Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Air India reklamerar snyggt för SAS EuroBonus:

Dear *******

This is to inform you that Scandinavian Airlines (SAS) will be exiting Star Alliance effective 01 September 2024. As a Flying Returns member, you can earn or redeem Reward Points when flying SAS operated flights only until 31 August 2024.

Tier status benefits will not be recognised when travelling on SAS-operated flights post 31 August 2024.

For any travel prior to 31 August 2024, you will be able to claim your missed points until 31 October 2024.

Effective 1 September 2024, for your travel on SAS operated flights or its partners, you will not be able to earn or redeem any Flying Returns Points. However, you will be able to earn rewards under SAS Loyalty Programme, subject to the T&Cs of the programme.

In case you have already booked a SAS flight with your Flying Returns Reward Points before 31 August 2024, you can proceed to travel. However, any further flight date changes will not be accommodated. Please do plan your travel accordingly.

For further queries or assistance, please reach out to our customer support team.

Sincerely
Team Flying Returns

Welcome to a new world of possibilities​
Team Flying Returns​

In case you have already booked a SAS flight with your Flying Returns Reward Points before 31 August 2024, you can proceed to travel. However, any further flight date changes will not be accommodated. Please do plan your travel accordingly.

Bra med tydlighet från Air India här och man bör hålla detta i åtanke om man gjort samma bokning med AI flyg på en SS awardbokning. Tyvärr så saknas information ex-Europa med hänvisning till EU261 men jag tror inte flygbolagen själva vet hur det ska hantera det eller kommer försöka göra det på individnivå.

Intressant det här med hur tidiga SAS är med att ställa ut SkyTeam-skyltar vid lounge, SkyTeam-symbol vid gate osv. Nu har det väl ingen större betydelse men kan inte låta bli att undra varför - att ställa ut en skylt en vecka för tidigt helt i onödan känns bara... konstigt haha.

Intressant det här med hur tidiga SAS är med att ställa ut SkyTeam-skyltar vid lounge, SkyTeam-symbol vid gate osv. Nu har det väl ingen större betydelse men kan inte låta bli att undra varför - att ställa ut en skylt en vecka för tidigt helt i onödan känns bara... konstigt haha.
Håller helt med. Hur svårt kan det vara egentligen...

Jag tror snarare att det motsatta vore ett problem: star alliance skylt är kvar efter 1a september. Då vill någon med star guld kort komma in, och då blir det ju svårt att nekas när det är fel skyltat (hårddragen kanske även juridiskt omöjligt att neka pga vilseledande marknadsföring).

Sedan skulle jag nog tro att det är en enorm logitisk utmaning att byta allt på en vecka, och nästan omöjligt att göra alla fysiska byten över en natt (till rimlig kostnad förstås).

• Gilla
Reactions: Gus
Då vill någon med star guld kort komma in, och då blir det ju svårt att nekas när det är fel skyltat (hårddragen kanske även juridiskt omöjligt att neka pga vilseledande marknadsföring).
Äh, är väl ingen vilseledande marknadsföring ifall inte personen köpt biljetten efter de sett skylten utanför loungen? Viktigaste är att operating carrier informerat om vad man har för lounge-rättigheter.
Dessutom kan man alltid hävda att Star Alliance-kvoten är tyvärr full (för den är 0). Loungedraken har massor T&C-baserade verktyg för att neka inträde.
Dålig goodwill? Badwill? Absolut, men de är ju statusbärare i numera fel allians.

Ett större problem kan jag tänka mig är SAS's bruk av Star Alliance loggan ur ett varumärkesperspektiv, men då har man säker förhandlat någon typ av grace period, speciellt för *A-livery planen.

Jag tror snarare att det motsatta vore ett problem: star alliance skylt är kvar efter 1a september. Då vill någon med star guld kort komma in, och då blir det ju svårt att nekas när det är fel skyltat (hårddragen kanske även juridiskt omöjligt att neka pga vilseledande marknadsföring).

Sedan skulle jag nog tro att det är en enorm logitisk utmaning att byta allt på en vecka, och nästan omöjligt att göra alla fysiska byten över en natt (till rimlig kostnad förstås).
Digitala skyltar och roll-ups utanför gater och lounger vägrar jag tro är logistiskt svårt att lösa över en natt. Loggor på och i flygplan köper jag dock.

Last edited:
Toppen