Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

eddo

Medlem
Är det inte lite naivt att tro att inget kommer hända? Det finns INGEN försäkring att de inte ändrar sig "down the line".
Jag är bombsäker på att det kommer bli förändringar och mot det sämre.

De skriver själva att så länge SAS är med i Star Alliance så kan du nyttja poängen. Den dagen SAS lämnar. Vad händer då? Inga svar.
Mest troligt är att man kan växla in sina Eurobonuspoäng mot AF/KL motsvarighet. Men den växlingen kan (och kommer troligen) vara med en dålig kurs.
Genom SAS historia finns det inget som bevisar att SAS bryr sig om sina Eurobonuskunder, allt har bara försämras år efter år.

Vi måste förstå att SAS inte kan säga något annat än "no changes" tills de vet ifall affären går igenom i olika instanser (konkurrensverket på EU/USA nivå). Dumt att skrämma iväg alla kunder innan det är en säker affär.
Varför skulle SAS lägga ned EuroBonus bara för att man byter allians? Absolut kommer det bli förändringar, men jag tror snarare att det kan handla om saker som sämre tillgång till awards och högre poängpris på awards etc, inte att EuroBonus-poängen försvinner/konverteras.
 

igelkotten

Medlem
Är det inte lite naivt att tro att inget kommer hända? Det finns INGEN försäkring att de inte ändrar sig "down the line".
Jag är bombsäker på att det kommer bli förändringar och mot det sämre.

De skriver själva att så länge SAS är med i Star Alliance så kan du nyttja poängen. Den dagen SAS lämnar. Vad händer då? Inga svar.
Mest troligt är att man kan växla in sina Eurobonuspoäng mot AF/KL motsvarighet. Men den växlingen kan (och kommer troligen) vara med en dålig kurs.
Genom SAS historia finns det inget som bevisar att SAS bryr sig om sina Eurobonuskunder, allt har bara försämras år efter år.

Vi måste förstå att SAS inte kan säga något annat än "no changes" tills de vet ifall affären går igenom i olika instanser (konkurrensverket på EU/USA nivå). Dumt att skrämma iväg alla kunder innan det är en säker affär.
Jag håller inte med om att SAS har försämrat år efter år för sina kunder. När jag började jaga poäng var det dels svårare att bli guld och då fanns ej heller fly premium. Likaså fanns ju inte 2-4-1 inte från början. Jag tror SAS definitivt ser ett stort värde i EuroBonus och de kommer göra det som de tycker är affärsmässigt motiverat - vad det är kan man inte vara säker på.
 

palmen

Moderator
Mest troligt är att man kan växla in sina Eurobonuspoäng mot AF/KL motsvarighet. Men den växlingen kan (och kommer troligen) vara med en dålig kurs.
Finns absolut inget i dagsläget some tyder på att Eurobonus skulle försvinna och att sas skulle börja nyttja AF/KLM program.

Att AF/KLM går in som ägare innebär inte att när sas går över blir det SAS/AF/KLM, av samma anledning som att SAS inte kommer ändra namn till Danska Statens Flygbolag (de är större ägare än AF/KLM).

Både SAS och Eurobonus är extremt starkare varumärken som nu köpts upp av bland annat AF/KLM. Varför köpa dessa varumärken utan att nyttja dom?

Förändringar kommer det definitivt att bli, kanske till det bättre eller kanske till det sämre. Men att Eurobonus upphör ser jag som väldigt låg chans att det sker. Ingen har intresse av att alla dessa kunder blir missnöjda direkt vid ett byte av allians.
 

mha321

Medlem
Om något tror jag nästan risken på kort sikt efter en övergång minskar.

Eurobonus har hållit sig undan från devalveringar ganska länge om man jämför med konkurrenterna. Risken för det hade nog varit större före (men nu är ju officiella luckan ganska kort så de hinner knappast) eller ett par år efter. Att göra det precis vid bytet är visserligen enklare men det är då om något som man behöver hålla kvar kunderna. Självklart kan det bli corner case som blir både sämre och bättre men jag tror inte på en generell minskning precis vid en övergång.

Däremot kan det ju finnas andra mjuka minskningar, som kommer indirekt av att man byter allians. Tex det som tidigare diskuterats om att man inte längre får lounge på inrikes med andra skyteam bolag medans man får det i star - en kraftig förminskning av värdet för de som flyger mycket inrikes i USA tex.
 

Parts

Medlem
Varför skulle SAS lägga ned EuroBonus bara för att man byter allians? Absolut kommer det bli förändringar, men jag tror snarare att det kan handla om saker som sämre tillgång till awards och högre poängpris på awards etc, inte att EuroBonus-poängen försvinner/konverteras.
SAS kan fortsätta kalla det Eurobonus, men det blir inte brukbart för Star Alliance. Långsiktigt kommer inte AF/KL vilja ha SAS på en kant där Eurobonus fortsätter dra in trafik till konkurrenterna på Star Alliance.

Det är väl mer eller mindre det enda man kan vara säker på, men det gäller ju oavsett utgången av Ch11, eller ens om de inte hade hamnat där de är nu.

Det är bara att gilla läget och hitta nya sätt att maximera systemet i takt med att det ändras!
Precis!

