Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Möjligheten kommer att finnas, sen är ju frågan om de väljer att gå den vägen.
Jag tänker mig att ett flygbolag i kris inte gör några ändringar av denna typ om inte det finns en (bak)tanke som innebär att de kan optimera sin lönsamhet på något sätt. Vi får se helt enkelt

Är detta en ändring som möjliggör att SAS kan ge olika mängd statuspoäng och bonuspoäng för en flygning?

Framförallt så gör de det lättare att ligga i linje med sina kompisar i AF KLM. Först byter man namn, sen ändrar man skalan så den motsvarar Flying Blue. Då blir det lättare att byta över sen om man vill i framtiden.

Nu har texten om förändringen försvinnat från webbsidan.
Kanske har de släppt den för tidigt... :D

Man skulle ju kunna tro att alliansbytet från början var tänkt att ske 1:a juli men man ändrade sig av någon anledning men missade ändra datum överallt. Det har varit lite för många sammanträffande för att vara en slump. Detta i appen, logoändringarna på Athens flygplats etc.

Man skulle ju kunna tro att alliansbytet från början var tänkt att ske 1:a juli men man ändrade sig av någon anledning men missade ändra datum överallt. Det har varit lite för många sammanträffande för att vara en slump. Detta i appen, logoändringarna på Athens flygplats etc.
Ja, det känns verkligen så, med all förändring som dök upp nu på olika ställen.

Framförallt så gör de det lättare att ligga i linje med sina kompisar i AF KLM. Först byter man namn, sen ändrar man skalan så den motsvarar Flying Blue. Då blir det lättare att byta över sen om man vill i framtiden.

Inte bara afklm - det känns som en allmänt trend i hela industrin att koppla isär tjäna/spendera från status. Även Lufthansa har ju gjort det nyligen, och de amerikanska bolagen för länge sedan. Och såklart hela avios världen.

Inte bara afklm - det känns som en allmänt trend i hela industrin att koppla isär tjäna/spendera från status. Även Lufthansa har ju gjort det nyligen, och de amerikanska bolagen för länge sedan. Och såklart hela avios världen.

Absolut. Jag tror dessutom detta är steg mot spendbaserad intjäning hos SAS.

Delta och Air France-KLM och Virgin Atlantic kommer att vilja ha mycket höga “fuel surcharges”/YQ på poängbiljetter. Mycket dyrt på SkyTeams transatlantiska business class när du använder poäng från europeiska flygbolagsprogram.

Kommer de höga “fuel surcharges”/YQ även för SAS transatlantiska flygningar med poäng? Jag tror att det kommer att slå tidigare på grund av Air France-KLM ägande.

Toppen