Senaste nytt

Vad jobbar ni med? (Presentation av medlemmar)

30+ bosatt i Stockholm. Utbildad jurist som spenderat de senaste åren på kontor i innerstaden där jag jobbar med tvistelösning. Efter perioder av utlandsstudier "down under" så flängde jag runt på några internationella organisationer i utlandet där jag främst jobbade med internationell handel och immaterialrätt. Kommer under hösten söka nya spännande utmaningar och skulle då inte ha något emot ett jobb som innebär mer resande.

Har ett omåttligt intresse för att resa och även om jag (numera) inte har något emot att flyga så är det just reseintresset som gör att jag hänger här. Har gjort några long haul via jobbet när jag ska tala på konferenser men det mesta av resandet görs privat. Har besökt drygt 50 länder och bott i några till. Förra året gjorde jag privat en 10-15 short haul och en 5-6 long haul flights. Har via tips och indirekt vägledning från medlemmarna på det här forumet lyckats uppnå guldstatus hos *A och emerald hos OW, så tack för all information!

• Gilla
Reactions: Gus
38 år ung/gammal man född, uppväxt och boende i centrala Stockholm. Sjöofficer>Civilekonom SU>Diverse>Sales Manager på internationellt och f.d. Svenskt bolag.

Rest för mycket i tidigare tjänster till framförallt MENA, Östeuropa och USA men nu är det mest de bedrövligt tidiga morgonflygen till CPH, HEL, OSL och GOT för att om möjligt hinna hem innan småbarnen somnat.

Gillar: Fotboll, sommar, kall öl, chosefria människor.

Ogillar: Snöslask

Reser gärna till: Spanien, Buenos Aires, USA, Sydafrika.

Reser ogärna till: Frankrike, Bulgarien, Marocko.

Inga program eller kort att skryta om, EBG, Elite Svart, Hilton Gold.

Angenämt :)

Last edited:
  • Gilla
Hej alla,

Mit namn är Magnus, jag är 48 år, jag kommer från Kalmar men bor sedan annandagen 2009 i Stokholm (Nacka). Jag driver ett företag inom SEO (Sökmotoroptimering), att få webbplatser att ranka högt på Google är min specialitet!

Jag är gift, vi har inga barn men en katt som också kan flyga. Hon flög med oss till Nice i somras och bodde där i 3 veckor tills vi flög hem igen! :)

Jag är mycket intresserad av mat, både att laga och att äta. Gillar fine dining men all vällagad mat är välkommen (t.ex. Curbisdes Swiss burger).

Jag har inga coola bonuskort förutom svart NK-kort, men det räknas nog inte riktigt i detta forum! :)

Jag har flugit First class med Emirates och flyger med Saga Class till JFK om en månad, annars har jag inte flugit så mycket specialare.
Jo förresten jag åkte till London en gång med SAS, planet blev försenat i KPH pga dåligt väder i London så vi fick byta till ett plan som hade en ny klass som hette Euro Class (detta är typ 1993). Det var nån slags halvbusiness tror jag, någon som känner till detta?

Gillar att resa och föredrar 5-stjärninga hotell framför lågpris. Dricker gärna alldeles för mycket öl, vin, sprit mm.

Oj, mycket jag, jag jag... Sorry för det!

• Gilla
Jag är en 33-årig lokförare. Har varit det i 6 år nu. Lokförare alltså ;)
Trivs egentligen ganska bra med det då det på många sätt är ett väldigt bra yrke. Men...
Dels börjar branschen bli väldigt smutsig (upphandlad, med allt vad det innebär) och nu har jag kommit till en punkt där jag känner att jag står still. Det finns inte så mycket mer att lära sig. Inga utmaningar.
Har därför bestämt mig för att sadla om. Igen.

Den här gången lutar det åt en utbildning till ingenjör i elektro- och automationsteknik. Tror det skulle passa mig som handen i handsken.
Dessutom har jag förstått att yrket som automationsingenjör innebär många resdagar/år. Både in- och utrikes.
Kanon!! :)

Har inte rest speciellt mycket - i förhållande till alla andra här - men har ändå lyckats fastna för att resa i business class.
I oktober gjorde jag min första longhaul-resa i C och nu har jag svårt att tänka mig annat...

• Gilla
Reactions: PG
Jaha, då var det väl min tur. Blev nyligen medlem men läst här i 3-4 månader och fått mycket användning av alla tips.

32 år och projektledare på ett företag i kemibranschen som är baserat nära Helsingborg där jag bor. Nästan all vår verksamhet och projekt är utomlands vilket passar en flygnörd som mig.
Blev EBD på 6 månader i år efter sex resor till Kina och några kortare resor inom Europa.
Flyger i princip bara Star Alliance eftersom mina erfarenheter av de andra bolagen i Kina är dåliga, nekad boardning eftersom de inte förstår vårt bokningssystem och stor problem att kommunicera på engelska.

