Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

”För oss som börjar resan i Stockholm”????
Nu är du känslig. Det finns en massa människor som måste använda Stockholm som transfer.
Ha ha, känslig vet jag inte :). "Flyger från Stockholm" var snarare det jag menade och visst, det är många som ansluter med inrikesflyg till Stockholm för att flyga vidare och det är förstås lika problematiskt för dem att SAS har för dålig kapacitet mellan Stockholm och Köpenhamn, om man ska vidare.

Verkligen frustrerande att ARN-CPH och tillbaka ofta ställer till det. En flytt till JFK istället för EWR (Anki sa väl för, nu länge sen, att en förändring var på gång) skulle förhoppningsvis ge en liten men nödvändig avlastning gällande USA transfer. Förstår inte heller riktigt varför de inte, åtminstone initialt, behöll PLUS/inrikeskoncept intranorden men skulle väl inte vara populärt bland partners och är givetvis trevligt för oss passagerare när man kommer med önskad avgång. Kunde åtminstone låtit premium long haul sitta i ekonomi.

Lösningen borde väl vara att fler av städerna i norra Sverige får direktflyg till CPH, så att färre behöver flyga tex UME-ARN-CPH-XX. Och även återstart av CPH-LPI såklart.

Lösningen borde väl vara att fler av städerna i norra Sverige får direktflyg till CPH, så att färre behöver flyga tex UME-ARN-CPH-XX. Och även återstart av CPH-LPI såklart.
Siffrorna för hur många det handlar om finns och det är för få resenärer. Lösningen är snarare större flyg på sträckan eller fler frekvenser.
Å andra sidan förutsätter jag att det inte är något problem för SAS, utan bara ett problem för ARN-baserade resenärer.
Jag kan tipsa om att det finns fler flygbolag än SAS.

Det skulle hjälpa resenärerna från Arlanda, förutsatt att de inte drar ner på antal avgångar på arn-cph.

Den stora förloraren skulle dock vara de som faktiskt flyger från ume, lla, osv och vill till annan stad i Sverige. Det är bara kombinationen av inrikes destinationstrafik och transfer på arn som gör det möjligt att ha så många avgångar som finns där. Skulle man fullt ut satsa på direkt matning till cph för transfer så skulle säkert hälften av avgångarna till Stockholm ryka.

Däremot kanske man kan tänka sig en avgång om dagen eller så åtminstone, med crj, för att matcha ett av de stora blocken med Europa avgångar.

Å andra sidan förutsätter jag att det inte är något problem för SAS, utan bara ett problem för ARN-baserade resenärer.
Jag kan tipsa om att det finns fler flygbolag än SAS.
Det är ju ett problem för SAS om de inte kan fylla planen från Köpenhamn p.g.a. att kapaciteten på transfertrafiken till Köpenhamn är för dålig.

Visst finns det andra flygbolag än SAS men flyger man mycket (och mest i ekonomiklass) så är det viktigt att ha status i ett lojalitetsprogram för att kunna använda prio check-in, fast track, lounger etc. Det beror ju så klart på resmönster men för min del (mycket Norden, Tallinn, Bryssel, Wien) är det svårt att hitta bra alternativ till SAS utan att dela upp resandet på flera allianser med följden att man inte får nån vidare status i något lojalitetsprogram.

Det är ju ett problem för SAS om de inte kan fylla planen från Köpenhamn p.g.a. att kapaciteten på transfertrafiken till Köpenhamn är för dålig.

Visst finns det andra flygbolag än SAS men flyger man mycket (och mest i ekonomiklass) så är det viktigt att ha status i ett lojalitetsprogram för att kunna använda prio check-in, fast track, lounger etc. Det beror ju så klart på resmönster men för min del (mycket Norden, Tallinn, Bryssel, Wien) är det svårt att hitta bra alternativ till SAS utan att dela upp resandet på flera allianser med följden att man inte får nån vidare status i något lojalitetsprogram.
Jag förstår dina poänger, men jag flyger en del SAS och tjänar poäng hos Flying Blue. Jag flyger dock mer AFKL.

Vad det gäller om det är bra eller inte för SAS så verkar det ju gå bättre för dem men vad vet jag egentligen? Min fundering är varför de inte har fler A321 som kunde användas på den här rutten?

Visst finns det andra flygbolag än SAS men flyger man mycket (och mest i ekonomiklass) så är det viktigt att ha status i ett lojalitetsprogram för att kunna använda prio check-in, fast track, lounger etc.
Det är förvånansvärt många som totalt struntar i det. Utgår man dessutom från ARN så är det ju bättre att skaffa Amex och strunta i status.

Min fundering är varför de inte har fler A321 som kunde användas på den här rutten?
De få de tidigare hade var väl egentligen tänkt för just det ändamålet men sedan var det väl 9/11 som gjorde att de gjorde om de sista tre på order till A319.

I en idealvärld ja men underlaget finns väl som sagt knappast där. Kan man hitta någon extremt passande slot kanske men att det skulle gå en 07:00 flygning norrifrån gör inte USA eller Asien flygningen nämnvärt bättre. Finns iof givetvis en mängd europeiska destinationer men ändå.

Toppen