När SAS koncentrerar mer av sin trafik till Köpenhamn så ökar förstås transfertrafiken dit. På senare tid har jag noterat att detta börjar bli en flaskhals, d.v.s. det finns bra med plats på flygen från Köpenhamn till XXX (både short- och longhaul) men det finns inga platser dit. Vi kan ta söndagen den 14 juni som ett exempel.
Redan nu är många flyg från Stockholm till Köpenhamn fullbokade eller har bara dyra businessplatser kvar. Samtidigt finns det bra med platser från Köpenhamn till bl.a. Wien, Budapest, Frankfurt m.fl. orter som SAS bara flyger till från Köpenhamn. Samma sak med longhaul, t.ex. till Los Angeles eller Toronto. P.g.a. den dåliga kapaciteten mellan Stockholm och Köpenhamn blir det antingen en väldigt dyr biljett för att den bokas i klass E i ekonomi eller C i business, ingen biljett alls eller en transfertid på säg 5 timmar, lite beroende på vart man ska.
Den 29 juni (en måndag) uppstår en annan flaskhals. Jag ska till Bryssel från Stockholm och SAS har ett direktflyg som går 07.15, men det är för tidigt. Det finns en bra förbindelse via Köpenhamn, avgång kl. 11 från Stockhom, ankomst 14.35 i Bryssel med 55 min bytestid i Köpenhamn. Finns bra med plats på den avgången från Bryssel till Köpenhamn att döma av priserna. Men avgången från Stockholm kl. 11 är förmodligen redan överbokad för SAS säljer inte den förbindelsen, eller de två tidigare heller, utan vill man ansluta till den akutella Brysselavgången från Köpenhamn så är den senaste förbindelsen SAS vill sälja kl. 08 från Stockholm och då endast i business, bokningsklass C (bytestiden i Köpenhamn blir då knappt fyra timmar...). Då kan jag ju lika gärna ta direktflyget 07.15, men det är som sagt för tidigt. Alltså jag åker gärna SAS men de gör det inte lätt för oss som börjar resan i Stockholm.