Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Hachans skrev:Varenda förändring som gjorts i Eurobonus de senaste två åren har varit på grejer som fört det närmare Flying Blue. Steget är inte långt.Nej, det är inget självändamål. Men det finns stora vinster för ett bolag att slå ihop programmen. Det är ändamålet.Jag tror att vi flygnördar överskattar betydelsen och identiteten med Eurobonus. Vem utanför hotellvärlden bryr sig om vad hotellen kallar sina program? Är det någon som aktivt valt bort Scandic när de bytte namn? Det är samma med Eurobonus. Innehåll är viktigare än namn.Klicka för att utvidga...
Som den flygnörden jag är så känns det som sas precis förlorade sin själ och blev av något större och mindre kärleksfullt. Men jag är inge bra på att skriva så jag lägger till en bild av alla flygforum jag följer

Daniel Larsson skrev:Som den flygnörden jag är så känns det som sas precis förlorade sin själ och blev av något större och mindre kärleksfullt. Men jag är inge bra på att skriva så jag lägger till en bild av alla flygforum jag följerKlicka för att utvidga...
fast om ändå får citera mig själv så kanske man ska vara glad att SAS fortfarande flyger och att det är så här den moderna flyget är

SAS flyger ju redan till de flesta DLs hubbar i US (ATL, BOS, JFK, LAX, SEA) och DL kör sin egna linje gällande MSP. Ska nu CPH bli stor-hub i Europa känns det som att antingen SAS eller DL öppnar CPH-DTW/SLC. Även MEX känns väl troligt. Hoppas även WS kan köra någon typ av fast-track in i Sky Team.

Undra hur SAS samarbete med SQ kommer fortlöper efter detta.

Doctor-X skrev:Undra hur SAS samarbete med SQ kommer fortlöper efter detta.Klicka för att utvidga...

Ser inte varför detta skulle ändras nödvändigtvis. AF/KL och övriga Skyteam har ju massor av olika bilaterala avtal.

Hachans skrev:Ser inte varför detta skulle ändras nödvändigtvis. AF/KL och övriga Skyteam har ju massor av olika bilaterala avtal.Klicka för att utvidga...
Tyvärr tog Flying blue bort möjligheten att tjäna XP på non-skyteam partners från 1 april 2024 - tidigare gick det - så tycker frågan är berättigad även om AF har samarbete med SIngapore airlines deep med

Vad SAS lojalitetsprogram heter är inte betydelselöst med tanke på att Eurobonus och SAS är starka varumärken i Skandinavien vilket Air France/KLM och Flying Blue inte är. Om Eurobonus ersätts av Flying Blue kommer det förstås bli mer känt i Skandinavien så på sikt spelar kanske namnet inte så stor roll. Men som flera sagt är väl innehållet det viktiga snarare än namnet och ser man på innehållet idag och jämför Flying Blue med Eurobonus är väl Flying Blue ett klart sämre lojalitetsprogram?

Högre priser för bonusbiljetter för resor både i Norden+ (d.v.s. Norden utom Island men inkl. Färöarna, Grönland, Baltikum, Tyskland och Polen) som interkontinentalt. Högre priser för uppgraderingar. Sämre möjligheter att få livstidsstaus. Och så inga kreditkortskopplingar. Visst Flying Blue kan ändras - eller inte - men om man jämför programmen som de faktiskt ser ut, vad är bättre med Flying Blue för de som bor i Skandinavien?

Lynx skrev:Tyvärr tog Flying blue bort möjligheten att tjäna XP på non-skyteam partners från 1 april 2024 - tidigare gick det - så tycker frågan är berättigad även om AF har samarbete med SIngapore airlines deep medKlicka för att utvidga...

Nej, Flying Blue tog bort möjligheten att tjäna XP hos partners när du inte flyger codeshare. Codeshare ger fortfarande poäng. Hos Skyteam är det marketing carrier som spelar roll.

Hachans skrev:Nej, Flying Blue tog bort möjligheten att tjäna XP hos partners när du inte flyger codeshare. Codeshare ger fortfarande poäng. Hos Skyteam är det marketing carrier som spelar roll.Klicka för att utvidga...
Toppen - jag som missförstod det / ok inte lika bra som med SAS nu men ändå ok!

SK989 skrev:Vad SAS lojalitetsprogram heter är inte betydelselöst med tanke på att Eurobonus och SAS är starka varumärken i Skandinavien vilket Air France/KLM och Flying Blue inte är. Om Eurobonus ersätts av Flying Blue kommer det förstås bli mer känt i Skandinavien så på sikt spelar kanske namnet inte så stor roll. Men som flera sagt är väl innehållet det viktiga snarare än namnet och ser man på innehållet idag och jämför Flying Blue med Eurobonus är väl Flying Blue ett klart sämre lojalitetsprogram?Högre priser för bonusbiljetter för resor både i Norden+ (d.v.s. Norden utom Island men inkl. Färöarna, Grönland, Baltikum, Tyskland och Polen) som interkontinentalt. Högre priser för uppgraderingar. Sämre möjligheter att få livstidsstaus. Och såinga kreditkortskopplingar. Visst Flying Blue kan ändras - eller inte - men om man jämför programmen som de faktiskt ser ut, vad är bättre med Flying Blue för de som bor i Skandinavien?Klicka för att utvidga...
Menar du att det inte går att koppla andra kreditkort till programmet eller att programmet inte har kreditkort?

virablåtira skrev:Menar du att det inte går att koppla andra kreditkort till programmet eller att programmet inte har kreditkort?Klicka för att utvidga...
Flying Blue har inte några kreditkortsprogram i Skandinavien som Amex 2-4-1 vouchers eller Fly Premium med Mastercard. Man kan växla Amex Membership rewards poång mot Flying Blue men det är inte nån bra växlingskurs. Visst det kan ändras, eller inte, men om man ser på hur Flying Blue ser ut idag har de inte det.

