Senaste nytt

Vad går er på nerverna på hotellet?

AndersSt

Medlem
Jag besväras över att vissa hotel tar en ganska saftig avgiften för rumservice och dem hutlösa priserna för minibaren och dess tilltugg.

Och hotell som automatiskt registrerar köp om du så bara flyttar på något i minibaren, t ex Hilton CPH. Det står visserligen skyltat men jag kan tänka mig att många ändå missar det.
 

Thornado

Medlem
Jag är nu tillbaka på Novotel Xin Qiao, där jag mestadels trivs väldigt bra (och det är nog det enskilda hotell där jag sovit flest nätter), men jag stör mig på en sak kring envisheten när det gäller städning om man har "stör ej" påslaget en hel dag. Först får man en lapp instucken under dörren där det står att de försökt städa, men att det inte gick pga stör ej och att man kan kontakta housekeeping om man vill ha städning. Detta är ju standard på många hotell och en bra lösning, men nu om man inte agerar på detta och fortfarande lämnar stör ej-skylten på så ringer de till rummet efter några timmar och undrar när man vill ha städning. Om jag har sagt stör ej så betyder det även "ring mig inte". Har man haft stör ej i flera dagar så kan de väl vilja kolla att man fortfarande lever, men en dag borde man väl kunna få vara i fred...?
 
Jag är nu tillbaka på Novotel Xin Qiao, där jag mestadels trivs väldigt bra (och det är nog det enskilda hotell där jag sovit flest nätter), men jag stör mig på en sak kring envisheten när det gäller städning om man har "stör ej" påslaget en hel dag. Först får man en lapp instucken under dörren där det står att de försökt städa, men att det inte gick pga stör ej och att man kan kontakta housekeeping om man vill ha städning. Detta är ju standard på många hotell och en bra lösning, men nu om man inte agerar på detta och fortfarande lämnar stör ej-skylten på så ringer de till rummet efter några timmar och undrar när man vill ha städning. Om jag har sagt stör ej så betyder det även "ring mig inte". Har man haft stör ej i flera dagar så kan de väl vilja kolla att man fortfarande lever, men en dag borde man väl kunna få vara i fred...?
Lägg av luren? Eller har du en massa samtal som kommer genom den fasta telefonen på hotellet?
 

Knucket

Medlem
För två veckor sedan bodde jag på Radison Arlandia för charterflight som avgår tidigt och har väckarklockan på 04.30. Går till sängs kl21 och vaknar 22 av att någon öppnar dörren så häftigt att säkerhetskedjan lossnar från dörren. Dörren stängs sedan och personen försvinner.

Går ner till receptionen och får höra att det var någon ur personalen som öppnat för att lämna välkomstgåva som missats vid incheckning. Dom skäms och ber om ursäkt, och jag går upp på rummet utan att kunna somna om på ett par timmar. Vid utcheckning krediteras min betalning för rummet då personalen skäms och säger att det inte är försvarbart det som hänt. Så långt allt väl, det som gör mig sur är att frontmanagaren eller vad han kallas inte svarar på mitt email där jag frågat om deras rutiner och vad som gått fel.

I helgen bodde jag på Doubletree Islington och väcktes av att tre kvinnor kom in i rummet kl 01. Gick ner till reception och fick omkodade nycklar. Morgonen därpå pratade jag med frontmanageren som sa att dom tre kvinnorna blev flyttade från mitt rum till ett annat, men behållit en nyckel som ej blivit omkodad. Dom var rätt berusade och gick till fel rum.

Hon ursäktade sig och allvaret i detta misstag märktes, då hon erbjöd middag i restaurangen, 50k hhonors poäng och 15 GBP drinkvoucher utan att jag bett om något. Blev en bra helg i London och hotellet var bra med trevlig och snabb personal, framförallt vid frukosten.

Hoppas undvika besökare på nästa hotellövernattning.
 

NotRyan

Medlem
För två veckor sedan bodde jag på Radison Arlandia för charterflight som avgår tidigt och har väckarklockan på 04.30. Går till sängs kl21 och vaknar 22 av att någon öppnar dörren så häftigt att säkerhetskedjan lossnar från dörren. Dörren stängs sedan och personen försvinner.

Går ner till receptionen och får höra att det var någon ur personalen som öppnat för att lämna välkomstgåva som missats vid incheckning. Dom skäms och ber om ursäkt, och jag går upp på rummet utan att kunna somna om på ett par timmar. Vid utcheckning krediteras min betalning för rummet då personalen skäms och säger att det inte är försvarbart det som hänt. Så långt allt väl, det som gör mig sur är att frontmanagaren eller vad han kallas inte svarar på mitt email där jag frågat om deras rutiner och vad som gått fel.

I helgen bodde jag på Doubletree Islington och väcktes av att tre kvinnor kom in i rummet kl 01. Gick ner till reception och fick omkodade nycklar. Morgonen därpå pratade jag med frontmanageren som sa att dom tre kvinnorna blev flyttade från mitt rum till ett annat, men behållit en nyckel som ej blivit omkodad. Dom var rätt berusade och gick till fel rum.

Hon ursäktade sig och allvaret i detta misstag märktes, då hon erbjöd middag i restaurangen, 50k hhonors poäng och 15 GBP drinkvoucher utan att jag bett om något. Blev en bra helg i London och hotellet var bra med trevlig och snabb personal, framförallt vid frukosten.

Hoppas undvika besökare på nästa hotellövernattning.
Det är därför man alltid dubbellåser och använder säkerhetskedja när man är på rummet...
 

Tostarp

Medlem
Kommer ihåg när jag hade mycket tjänsteresor till Asien på 90-talet att de flesta hotell såg att man var ifrån Sverige (=isbjörnar) och skickade i god service-anda upp bell-boy till rummet några timmar innan ankomst och skruvade luftkonditioneringen på max.

När man kom in på rummet hade man nästan blodstörtning i den 14 gradiga kylan...
 

NyfikenGrau

Medlem
Helt tveklöst är det värsta med hotell egenskapen att störa gästerna med ditten och datten, i synnerhet den fanatiska inställningen att till varje pris städa varje rum varje dag trots att det bebos av samma gäst är irriterande - inte ens de mest extrema pedanterna jag känner städar oftare än var tredje dag hemma.
Detta är så störande att jag ofta väljer lägenhet framför hotell när jag kan, det är värt mer att få sova ordentligt än att frukost ingår..
 
Toppen