Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

Men JacobGBG har ett relevant påpekande.. HUR många betalar de factor ~10000 sek för att få EBG.. förutom en handfull på forumet är min gissning, i princip inga..
Är folk som "köper" sig ett EBG verkligen en sån stor grupp individer att de utgör en betydande procent och därmed försämrar produkten genom "urvattning"? Jag skulle bestrida denna föreställning och hävda att kunskapen endast finns inom insider-kretsar som våran.
Frågan gällde var man hittar dem och att dem finns samt att det går alldeles utmärkt att bli Eurobonus Guld utan att lämna soffan där hemma.

Om vi lämnar det faktum att det går och att dem finns, delar jag eran uppfattningen/känsla att det kanske inte rör sig om ett väldigt stort numerär som skaffar tre kreditkort för nästan 11 000 kronor årligen endast för att bli Eurobonus Guld.

Men börjar man betänka att en person med 52 000 statuspoäng från sina tre kreditkort endast behöver driva in 38 000 baspoäng själv för att nå Diamond, där man i nästa läge kan ge bort ett guldkort, då tillkommer nog en del. Värdet av förlängd livstid på flygpoängen, gratis dricka ombord, ankomstlounge och just gåvoguld kan göra att den som normalt flyger ihop ett eget Eurobonus Guld nu för ca 5000 kr extra (utöver den egna standarduppsättningen kreditkort) kan ge bort ett guldkort. Då är det inte utan att fler kan tänka sig det. Varsin gästning som guldkortsinnehavare gör att en familj på fyra kan gå i fast track och lounge på sina gemensamma resor.

Krydda sedan antalet gåvoguld med de maximalt 5000 aktieägare som kan tänkas kvalificera sig. Lägg till att Amex Centurion kommer med Eurobonus Guld, för den händelse att den personen inte redan reser tillräckligt, då börjar man ändå få en kritisk massa av ”sällanresenärer” som just är ovana och dyker upp i fast track utan att vara beredda eller kunna valsen framlänges och baklänges. Vilket skulle visas.

Krydda sedan antalet gåvoguld med de maximalt 5000 aktieägare som kan tänkas kvalificera sig. Lägg till att Amex Centurion kommer med Eurobonus Guld, för den händelse att den personen inte redan reser tillräckligt, då börjar man ändå få en kritisk massa av ”sällanresenärer” som just är ovana och dyker upp i fast track utan att vara beredda eller kunna valsen framlänges och baklänges. Vilket skulle visas.

Kan inte tänka mig att detta utgör en betydlig andel av alla resenärer. Det passerar circa 25000 passagerare enbart på ARN varje dag just nu (pre-covid så var det dubbelt så många).

Även om vi skulle sätta det åt sidan så måste jag ifrågasätta det stora logiskt hopp du gör på slutet. Påståendet att folk som gör missar i fast track/dricker mycket i lounge skulle vara från dessa sällanresenärer har ingen grund. Att man plötsligt blir en nykter och felfri resenär när man flygit till sig EBG på klassiskt sätt kan jag inte se än annat än självförhärligande.

När Ryanair/Wizz säljer fast track för småpengar eller SAS ger ut Plus-biljetter för några få hundringar mer än GO så är jag förvånad att man försöker ge sig på statusluckor i EB som syndabock.

Kan inte tänka mig att detta utgör en betydlig andel av alla resenärer. Det passerar circa 25000 passagerare enbart på ARN varje dag just nu (pre-covid så var det dubbelt så många).

Även om vi skulle sätta det åt sidan så måste jag ifrågasätta det stora logiskt hopp du gör på slutet. Påståendet att folk som gör missar i fast track/dricker mycket i lounge skulle vara från dessa sällanresenärer har ingen grund. Att man plötsligt blir en nykter och felfri resenär när man flygit till sig EBG på klassiskt sätt kan jag inte se än annat än självförhärligande.

När Ryanair/Wizz säljer fast track för småpengar eller SAS ger ut Plus-biljetter för några få hundringar mer än GO så är jag förvånad att man försöker ge sig på statusluckor i EB som syndabock.
Bra inlägg!

Kommer köpa biljetter till MIA, jan-24 och betala med amex elite. Som jag förstår det täcker inte reseförsäkringen om SAS går omkull utan det blir en kortreklamation. Någon som har erfarenhet av hur lång tid en sådan brukar ta och om hela biljettpriset betalas åter?

När det gäller reseförsäkringsärenden vid tex sjukdom är min erfarenhet att amex skött det mkt bra och bokat om, flyttat ut- och hemresor osv. Men då konkurs inte omfattas av reseförsäkringen är det väl osannolikt att amex kommer att göra detta vid en konkurs?

"Har du till exempel betalat en resa med ditt kreditkort och något händer med resan som gör att du har rätt att få pengar tillbaka, kan du begära pengarna från kreditgivaren om researrangören inte betalar dig. Kreditgivaren är lika ansvarig som företaget. Det kallas att du har invändningsrätt."

Har ett Amex SAS Premium och råkade ut för precis detta i vintras med flygbolaget Aeromar i Mexiko som hann gå i konkurs mellan bokning och resan. Reklamerade till Amex och fick skicka in lite kompletterande material, och sen några dagar senare kom besked att det var godkänt och hade krediteringen med på fakturan efter. Supersmidigt hanterat!

För mig har jag börjat minska mitt innehav av Eurobonuspoäng dvs använda poäng istället för att köpa biljett.
Lite som en riskanalys om det skulle skita sig, då jag tycker att jag har lite för många hundratusen poäng.
Jag ser till att alltid ha 100.000 poäng på kontot, om jag mot förmodan skulle behöva åka till USA. Men så fort jag når över det så skalar jag av genom att använda poängen på inrikesresor, som ibland är lite väl dyra tätt inpå.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen