Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

maswan

Medlem
Om SAS får samma princip som Flying Blue så blir det följande:

- Poäng/miles blir spendbaserade och du får olika intjäning beroende på vilken nivå du är i programmet. Miles är det du spenderar på awards sen. Du tjänar Miles på allt du köper, biljett, plats, internet, etc.

- Du tjänar också XP på allt du flyger. Denna intjäningen är fast och beroende på vilken kabin du flyger. En flygning utrikes inom Europa ger dig 5XP. Långflygningar ger lite olika beroende på hur långt du flyger. Det är XP som är statusgrundande. Om du har Platinum redan så behöver du 300 XP för att bibehålla det varje år. Det innebär att du behöver 60 ben till Europa. Det vill säga
30 tor eller 15 tor med stopp på vägen.

Viktigt att tänka på med Flying Blue är att det är högre tröskel att nå nivån än det är att behålla den. Börjar du från noll och vill nå Platinum behöver du följande eftersom räknaren nollställs varje gång du når en ny nivå.

100+180+300=580xp.

Men när du är på exempelvis silvernivån och du på nästa intjäningsår vill nå guld behöver du bara 180, eller 300 xp om du vill nå Platinum.
Och räknar jag lite snabbt på mitt eget resande som drar in ett EBD med lite marginal på segment inom Europa ett normalår skulle det bli ca 400 XP (+-100 beroende på hur stor andel blir 2- eller 3-segmentsresor (1 inrikes, 1 eller 2 utrikes), och om det är 1 eller 3 interkontinentala resor det året. etc). Lite svårare att nå om man börjar på noll, lite lättare att behålla, speciellt om man får behålla extra XP utöver de 300 i platinumunderhåll till kommande år.

Förresten, borde inte sista exemplet där vara 300+180 xp för silver till platinum?
 

Hachans

Medlem
Och räknar jag lite snabbt på mitt eget resande som drar in ett EBD med lite marginal på segment inom Europa ett normalår skulle det bli ca 400 XP (+-100 beroende på hur stor andel blir 2- eller 3-segmentsresor (1 inrikes, 1 eller 2 utrikes), och om det är 1 eller 3 interkontinentala resor det året. etc). Lite svårare att nå om man börjar på noll, lite lättare att behålla, speciellt om man får behålla extra XP utöver de 300 i platinumunderhåll till kommande år.

Förresten, borde inte sista exemplet där vara 300+180 xp för silver till platinum?

Jo, du har rätt jag gjorde en tankevurpa och glömde säga att sista är från guld till Platinum,
 

trp_flyer

Medlem
Om SAS får samma princip som Flying Blue så blir det följande:
Tack, det var egentligen mer ett "metaresonemang" dvs om jag inte längre kan uppnå/behålla motsvarande G (eller förmånerna som *G haft nu), är det så att jag vant mig så mycket vid förmånerna att jag väljer att betala för dem om/när det går?

Mitt resemönster är sådant att jag normalt sett har en anslutning inom Sverige till ARN, sedan vidare i Europa. Så majoriteten av benen är ändå inom Sverige skulle jag säga.

Loungetillgången är verkligen den stora grejen mest för att jag alltid är hungrig :) och det passar bra att fylla på med småplock i lugn takt. Räknar jag på 10 Europaresor (ToR) per år där jag annars ska köpa mat/fika så är det säkert ett värde av mellan 4000 och 6000 kr per år. Frågan är om jag kanske drivs från "lojalitetsprogram" till någon annan form av lösning för lounge access?
 

Hachans

Medlem
Tack, det var egentligen mer ett "metaresonemang" dvs om jag inte längre kan uppnå/behålla motsvarande G (eller förmånerna som *G haft nu), är det så att jag vant mig så mycket vid förmånerna att jag väljer att betala för dem om/när det går?

Mitt resemönster är sådant att jag normalt sett har en anslutning inom Sverige till ARN, sedan vidare i Europa. Så majoriteten av benen är ändå inom Sverige skulle jag säga.

Loungetillgången är verkligen den stora grejen mest för att jag alltid är hungrig :) och det passar bra att fylla på med småplock i lugn takt. Räknar jag på 10 Europaresor (ToR) per år där jag annars ska köpa mat/fika så är det säkert ett värde av mellan 4000 och 6000 kr per år. Frågan är om jag kanske drivs från "lojalitetsprogram" till någon annan form av lösning för lounge access?

Jag tror att med det resemönstret hade du nått guldnivå iaf. Det går ju även att köpa till grejer på resan som ger XP.

Att köpa loungetillgång är ganska dyrt inom Flying Blue iaf, så hade nog köpt mat från någon restaurang eller så istället.

Men hela resonemanget står och faller med att SAS tar Flying Blue precis som det är i nuläget. Det är ju inte alls säkert.
 

ARN01

Medlem
Här vill jag nog ändå uttrycka min avvikande mening. Om man redan har guld på livstid så ser jag ingen anledning till oro. Det ligger i hela konceptet att avsikten med livstids guld är att få sällanresenären att fortsätta välja SAS även efter att resemönstret förändrats. Det är t o m det SAS själva antyder.

