Senaste nytt

Vad händer med SAS Hong-Kong planer?

Hur kommer det sig att om man söker på Hong Kong-Arlanda-Hong Kong får man inte upp direkt-flyget? Jag söker på dagar jag vet att det ska gå. Saknas det priser ännu om man utgår från HKG?

Hur kommer det sig att om man söker på Hong Kong-Arlanda-Hong Kong får man inte upp direkt-flyget? Jag söker på dagar jag vet att det ska gå. Saknas det priser ännu om man utgår från HKG?

Kollade några random datum och det verkar som att man helt enkelt inte laddat in den sträckan...

Det finns priser mellan Hong Kong och Stockholm men dessa innehåller en märklig begränsning (exempelvis SHKXTRA):

FLIGHT APPLICATION
THE FARE COMPONENT MUST NOT BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
SK FLIGHTS 9511 THROUGH 9512
SK FLIGHTS 8628 THROUGH 8649
CA FLIGHTS 1151 THROUGH 1200
CA FLIGHTS 3000 THROUGH 3999
CA FLIGHTS 4075 THROUGH 4098
CA FLIGHTS 4600 THROUGH 8900
CA FLIGHTS 9001 THROUGH 9999
FM FLIGHTS 0001 THROUGH 0800
FM FLIGHTS 0900 THROUGH 9000
FM FLIGHTS 9800 THROUGH 9999
MU FLIGHTS 3001 THROUGH 3999
MU FLIGHTS 6001 THROUGH 6999
MU FLIGHTS 8001 THROUGH 9999

SK FLIGHTS 963 THROUGH 964.

Min fetstilsmarkering. Varför detta? Verkar gälla anslutning via Stockholm också (exempelvis Oslo, Paris)

Är det så att SAS inte fått rätt att sälja biljetter från Hong Kong ännu?

Det finns priser mellan Hong Kong och Stockholm men dessa innehåller en märklig begränsning (exempelvis SHKXTRA):

Min fetstilsmarkering. Varför detta? Verkar gälla anslutning via Stockholm också (exempelvis Oslo, Paris)

Är det så att SAS inte fått rätt att sälja biljetter från Hong Kong ännu?
Om det är "subject to Government approval" är det inte så smart att publicera/sälja några biljetter. I vissa länder anses detta som trotsig aktion mot myndigheterna.
SAS kan sälja biljetter med routing via Beijing/Shanghai (och Bangkok när det fanns) så det handlar inte om SAS biljett generellt.

Jag syftade på direktflighten. Men SAS har ju uppenbarligen rätt (eller tar sig rätten) att sälja på direktflighterna om Point of Origin är i Europa?

Jag syftade på direktflighten. Men SAS har ju uppenbarligen rätt (eller tar sig rätten) att sälja på direktflighterna om Point of Origin är i Europa?
Ja, jag antar att det finns inget krav från myndigheter i Europa när flygbolaget publicerar sina priser.

I vissa länder är det så att flygbolaget måste rapportera/ansöka tillstånd att registrera sina publicerade priser. (t ex i Japan)
Jag vet inte om det är så i Hong Kong men ifall är det så kan det vara svårt att publicera priser på rutten som man inte har fått godkännande från myndigheterna.

Jag kunde få upp pris på bokning med start i Hongkong - ARN - Hongkong, men biljetterna kostade 16 000kr i Economy..

Toppen