Favoritresmål: Hong Kong, Venedig, London
Slipper helst besöka igen: Rumänien (magsjuka), Taiyuan (fin stad men dålig luft och lounge)
Bäst mat hittills: Xinjiangprovinsen i Kina, Malaysia, Italien

Då var det dags för mig.
21 år och ursprungligen från Uppsala men senaste åren bott i Stockholm. Flyttade nu i slutet på Augusti till Helsingfors för att påbörja studier på Svenska handelshögskolan Hanken. Just nu veckopendlar jag då jag fortfarande har endel angelägenheter hemma i Stockholm. Det blir med andra ord väldigt mycket Blue1 och B717 (som jag f.ö gillar skarpt). Har tidigare jobbat med marknadsföring inom telecom på en av de ledande mobiltillverkarna i världen. För tillfället EBS som jag fick efter en resa i business till Sydney. Siktar givetvis på guld, men kan bli tight då intjäningen på ARN-HEL endast är 500 poäng i Y.

Gillar: Fotboll, läsning och finansiell ekonomi.
Gillar inte: Negativa människor och Vänsterpartiet
Favoritresmål: Sydney & Cairns, Australien eller Zanzibar, Tanzania.
Slipper helst att besöka igen: Beijing Capital International Airport

Jag är en 33-årig lokförare. Har varit det i 6 år nu. Lokförare alltså ;)
Trivs egentligen ganska bra med det då det på många sätt är ett väldigt bra yrke. Men...
Dels börjar branschen bli väldigt smutsig (upphandlad, med allt vad det innebär) och nu har jag kommit till en punkt där jag känner att jag står still. Det finns inte så mycket mer att lära sig. Inga utmaningar.
Har därför bestämt mig för att sadla om. Igen.

Den här gången lutar det åt en utbildning till ingenjör i elektro- och automationsteknik. Tror det skulle passa mig som handen i handsken.
Dessutom har jag förstått att yrket som automationsingenjör innebär många resdagar/år. Både in- och utrikes.
Kanon!! :)

Har inte rest speciellt mycket - i förhållande till alla andra här - men har ändå lyckats fastna för att resa i business class.
I oktober gjorde jag min första longhaul-resa i C och nu har jag svårt att tänka mig annat...
En till :)

Jag är en lokförare också. Kan ju ses lite på nicket kanske... Jag är lite äldre än lokförare nummer 2 här. Jag är 35.

Jag studerar redan i elbranschen. Gjorde ett år på Chalmers, men nu skall jag flytta. Så jag gör klart utbildningen på ett annat universitet. Har inte rikitgt kollat upp allt ännu.

Jobbar i dagsläget med att rulla runt olika järnvägssätt runt om i Sverige, är och kör i hela Sverige, och det kan ge en flygresa eller två. Kom precis upp i EBS och har tidigare rest då å då till Thailanda och USA. Men då har det varit mer fokus på priset och flygtiderna än poäng. Tror jag har några poäng på Finnair, efter en GOT-ARL-BKK t/r.

Hoppas att ta med famlijen på en trevlig resa och upptäcka den ofantliga kunskap som finnes här på forumet hur man skall maximera sina statusar och kort. Och till ett bra pris.

Jag är 26 år gammal, född och uppvuxen i Stockholm (Upplands Väsby).
Bor sedan tre år tillbaka i Kiruna och jobbar som bussförare vilket jag gjort sen jag fyllde laglig ålder (21).
På vintern glider jag runt på stan i Kiruna och på somrarna kör jag mest fjällturister och tågersättning.

Jag har hela min släkt nere runt Stockholm så det händer att man flyger ner för att hälsa på.

Annars är mina hobbys bussar, fotografering och att resa runt i vårt land.
Jag brukar åka på roadtrips i landet och fotografera och upptäcka nya små platser.
Antingen kör jag hemifrån men om jag ska besöka dom södra delarna så brukar jag flyga till Stockholm, hyra en fin bild och bo på hotell och samla poäng.

Eftersom jag tycker det är häftigt att besöka udda ställen så har jag fått chansen att besöka Svalbard, Grönland, Island och Alaska.

På senare tid när jag jobbat mycket extra och fått bra betalt så har jag kunnat bo på massa hotell, hyra fina bilar och flyga till udda ställen och i samband med det så har jag börjat samla poäng och fått fina medlemskort hos flera kedjor.

Jag är 41 år fast känner mig som 25, låter det bekant? ;)
Jobbar som IT-arkitekt på ett medelstor IT bolag i Svealand. Fru och 2 barn.

Finns inget bättre än att komma till flygplats och veta att snart ska man kliva på flygplan.
Tyvärr får inte flyga i jobbet. :(
Frugan som tur var, har fattat att jag blir mkt bättre make, far, människa om jag får mina 1-2 LH per år.
Hon själv är inte så intresserad att flyga långt så jag brukar åka med en vän.
Och då gäller det att flyga utanför Europa. Och då pratar vi inte några längre vistelse på destinationen.
För mig räcker det 4-5 dagar med flygningen. Själva flygningen värderas högt här :)
Att planera en tripp är det bästa jag vet. En hobby så att säga.

Är medlem i BAEC och FB.

Toppen