Men JacobGBG har ett relevant påpekande.. HUR många betalar de factor ~10000 sek för att få EBG.. förutom en handfull på forumet är min gissning, i princip inga..
Frågan gällde var man hittar dem och att dem finns samt att det går alldeles utmärkt att bli Eurobonus Guld utan att lämna soffan där hemma.Är folk som "köper" sig ett EBG verkligen en sån stor grupp individer att de utgör en betydande procent och därmed försämrar produkten genom "urvattning"? Jag skulle bestrida denna föreställning och hävda att kunskapen endast finns inom insider-kretsar som våran.
Om vi lämnar det faktum att det går och att dem finns, delar jag eran uppfattningen/känsla att det kanske inte rör sig om ett väldigt stort numerär som skaffar tre kreditkort för nästan 11 000 kronor årligen endast för att bli Eurobonus Guld.
Men börjar man betänka att en person med 52 000 statuspoäng från sina tre kreditkort endast behöver driva in 38 000 baspoäng själv för att nå Diamond, där man i nästa läge kan ge bort ett guldkort, då tillkommer nog en del. Värdet av förlängd livstid på flygpoängen, gratis dricka ombord, ankomstlounge och just gåvoguld kan göra att den som normalt flyger ihop ett eget Eurobonus Guld nu för ca 5000 kr extra (utöver den egna standarduppsättningen kreditkort) kan ge bort ett guldkort. Då är det inte utan att fler kan tänka sig det. Varsin gästning som guldkortsinnehavare gör att en familj på fyra kan gå i fast track och lounge på sina gemensamma resor.
Krydda sedan antalet gåvoguld med de maximalt 5000 aktieägare som kan tänkas kvalificera sig. Lägg till att Amex Centurion kommer med Eurobonus Guld, för den händelse att den personen inte redan reser tillräckligt, då börjar man ändå få en kritisk massa av ”sällanresenärer” som just är ovana och dyker upp i fast track utan att vara beredda eller kunna valsen framlänges och baklänges. Vilket skulle visas.