Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

ARN01

Medlem
Som Hachans skriver så tolkar jag det som att så länge EB finns kvar som program oavsett Skyteam, Star Alliance, Oneworld eller fan hans moster så kommer det att finnas kvar och hedras vilket jag personligen aldrig varit det minsta orolig för. När/om EB upphör existera som enskilt program är det ingen som vet, nog inte ens de själva med tanke på att de ändrat texten. Att de ändrat tolkar dock jag som att absolut inte vill ge onödiga förhoppningar vid upphörande av EB.
Jag hoppas på att det åtminstone kommer att vara värt något. Tex. LTG ger fem år mot life time Platinum, fem år garanterad FB-guld, eller liknande. Drömmer gör jag såklart om life time platinum men skulle inte spela många kronor på det. Skulle dock inte heller lägga en förmögenhet på att det skulle visa sig vara värt noll och intet vid en övergång. Skulle vara väldigt dåligt och förvånande om de väljer att inte hedra detta på något sätt alls.
 

Jannes

Medlem
Att dom lovat för mycket i första skrivningen. Men jag hoppas att de följer den första. Annars är det goodbye SAS för min del.
Först nu märkte jag att jag missförstått, jag trodde texten som nämnde SkyTeam var den nyare. Hoppsan, de ser det mindre kul ut.
Kan vara en friskrivning från att man lovat nåt som ännu inte är svart på vitt i förhandlingarna...
 

Carlos

Medlem
Vet inte om ni såg det men herr Anko intervjuades i Ekot förra veckan där jag tror att han använde ordet ”short term” när han pratade om Eurobonus samt att han sa att han från ett varumärkesperspektiv gillade hur Flying Blue lät för SAS. Jag anar oråd.


Om SAS avecklar LTG någon gång under sin livslängd kommer jag att lika militant som jag varit över att flyga SK och *A för att få LTG (14 år nu snart) aldrig att sätta min fot på en SAS-flygning igen. Med andra ord, Fuck SAS, och jag hoppas att det blir en Class Action Lawsuit kring falsk marknadsföring eller liknande om de väljer att röva sig mot de som har stöttat dom mest.
 
Last edited:

Carlos

Medlem
Finns den möjligheten i svensk rätt? Vad heter det i så fall på svenska och har du några exempel på framgångsrika fall som är någorlunda lika?
Rent teoretiskt finns något som heter grupptalan och kan anändas för att skydda konsumenträtt. Jag är ingen jurist (kanske någon annan på forumet som är?) Men jag antar att det handlar om vad som har stått skrivet i material kring LTG och när det ska gälla osv. Tex finns det friskrivningsklausuler? Står det att det gäller EBs livslängd eller SAS livslängd? Min magkänsla är irrelevant såklart men något säger mig att ett SAS som fortsätter leva utan LTG känns som ett svek som eventuellt går att hitta stöd för i en domstol.
 

pswe

Medlem
Rent teoretiskt finns något som heter grupptalan och kan anändas för att skydda konsumenträtt. Jag är ingen jurist (kanske någon annan på forumet som är?) Men jag antar att det handlar om vad som har stått skrivet i material kring LTG och när det ska gälla osv. Tex finns det friskrivningsklausuler? Står det att det gäller EBs livslängd eller SAS livslängd? Min magkänsla är irrelevant såklart men något säger mig att ett SAS som fortsätter leva utan LTG känns som ett svek som eventuellt går att hitta stöd för i en domstol.
Tror du sett lite för mycket på amerikanska serier.
Hade inte lagt många minuter på att försöka få ut något ur en sådan situation.
 

Jannes

Medlem
Vet inte om ni såg det men herr Anko intervjuades i Ekot förra veckan där jag tror att han använde ordet ”short term” när han pratade om Eurobonus samt att han sa att han från ett varumärkesperspektiv gillade hur Flying Blue lät för SAS. Jag anar oråd.


Om SAS avecklar LTG någon gång under sin livslängd kommer jag att lika militant som jag varit över att flyga SK och *A för att få LTG (14 år nu snart) aldrig att sätta min fot på en SAS-flygning igen. Med andra ord, Fuck SAS, och jag hoppas att det blir en Class Action Lawsuit kring falsk marknadsföring eller liknande om de väljer att röva sig mot de som har stöttat dom mest.
Jag skulle nog inte läsa in för mycket i det uttalandet, speciellt vad gäller LTGs vara eller icke vara. Onödigt att brusa upp sig, än i alla fall.
Och du kan strunta i tankar om en grupptalan, de friskrivningarna finns.

Lifetime Gold T&C:
2.9 EB may determine to terminate the Lifetime Gold Product at any time and withdrawing Gold membership due to Lifetime Gold status.
 

Hachans

Medlem
Vet inte om ni såg det men herr Anko intervjuades i Ekot förra veckan där jag tror att han använde ordet ”short term” när han pratade om Eurobonus samt att han sa att han från ett varumärkesperspektiv gillade hur Flying Blue lät för SAS. Jag anar oråd.


Om SAS avecklar LTG någon gång under sin livslängd kommer jag att lika militant som jag varit över att flyga SK och *A för att få LTG (14 år nu snart) aldrig att sätta min fot på en SAS-flygning igen. Med andra ord, Fuck SAS, och jag hoppas att det blir en Class Action Lawsuit kring falsk marknadsföring eller liknande om de väljer att röva sig mot de som har stöttat dom mest.

Sånt finns inte i svensk rätt, EuroBonus har i medlemsvillkoren friskrivit sig från sånt och alla har nog förstått att livstid gäller flygbolagets eller bonusprogrammets livstid, inte din.
 
Toppen