Senaste nytt

Vad händer med SAS Hong-Kong planer?

perhall

Medlem
Vad är det som är konstigt med att det är nattflyg till HK? Flygen hem från USA har ju sammaproblem. Man somnar vid 23 lokal tid, sover 1,5 timma och sen är man framme:(
 

RobHK

Medlem
Det är ju nattflyg ARN-HKG :)

Ur Hongkong perspektiv ja, men min kropp håller inte med och har inte direkt lust att sova för natten runt middagstid. Utan man lär bli trött och vill sova precis lagom tills stolarna ska resas upp och man ska landa. Så har man en hel hemsk dag i Hongkong och kommer fram så tidigt att man inte får checka in på hotellet heller. Trist..

Hem funkar bättre, har flugit den tiden förrut. Men Finnairs nattflyg är helt optimalt tidsmässigt.
 

kblaur

Medlem
De her flytider virker ikke gennemtænkte, hvorfor spilde en ½ arbejdsdag for at flyve til HKG og så et dags fly hjem fra Asien? prøv, at nå til HKG fra ZhuHai eller Shenzhen for et fly klokken 09:05? eller fra Hong kong selv, og så tage en ekstra overnatning, alle andre LH/LX/TK flyver midnat og lander tidlig morgen i Europa, det er an ommer SAS.. - ikke forretningsvenlige afgangstider :-(
 

Dr. Miles

Expert
Vad är det som är konstigt med att det är nattflyg till HK? Flygen hem från USA har ju sammaproblem. Man somnar vid 23 lokal tid, sover 1,5 timma och sen är man framme:(
Flygningar från Stockholm avgår runt kl. 14-15 då är det inte direkt något läge att lägga sig bums.
Jag har diskuterat med @johhenrik tidigare men det är jobbigt att komma till Asien på morgonen och jobba direkt.
Det är mycket bättre för kroppen att komma till Asien på eftermiddag/kväll och sedan gå att lägga sig. Då orkar man att jobba på fullt dagen efter.
 

RobHK

Medlem
De her flytider virker ikke gennemtænkte, hvorfor spilde en ½ arbejdsdag for at flyve til HKG og så et dags fly hjem fra Asien? prøv, at nå til HKG fra ZhuHai eller Shenzhen for et fly klokken 09:05? eller fra Hong kong selv, og så tage en ekstra overnatning, alle andre LH/LX/TK flyver midnat og lander tidlig morgen i Europa, det er an ommer SAS.. - ikke forretningsvenlige afgangstider :-(

Precis tidsvinsten av direktflyg äts direkt upp av de dåliga flygtiderna
 

Dr. Miles

Expert
De her flytider virker ikke gennemtænkte, hvorfor spilde en ½ arbejdsdag for at flyve til HKG og så et dags fly hjem fra Asien? prøv, at nå til HKG fra ZhuHai eller Shenzhen for et fly klokken 09:05? eller fra Hong kong selv, og så tage en ekstra overnatning, alle andre LH/LX/TK flyver midnat og lander tidlig morgen i Europa, det er an ommer SAS.. - ikke forretningsvenlige afgangstider :-(
Problemet är att det blir lång parkeringstid i Hong Kong.
Lufthansa/SWISS/Turkish Airlines landar till Hong Kong mellan kl. 16 - 18 Hong Kong tid och avgår därifrån runt midnatt.

Med tanke på att mindre antal widebodies som SAS har än de ovannämnda flygbolagen, blir det mycket kostsamt att ha planet parkerad i Hong Kong 6 - 8 timmar.
 

kblaur

Medlem
Problemet är att det blir lång parkeringstid i Hong Kong.
Lufthansa/SWISS/Turkish Airlines landar till Hong Kong mellan kl. 16 - 18 Hong Kong tid och avgår därifrån runt midnatt.

Med tanke på att mindre antal widebodies som SAS har än de ovannämnda flygbolagen, blir det mycket kostsamt att ha planet parkerad i Hong Kong 6 - 8 timmar.

Enig, men hvad er bedst? - at have optimale flytider og få passagerne ud til destinationen og få fyldt flyet op med de rigtige kunder eller bare flyve for at flyve? - det virker faktisk ret hovedløst, at flyve en dagstur hjem og have en overnatning i Hong Kong ekstra, hvis man kunne få et slot tid om aftenen?

det virker som om, at man flyve "head to head" med Finnair, der har afgangstid fra HEL klokken 16:40 og i HGK klokken 07:25 og flyver hjem 09:30 og er i HEL klokken 15:10.. - men Finnair har også en aften/nat nogle dage...
 

jth

Medlem
Ser att de varannan dag kör med A330 och varannan med A340

Ja, det är intressant. Roligt att se A340n tillbaka på Arlanda igen, men det betyder att det måste komma en rutt till från Arlanda som den kan alternera på eller att man på något sätt slingar in den på någon av USA-rutterna där den går från CPH och sen till Arlanda.
 

NotRyan

Medlem
Om nu det här stämmer:

ARN-HKG Dx12 15:00-07:20 (+1)
HKG-ARN Dx34 09:05-14:35

så kommer

ARN-HKG on går hem fre, står över ett dygn i Hong Kong
ARN-HKG to går hem lör, står över ett dygn i Hong Kong
ARN-HKG fr går hem sö, står över ett dygn i Hong Kong
ARN-HKG lö går hem må, står över ett dygn i Hong Kong
ARN-HKG sö går hem ti, står över ett dygn i Hong Kong

Vi har nog inte sett hela pusslet än, vad tror @Dr. Miles?
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: fcx

RobHK

Medlem
Ja, det är intressant. Roligt att se A340n tillbaka på Arlanda igen, men det betyder att det måste komma en rutt till från Arlanda som den kan alternera på eller att man på något sätt slingar in den på någon av USA-rutterna där den går från CPH och sen till Arlanda.

Det kan ju i så fall förklara de kassa flygtiderna.
 
Toppen