Hafencity. Här varvas spektakulär arkitektur med moderna kaféer och fina promenadstråk längs vattnet. Längst ut på landtungan ståtar konserthuset Elbphilharmonie: stadens nya landmärke sedan sju år. Med en vågformad glaskonstruktion på en bas av tegel är byggnaden ett konstverk i sig. Invändigt skiljer böljande glaspartier utsiktsdäcket från kaféet och det flotta The Westin Hotel som ryms i byggnaden.
Har man inte lyckats få biljett till någon musikkonsert kan man ta världens längsta, svängda rulltrappa upp till plazan för en strålande panoramautsikt.
Ett stenkast längre bort reser sig Speicherstadt, sedan 2015 ett av Unescos världsarv, med sina gamla packhus och kontorshus i rött tegel.
Här ligger också det populära Miniatur Wunderland med världens största modelljärnväg. Alpjärnvägar, broar, tåg, städer, hamnar och hav – allt är i miniatyr. Kul för hela familjen, men kom ihåg att köpa biljetter i god tid.
BOHEMISKA SCHANZE
Stadsdelarna Karoviertel och Sternschanze, "Schantze" i folkmun, är raka motsatsen, men likväl charmiga. Här känner man av stadens kreativa vibe bland vintagebutiker, skivaffärer och fasader täckta av streetart. Kaféerna serverar rättvisemärkt kaffe och ekologiska bakverk, veganska hamburgare och hantverksöl till de medvetna kunderna.
Ett par kvarter norrut i de renoverade industrilokalerna i Schantzenhöf finns numera ett populärt krogområde med kafferosteri och mikrobryggeri. Gourmetpuben Altes Mädchen serverar sitt eget hantverksöl Ratsherrn till goda hamburgare.
I Sankt Pauli, runt paradgatan Reeperbahn, ligger karaokebarer och klubbar tätt. Hit kommer fortfarande mängder av nöjeslystna gäng och besökare från när och fjärran, nyfikna på stadens beryktade nöjeskvarter.
Hängivna Beatles-fans satsar hellre på en tur i bandets fotspår, som inledde sin karriär med hundratals spelningar i Hamburg.
Musikern Stefanie Hempel guidar runt i staden med både passion och charm. Hon bjuder på mustiga anekdoter om 60-talets ruffiga Reeperbahn och detaljer om hur Beatles formades av åren de spelade här.
Många av de ikoniska platserna finns kvar som Star-Club, där de spelade praktiskt taget dygnet runt, och skrubben i biografen som var deras inkvartering.
– Åren i Hamburg var tuffa på många sätt för bandet. Men också betydelsefulla. Det var här de blev sammansvetsade som band, menar Stefanie.
Själv bjuder hon på Beatles-sånger med sin ukulele, som lär ha varit George Harrisons favoritinstrument, vid varje minnesplats.
– Jag har mött vuxna män som gråtit av lycka när de kommit hit, berättar hon vid porten i Jäger-Passage där John Lennon fotograferas ades till ett av sina skivomslag.
Turen avslutas vid Beatles-Platz, där alla twistar loss och stämmer in i refrängen till Twist and Shout.
För mer information: hempels-musictour.de
KONSTMILEN
Hamburg har även tagit upp kampen med Berlin som Tysklands främsta kulturstad och har inget att skämmas över. Här finns det mesta: från kabaréer till statsopera, klassiska konstsamlingar till streetart.
Mellan Elbe och Alster sträcker sig Kunstmeile mellan flera konstitutioner av högsta rang, till exempel Kunsthalle som har en imponerande samling av konst som spänner över sju sekel och som visar en hyllad utställning av den tyske romantiske målaren Caspar David Friedrich fram till den 1 april. Vidare MK&G som visar upp konst och modern design i en vacker byggnad och Deichtorhalle som har fokus på fotokonst och modern konst. Avrunda besöket med en lunch eller middag på deras stilfulla restaurang Berliner Bahnhof.
För mer information: kunstmeile-hamburg.de
 

Micce1980

Medlem
Hänger på här för en kommande resa - någon som vet bra vinbar med lite tilltugg ? Har snöat in på på tyska viner i år som motpol till det söta ekblasket på annathåll :)
Har inte testat mycket annat än öl i staden och vissa drinkar men kanske Adega Nau Weinbar, om inte finns det några trevliga restauranger här i det lilla området, vill minnas att det är focus på det portugisiska köket där och har bara ätit pizzan på Luigis vilket jag skulle kunna göra igen. Men Mistral ser intressant ut, ligger lite av enligt mig men det går ju lösa med en hyrscooter om inte annat. Weingarten sechsundzwanzig skulle man kunna testa men det kanske är för enkelt? Südhang Restaurant Vinothek ligger i alla fall i ett spännande område :)
 

plover

Medlem
Bra tips där tack - många redtauranger är ju stängda på söndagar, någon som har tips på lunchställe gärna med lite trevliga viner ?
 

Maruska

Ny medlem
Bootshaus Bar o Grill besökte jag i julas. Väldigt nöjd med mat och dryck. Tyvärr stängt på söndagar. Hela Tyskland (i stort sätt ) är sovande på söndagar.
 
Toppen