SK989 skrev:Flying Blue har inte några kreditkortsprogram i Skandinavien. Visst det kan ändras, eller inte, men om man ser på hur Flying Blue ser ut idag har de inte det.Klicka för att utvidga...
"Visst kan det ändras"

Helt rätt, det är väl bara en sisådär 99,99% chans att det ändras om eurobonus blir flying blue.

SK989 skrev:Den bedömningen delar jag inte.Klicka för att utvidga...
Varför inte? Om något år kommer Flying Blue vara det primära bonusprogrammet för "frekventa resenärer" i Skandinavien. Matten för at träkna hem samarbete med framför allt AMEX blir helt annorlunda då.

Jag är övertygad om att det kommer finnas ett kreditkort även i framtiden. Jag görs inte säga att det kommer vara lika generöst som idag.

virablåtira skrev:"Visstkandet ändras"Helt rätt, det är väl bara en sisådär 99,99% chans att det ändras om eurobonus blir flying blue.Klicka för att utvidga...
Jag tror @SK989 menade att FlyingBlues existerande kreditkortsprogram inte har 241 eller FlyPremium-motsvarigheter, inte att Amex och Mastercard inte skulle erbjudas i Skandinavien till ett framtida SAS-FlyingBlue.

Det är 100% att det kommer erbjudas kreditkort till skandinaver i SAS-FlyingBlue. Exakt vilka förmåner som kommer erbjudas vete fan.

Fredrik skrev:Varför inte? Om något år kommer Flying Blue vara det primära bonusprogrammet för "frekventa resenärer" i Skandinavien. Matten för at träkna hem samarbete med framför allt AMEX blir helt annorlunda då.Jag är övertygad om att det kommer finnas ett kreditkort även i framtiden. Jag görs inte säga att det kommer vara lika generöst som idag.Klicka för att utvidga...
Det jag menar är, att jag inte tror att det är i princip 100% sannolikhet för det som virablåtira tror. Troligt ja, men inte 100%. Ingen som vet vad Flying Blue erbjuder Amex och Mastercard och vad de själva tycker är en bra deal.

Men kärnfrågan jag har är inte just om Flying Blue kommer att ha ett bra kreditkortserbjudande i Skandinavien eller inte, utan om Flying Blue totalt sett är ett bättre, eller i vart fall lika bra, lojalitetsprogam som Eurobonus för de som bor i Skandinavien? Som jag ser det är det klart sämre.

Det som gör EuroBonus unikt är att medlemmarna är betydligt mer engagerade i programmet jämfört med andra stora program på kontinenten t.ex Flying Blue i Frankrike/Benelux och Miles&More i Tyskland, Österrike, Schweiz, Belgien. En stor anledning bakom det är tack vare de generösa kreditkorten 2for1 vouchers, etc. Om man får gissa fritt så har EuroBonus en större andel medlemmar som sitter på tillräckligt stora saldon för att kunna boka högvärdesbonusresor jämfört med t.ex Flying Blue. Ett program som för övrigt har gått mer i riktningen att kränga poäng till amerikanska kreditkort än att jobba på sina hemmamarknader. Det ser man ganska tydligt på de co-brandade Flying Blue-Amex i Frankrike och Nederländerna som är riktigt svaga i jämförelse med SAS Amex som vi har i Sverige/Norge.

SK989 skrev:om Flying Blue totalt sett är ett bättre, eller i vart fall lika bra, lojalitetsprogam som Eurobonus för de som bor i Skandinavien? Som jag ser det är det klart sämre.Klicka för att utvidga...
Men detta är ju en ganska laddad fråga, då FlyingBlue i dagens läge inte är inriktad till resenärer i Skandinavien. För att spetsa till det, hur bra är FB för de som bor på Bora Bora? )

Istället skulle jag fråga, hur jämför sig FB för en fransman eller holländare mot EB för en skandinav? Jämförelsen är inte helt rättvis, pga av tillgången till olika rutter osv. men det är här vi bör jämföra och se vad som kan komma i och med en övergång.

Skillnaden blir ju att Eurobonus har kunnat anpassas efter SAS och hittat på olika roliga kampanjer som million challenge, dubbla poäng och rabatt på bonusresor då och då. Flying Blue kommer inte kunna hitta på sånt bara för SAS kunder.

Cristoffer Cedergren skrev:Skillnaden blir ju att Eurobonus har kunnat anpassas efter SAS och hittat på olika roliga kampanjer som million challenge, dubbla poäng och rabatt på bonusresor då och då. Flying Blue kommer inte kunna hitta på sånt bara för SAS kunder.Klicka för att utvidga...

Det kommer riktade erbjudanden hela tiden från Flying Blue. Poängdeals med avfärd från vissa ställen, reor på flyg som startar i Norden osv. Det går om man vill.

Hachans skrev:Det kommer riktade erbjudanden hela tiden från Flying Blue. Poängdeals med avfärd från vissa ställen, reor på flyg som startar i Norden osv. Det går om man vill.Klicka för att utvidga...
Aldrig sett! 5 år som FBG.

Back