Senaste nytt

Vad har du för andra (dyra) hobbies?

Oj! Många saker som kostar pengar inköpes varje månad under "hobbies kontot". Köks attiraljer (knivar mest), alpin skidutrustning, vapen och ammo till jakten, flygbränsle till kompis som lyfter mig för lite hopp om väder och vind passar. Vin och gin går inte under det kontot eftersom det går under "måste ha för att leva bra" kontot.

Musik, att lyssna på. Det blir en räcka konserter och festivaler under året. Plus periodvisa inköp av alldeles för många skivor.

Därutöver travar med böcker om politik, energifrågor, vetenskap, historia mm.

Jodå, jag äger fortfarande mitt Ino Audio i34es med Infra-Y bassystem och d2es center - och lite till.....

Onekligen ett fint sådant. Jag har "bara" i32s och pX. Modulerna står dock nere i källaren på grund av möbleringstekniska skäl, så nu får topparna spela odelat. Fungerar ju mer än väl som lägenhetssystem med måttliga nivåer.

2 stora budgethål för mig är nog motorcyklarna och foto.

Nu plåtar jag iof för en hel del tidningar så jag vet inte om det längre räknas som hobby men jag var tvungen att göra en lista för att kunna uppdatera min försäkring och listan med objektiv och kamerahus blev lång..lite för lång..

Har också iof fortfarande 2 st Hayabusa Turbo hojar kvar men dom kostar inte så mycket när dom står.

Vad som jag tycker är det jobbigaste med att läsa denna tråd är att jag inte känner mig så träffad av någon av dessa hobbies (förutom mat) men ändå så försvinner pengarna. Vore ju kul att om man åtminstone kunde peka ut slukhålet ... :)

Likt Palazzi så "samlar" jag också på kavajer. Min största shoppinglast när jag är ute och reser. Försöker alltid hitta varianter jag inte har sen tidigare, vare sig det gäller tyg, modell eller färg/nyans. Lite småjobbigt när jag räknade dom häromveckan och märkte att jag börjar närma mig 50 stycken.

Andra stora utgiften är vinyl. Har samlat på skivor i snart 25 år (dj:at som sidosyssla nästan lika länge) och har väl runt 7-8000 LPs, 12' och 7'. Försöker göra mig av med grejer då och då, men köper alldeles för mycket hela tiden. Alla möjliga musikstilar, men fokus ligger just nu på framförallt 70-talssoul och allehanda pop/rock från 60-talet och framåt. Hiphop- och house/technohyllorna slutade växa när jag passerade 35, gubbigt nog.

Jag har ffa två större, kostnadskrävande hobbies och det är mat och vin.
Vin som i vinkällare med några hundra pannor ffa bordeaux. Jag köper dem lådvis.
Enbart när jag ska prova nytt köper jag enstaka flaskor undantaget när det är de sista 10-20 flarrorna...
Numer har det blivit mkt Italien, Nya Zeeland och Australien.
Champagne och då ffa 2002:eek:rna nu på senaste tiden.
Som skrivet är jag ganska nördig här...
Jag och fru Jaws är oxå gastronauter av stora mått. Många och lyxiga restauranter står på menyn...
I somras körde vi runt i halva Sverige där vi hade White guide som "vägkarta":cool:

Verktyg nämndes oxå. Här kör jag mest Makita samt Stiel. Jag vill ha bra grejer och ingen plastigt skräp.
I så fall lejer jag hellre eller hyr proffsgrejer.

Jag har tre hemmabioanläggningar som jag inte hinner med :eek:

Avslutningsvis så har jag flyttat ut till mitt sommarställe i skärgården och här har jag ett,
ekonomiskt sett, ett svart hål utan synlig botten...

Väldigt bra tråd. Efter 30 år med dåligt samvete på grund av hög konsumtion av prylar har den här tråden avsevärt lindrat samvetet. Nämnde jag att jag också är intresserad av klockor, skor, köksattiraljer. Den största slukaren var segelbåten, men den är nu såld.

En annan dyr hobby är att göra en bra affär. Har svårt att motstå en rea, eller ett fynd utomlands eller på nätet. Lika bra att slå till nu. Man vet ju aldrig när man kan komma att behöva det.

Last edited:
Toppen