Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Bokade nyss en KLM resa via stor resebyrå, där mitt EB nummer är inlagt. Flyger den 3 Sept. Men inte en siffra på biljetten om fasttrack eller EBG. Verkar inte riktigt lira ännu. Inte heller min biljett går att söka upp i KLM appen. Känns som manuell incheckning den 3e, eller vad tror ni?
Detta var aldrig något problem med *A vid bokningar, fungerade alltid.

Jag tror vi nog kan räkna med en del barnsjukdomar som får skötas av check-in agenter de första veckorna.

Bokade nyss en KLM resa via stor resebyrå, där mitt EB nummer är inlagt. Flyger den 3 Sept. Men inte en siffra på biljetten om fasttrack eller EBG. Verkar inte riktigt lira ännu. Inte heller min biljett går att söka upp i KLM appen. Känns som manuell incheckning den 3e, eller vad tror ni?

Jag tror inte du kan förvänta dig att systemen känner igen dig förrän någon tryckt på on-knappen den 1:a. Prova igen då.

Jag tror inte du kan förvänta dig att systemen känner igen dig förrän någon tryckt på on-knappen den 1:a. Prova igen då.
Exakt, finns ju inte ett enda tecken i SAS appen på att vi tillhör SkyTeam idag. Men utseendet i appen bör väl ändras den 1e. Vi får se helt enkelt.

Code share avtalet mellan Delta och SAS har inte blivit godkänt av den federala myndigheten i USA ännu. Verkar delvis bero på att det har kommit in klagomål från konkurrent som menar ha blivit felaktigt hanterad av vissa eu-länder vid sin motsvarande ansökan.
Anar att det blir bättre när / om avtalet är ok.
Stämmer jetBlue har protesterat, eftersom de har förlorat slot på AMS.

Jag hade flugit till Toronto och bytt flyg där om möjligt.
Tack för tipset men jag hittar inte ett enda direktflyg från Köpenhamn till Toronto med SAS i oktober. :/
Jag bokade direkt med KLM och kan få upp bokningen i SAS appen om jag söker på PNR. Dock samma som övriga gällande FFP till EB.

Ja, det har ju diskuterats här mycket och väl. Det är deras marknadsstrategi och tar man bort politikens tassar från flygbolaget och låter det bedrivas som ett flygbolag i konkurrens så blev detta en naturlig följd.
Ökad ägandandel från danska staten, och nytt kapital från ett annat flygbolag med omfattande statligt ägande = tar bort politikens tassar???? Du är alltför rolig du! :D

Ökad ägandandel från danska staten, och nytt kapital från ett annat flygbolag med omfattande statligt ägande = tar bort politikens tassar???? Du är alltför rolig du! :D

Jag är jätterolig!

Det är självklart stor skillnad på att en stat äger något och att som politiker gå in och försöka detaljstyra verksamheten.

Ingen politiker går in och säger till SJ vilka tåg de ska köra eller hur fort. Ingen berättar för Vattenfall hur de ska driva deras turbiner. De ska drivas på marknadsmässiga villkor.

Men SAS får inte agera på marknaden av någon anledning. Där ska det gås in och bestämmas detaljer på olika sätt, varav många grejer inte är för flygbolagets bästa utan för att man tycker att flygbolagets beslut rimmar dåligt med den självbild man har av framförallt huvudstaden och dess flygplats.

Sverige kan naturligtvis ha sitt eget lilla Air Koryo om man tycker det är viktigt, men då kan vi starta ett eget helt svenskt bolag som kan flyga på de rutterna som politiken tycker det är roligt att flyga till. Vi kan pumpa in pengar i det och tycka det är viktigt. Men det går inte att både leka Air Koryo och vara ett marknadsmässigt fritt konkurrerande bolag. Man får välja vilket man vill ha.

Ska SAS vara ett bolag som får leva och konkurrera fritt så får de vara ifred och optimera verksamheten som de vill. Svenska politiken kan inte hålla på med det nationella (och framförallt regionala för det gäller Stockholm alltid, inte resten av landet) revirpinkandet och snoppmätningen om man vill att SAS ska överleva. Antingen kan man acceptera verkligheten att om man vill flyga långt med SAS numera så göra man det från Köpenhamn, eller så fortsätter vi tvinga dem att flyga olönsamma rutter från andra flygplatser och då kommer vi snart inte flyga SAS alls.

Jag ser iof inget självändamål med att det ska vara SAS alls, det kanske är bättre att köra dem i botten så kan vi ta ställning till om det är bättre att låta andra aktörer ta över. Ryanair verkar ju vara peppade!

Toppen