Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

Jag har under alla mina år jag har rest aldrig stött på patrull gällande Förnamn, tilltalsnamn och efternamn. Jag anger alltid bara tilltalsnamn på biljetter, om det inte specifikt står att man måste ange alla namn som står i passet. Oftast gäller ju sånt bara visum och i princip aldrig biljetter. (och bara för det så kommer det väl strula i immigration på JFK på tisdag ;) )

Min erfarenhet är att US Immigration skiter i det. De vet vad de pysslar med. TSA däremot... När namnet på biljetten inte matchar exakt vad som står i passet så är det ju uppenbart att du är terrorist! Det går dock att lösa genom att visa ett par kreditkort som anger samma namn som biljetten visar.

Det finns en del gnällspikar även hos US CBP (dvs de som hanterar pass- och tullkontroll)... Har en gång fått en kommentar om att jag måste ange alla mina (3) förnamn i rätt ordning - men de andra 50+ gångerna har det aldrig varit ett problem vilket jag hoppas håller i sig.

Kan nog tänka mig att de finns där också. Men det beror nog mycket på var man kommer in i landet. Vissa ställen är ju värre än andra om man säger så...

I sammanhanget ska jag varna för Qantas som lägger in ditt namn från din biljettbokning som ditt APIS-namn och gör det omöjligt att ändra. Så heter du Förnamn Tilltalsnamn Efternamn kommer du inte att kunna checka in på nätet och sen får du en utskällning av incheckningspersonalen.

Borde kanske höra hemma i SAS kundtjänst-tråden men är relevant även här.

I min EuroBonus-profil heter jag endast Tilltalsnamn Efternamn men heter Förnamn Tilltalsnamn Efternamn. Biljetter som bokas när man är inloggad bokas ju således i namnet Tilltalsnamn Efternamn och kan (mig veterligen inte ändras).

I samband med en bonusresa till USA ringde jag till kundtjänst för att fråga om detta kunde ställa till det. Fick då det eminenta rådet att boka resan UTAN att vara inloggad. Hur jag då kom åt mitt bonussaldo kunde inte kundtjänstmedarbetaren svara på...

Tur att SAS inte tillämpar samma system som @Fredrik refererar till hos Qantas utan att det går att fylla i ytterligare namn i APIS än de som finns i bokningen.

Ett elände att passet har mitt andra namn först. Att resa på bara tilltalsnamnet går oftast bra även till USA. Men jag har haft det omvända problemet flera gånger, att jag har varit duktig och bokat biljetten med namnföljd som i mitt pass men sedan har mitt bonusprogram där jag har mitt tilltalsnamn först inte gått att kreditera. Name mismatch! Och det har varit arbetskrävande att reda ut (många telefonsamtal och fysiska boardingkort som skall skickas in, BA och QF). Australien är väldigt fyrkantigt och jag förstår dem som haft problem med Qantas. Mitt körkort här nere och alla kreditkort måste gå i samma namnföljd som mitt svenska pass, liksom mina bonusprogram. Man kanske skulle byta förnamn!;)

• Gilla
Reactions: doc
Jag hade stora problem med immigration i USA tidigare då jag bokade tilltalsnamn + efternamn på biljetten mendans det i passet star mellannamn-tilltalsnamn-efternamn. Att komma på flyget var inte problemet men att komma in i landet var svårare. Den enkla lösningen var att börja boka alla biljetter med mitt fulla namn likt passet

Ett elände att passet har mitt andra namn först. Att resa på bara tilltalsnamnet går oftast bra även till USA. Men jag har haft det omvända problemet flera gånger, att jag har varit duktig och bokat biljetten med namnföljd som i mitt pass men sedan har mitt bonusprogram där jag har mitt tilltalsnamn först inte gått att kreditera. Name mismatch! Och det har varit arbetskrävande att reda ut (många telefonsamtal och fysiska boardingkort som skall skickas in, BA och QF). Australien är väldigt fyrkantigt och jag förstår dem som haft problem med Qantas. Mitt körkort här nere och alla kreditkort måste gå i samma namnföljd som mitt svenska pass, liksom mina bonusprogram. Man kanske skulle byta förnamn!;)
Du kan byta ordning på förnamn om du vill.
Förnamn | Skatteverket

Har en 2-4-1 Amex bokning där både jag och min medpassagerare har Ö i våra efternamn. På biljetterna vi fick så hara dom bytt ut Ö mot OE.
Detta har jag fått tidgare på SAS bokning och funkar bra. Men sen kollade jag min senaste resa(2015) med Qatar till BKK, bara för att ha något att bolag att jämnföra med, och där har dom bytt ut Ö mot O istället.

I mitt pass står mitt efternamn med Ö, men på bokningen har jag alltså OE.
När jag gjorde bokningen så sa Tallin att efternamnet ska vara exakt som i passet, men det funkar väll ändå inte i vårat fall?

Läste igenom tråden lite kvickt och ser att det mesta verka funka bara man förklarar för passkontrollanten.
Men vad är igentligen rätt och vad är fel i dessa fall?

Men vad är igentligen rätt och vad är fel i dessa fall?

Ö ska skrivas som OE, men jag skulle säga att det är rätt vanligt att prickarna bara tas bort och att O används istället. Oavsett vilket som görs så kan du få problem med övernitiska kontrollanter även om de flesta inte ens märker av det.

Toppen