Jag håller inte med om att SAS har försämrat år efter år för sina kunder. När jag började jaga poäng var det dels svårare att bli guld och då fanns ej heller fly premium. Likaså fanns ju inte 2-4-1 inte från början. Jag tror SAS definitivt ser ett stort värde i EuroBonus och de kommer göra det som de tycker är affärsmässigt motiverat - vad det är kan man inte vara säker på.
Du kan ju kolla lite i trådarna så verkar de flesta tycka det blir sämre och sämre. Senast ändrade de ju Mastercard till det sämre. Diamondstatus blir bara sämre.
Eurobonus har ett värde absolut. Men ska det vara stand alone och tjäna poäng till Star Alliance? SAS äger inte längre sig själva så att säga. Vad de vill spelar idag ingen roll då de sålt sin själ, AF/KL kommer ha mycket att säga till om. Att AF/KL inte kommer vilja integrera SAS fullt ut i sin organisation och Skyteam inklusive poäng vore affärsmässigt otroligt osannolikt.


Finns absolut inget i dagsläget some tyder på att Eurobonus skulle försvinna och att sas skulle börja nyttja AF/KLM program.

Att AF/KLM går in som ägare innebär inte att när sas går över blir det SAS/AF/KLM, av samma anledning som att SAS inte kommer ändra namn till Danska Statens Flygbolag (de är större ägare än AF/KLM).

Både SAS och Eurobonus är extremt starkare varumärken som nu köpts upp av bland annat AF/KLM. Varför köpa dessa varumärken utan att nyttja dom?

Förändringar kommer det definitivt att bli, kanske till det bättre eller kanske till det sämre. Men att Eurobonus upphör ser jag som väldigt låg chans att det sker. Ingen har intresse av att alla dessa kunder blir missnöjda direkt vid ett byte av allians.
Affärsmässigt - varför vill AF/KL behålla Eurobonus som stand alone och fortsätta tjäna Star Alliance poäng till konkurrenter? Får man ens driva vidare Eurobonus utan ett flygbolag i ryggen?

Sen håller jag nog inte med att Eurobonus är ett starkt varumärke. SAS är huvudvarumärket som kommer leva vidare. Likt Transavia är KLMs lågprisbolag. Men Eurobonus kan enkelt fasas ut/byta namn utan att kunder blir upprörda.
 

eddo

Medlem
SAS kan fortsätta kalla det Eurobonus, men det blir inte brukbart för Star Alliance. Långsiktigt kommer inte AF/KL vilja ha SAS på en kant där Eurobonus fortsätter dra in trafik till konkurrenterna på Star Alliance.
Ursäkta men va? Ingen har väl påstått att EuroBonus ska vara kopplat till Star Alliance när SAS byter allians? Det rimliga vore att EuroBonus blir kvar, men medlemmarna tjänar och använder poäng på SAS- och SkyTeam-bolag, istället för SAS och Star Alliance.
 

Parts

Medlem
Ursäkta men va? Ingen har väl påstått att EuroBonus ska vara kopplat till Star Alliance när SAS byter allians? Det rimliga vore att EuroBonus blir kvar, men medlemmarna tjänar och använder poäng på SAS- och SkyTeam-bolag, istället för SAS och Star Alliance.
Får uppfattning att folk tror det?

Håller med att Eurobonus kan finnas kvar som namn och fortsätta tjäna till skyteam. Det är rimligt.
Vad som inte är rimligt är att vi kommer växla våra EB-poäng rakt av till Skyteam/Flying blue. det kommer bli en försämring.
 

Tomas E

Medlem
SAS kan fortsätta kalla det Eurobonus, men det blir inte brukbart för Star Alliance. Långsiktigt kommer inte AF/KL vilja ha SAS på en kant där Eurobonus fortsätter dra in trafik till konkurrenterna på Star Alliance.
Nu har du nog fått en del om bakfoten. Varför skulle namnet "Eurobonus" vara kopplat till just Star Alliance när SAS lämnar den alliansen? Varför skulle SAS bonusprogram behöva bytas ut bara för att de byter allians?
 

mha321

Medlem
Får uppfattning att folk tror det?

Håller med att Eurobonus kan finnas kvar som namn och fortsätta tjäna till skyteam. Det är rimligt.
Vad som inte är rimligt är att vi kommer växla våra EB-poäng rakt av till Skyteam/Flying blue. det kommer bli en försämring.
Det låter som du gör samma misstag som många andra nämligen att Flying Blue på något sätt är ekvivalent med skyteam. Precis som vi idag har eurobonus och miles and more som två oberoende program inom star alliance så kommer vi ha eurobonus och Flying Blue som två oberoende program inom skyteam. Det behövs ingen växling.

Det finns absolut ingenting i den information som kommit in affären som har sagt att eurobonus på något sätt skulle övergå i Flying Blue. AF/KLM köper en liten minoritetspost i sas - de köper inte upp hela sas. De blir väl tredje eller fjärde största ägare. Situationen hade säkert varit annorlunda om de köpt 100%. De har visserligen option på att öka sitt ägande längre fram men det ligger ett antal pr bort.

Men jag håller helt med ett eurobonus stående utan externa partners skulle tappa den absoluta majoriteten av sitt värde. Det hade kunnat hända om sas kännare star alliance utan att gå med i skyteam. Det hade dock inte behövt hända - titta på tex försäljningen av aeroplan till ett eget bolag oberoende av air Canada.
 
Toppen