Om personen med LTG ändå fortsätter att resa mycket i flera år till och fortsatt använder SAS så är det ju bonus för SAS, men om denna person väljer att lägga fortsatt resande på andra flygbolag så är man ju i SAS ögon fortfarande en sällanresenär, helt enligt plan.

Där det eventuellt skulle vara aktuellt med en ändring skulle i så fall vara hur man tjänar in sitt guld och därmed sitt LTG. Att man där försöker styra om så att man ska lägga merparten av sina pengar på SAS för att kvalificera sig är logiskt, men att plocka bort LTG från dem som redan har det finns det ingen som helst logik i.
Jag tror personligen inte att vi som har LTG kommer att få behålla det vid övergång till FB. Mycket för att det inte finns något motsvarande inom FB och att det skulle vara för "generöst" att ge LT Platinum. Någon form av kompensation kommer de säkert att utgå och de funderar nog som bäst men är inställd på det ryker... Kommer nog bara vara en av många försämringar. MC Premium, 2-4-1, sämre pooling, tuffare krav etc. Tror det är naivt att tro att EB kommer påverka hur FB är strukurerat och fungerar. man får inte glömma att SAS gått, och går, med miljardförluster och hittills har EB påverkats förvånansvärt lite. Givetvis de lojalaste men uppenbarligen inte tillräckligt för att klara verksamheten. Nu säger jag inte att SAS lojalaste kunder är problemet men man skall nog inte se det som helt fredat område för ordentliga besparingar.
 
Jag tror personligen inte att vi som har LTG kommer att få behålla det vid övergång till FB. Mycket för att det inte finns något motsvarande inom FB och att det skulle vara för "generöst" att ge LT Platinum. Någon form av kompensation kommer de säkert att utgå och de funderar nog som bäst men är inställd på det ryker... Kommer nog bara vara en av många försämringar. MC Premium, 2-4-1, sämre pooling, tuffare krav etc. Tror det är naivt att tro att EB kommer påverka hur FB är strukurerat och fungerar. man får inte glömma att SAS gått, och går, med miljardförluster och hittills har EB påverkats förvånansvärt lite. Givetvis de lojalaste men uppenbarligen inte tillräckligt för att klara verksamheten. Nu säger jag inte att SAS lojalaste kunder är problemet men man skall nog inte se det som helt fredat område för ordentliga besparingar.

Det är så klart en relevant anledning att ta bort LTG, att man inte kan hitta en plats för det vid en eventuellt sammanslagning. Men då har det ändå inte att göra med huruvida man flyger mycket eller lite vilket var det jag kommenterade.

Till skillnad från dig, och kanske flera andra, så är jag inte helt övertygad om att AF/KLM kommer att förvärva en majoritet i SAS, vilket vad jag förstår är en förutsättning för att slå samman lojalitetsprogrammen.

Men, om detta sker så kanske vi inte heller ska utgå från att Flying Blue kommer att vara oförändrat. Det är inte orimligt att tänka sig att man passar på att även göra andra ändringar i det programmet. Kanske inför man då något motsvarande LTG? :)
 

Hachans

Medlem
Det är så klart en relevant anledning att ta bort LTG, att man inte kan hitta en plats för det vid en eventuellt sammanslagning. Men då har det ändå inte att göra med huruvida man flyger mycket eller lite vilket var det jag kommenterade.

Till skillnad från dig, och kanske flera andra, så är jag inte helt övertygad om att AF/KLM kommer att förvärva en majoritet i SAS, vilket vad jag förstår är en förutsättning för att slå samman lojalitetsprogrammen.

Men, om detta sker så kanske vi inte heller ska utgå från att Flying Blue kommer att vara oförändrat. Det är inte orimligt att tänka sig att man passar på att även göra andra ändringar i det programmet. Kanske inför man då något motsvarande LTG? :)

Det uttalade målet har ju sagts vara att de ska öka sin andel så småningom.

Det är knappast sannolikt att Flying Blue anpassar sig efter SAS resenärer. Det kommer vara tvärtom då Flying Blue är fyra gånger så stort och det verkar som att anpassningen redan börjat, med att SAS slutar klimatkompensera EB-resenärers resor och istället börjar sälja tilläggen. Vilket är precis detsamma som Flying Blue gör.
 
En intressant datapunkt i sammanhanget är att FB har begränsat XP roll over som ett led i att begränsa framtida FB Lifetime Platinums.
Som ni säkert känner till så kommer det nästa år inte längre vara majligt att bygga upp ett surplus av XP som man sedan rulla mot ett framtida Lifetime, nästa år kommer de som ett engångstillfälle erbjuda en växling så att varje 300XP, som de tar, blir 1 år mot lifetime.

Så frågan är varje FB skulle vara intresserade av att föra in ett gäng EB lifetime när de försöker begränsa sina egna tillkommande Platinum for life...

Ett tips från mig, kolla hur många XP du har och hur länge det är kvar till ett lifetime Plat, är du nära se till att flyg lite mer i år.
 
Toppen