maswan
Medlem
Och räknar jag lite snabbt på mitt eget resande som drar in ett EBD med lite marginal på segment inom Europa ett normalår skulle det bli ca 400 XP (+-100 beroende på hur stor andel blir 2- eller 3-segmentsresor (1 inrikes, 1 eller 2 utrikes), och om det är 1 eller 3 interkontinentala resor det året. etc). Lite svårare att nå om man börjar på noll, lite lättare att behålla, speciellt om man får behålla extra XP utöver de 300 i platinumunderhåll till kommande år.Om SAS får samma princip som Flying Blue så blir det följande:
- Poäng/miles blir spendbaserade och du får olika intjäning beroende på vilken nivå du är i programmet. Miles är det du spenderar på awards sen. Du tjänar Miles på allt du köper, biljett, plats, internet, etc.
- Du tjänar också XP på allt du flyger. Denna intjäningen är fast och beroende på vilken kabin du flyger. En flygning utrikes inom Europa ger dig 5XP. Långflygningar ger lite olika beroende på hur långt du flyger. Det är XP som är statusgrundande. Om du har Platinum redan så behöver du 300 XP för att bibehålla det varje år. Det innebär att du behöver 60 ben till Europa. Det vill säga
30 tor eller 15 tor med stopp på vägen.
Viktigt att tänka på med Flying Blue är att det är högre tröskel att nå nivån än det är att behålla den. Börjar du från noll och vill nå Platinum behöver du följande eftersom räknaren nollställs varje gång du når en ny nivå.
100+180+300=580xp.
Men när du är på exempelvis silvernivån och du på nästa intjäningsår vill nå guld behöver du bara 180, eller 300 xp om du vill nå Platinum.
Förresten, borde inte sista exemplet där vara 300+180 xp för silver till platinum?