Senaste nytt

Vad gäller i samband med tidsändring för awardflight?

Kevinator

Medlem
Jag har sedan några månader tillbaka en Amex 2-4-1 bokning för Arlanda-Mauritius t/r i business med Austrian (ditflyg via Wien) och Turkish (returflyg via Istanbul). Ursprungsroutingen ser ni nedan.

Häromdagen fick jag ett mejl från Turkish som meddelat att de flyttat fram mitt returflyg en dag, för sträckan Mauritius - Istanbul. Sedan har de "ogiltigförklarat" segmentet IST-ARN.

Jag har pratat med SAS Guldsupporten och med Tallin, de försökte vara hjälpsamma men kunde tyvärr inte hitta andra alternativ eller awardplatser. Turkish säger att de inte kan hjälpa till heller då biljetten består av två flygbolag. Deras råd var att kontakta Turkish-kontoret på Arlanda, terminal 5.

Jag har aldrig råkat ut för detta förut, varken på köpta eller awardbiljetter. SAS säger att de eventuellt kan kompensera för en extra hotellnatt i Mauritius pga. ändringen, men flygombokningen kunde de inte hjälpa till med.

Bästa flygalternativet som kunde erbjudas nu var att routa via Istanbul-Aten-ARN med Aegean, då med 530 kr extra i flygskatt för två personer som tillkommer.

Min fråga är om det är någon annan som har råkat ut för något liknande och vad man har för bra handlingsalternativ. Tack på förhand för hjälpen!

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag skulle ringa igen för ökade skatter på grund av ändrad rutt då flygbolaget är de som ändrat skulle jag inte acceptera.
Ville de även ha ombokningsavgift?
Hur som helst ring igen, jag tror även Turkish <ska> kunna ändra sitt segment till nytt flyg men att det kan bli svårt att hitta någon service vänlig person där...

Offtopic
S* är kanske inte helt självklart som Star Alliance ;) *A har jag sett förr

Jag skulle ringa igen för ökade skatter på grund av ändrad rutt då flygbolaget är de som ändrat skulle jag inte acceptera.
Ville de även ha ombokningsavgift?
Hur som helst ring igen, jag tror även Turkish <ska> kunna ändra sitt segment till nytt flyg men att det kan bli svårt att hitta någon service vänlig person där...

Offtopic
S* är kanske inte helt självklart som Star Alliance ;) *A har jag sett förr
Tack för snabbt svar! Ombokningsavgiften kunde Tallinn ta bort, däremot var det inte förhandlingsbart med skatterna. Men klart jag kan försöka igen. Gjorde HUACA, tyvärr hamnade jag hos Kate båda gångerna, och hon var konsekvent så.. :rolleyes:

Ha ha, bra fångat där. Jag menar förstås *A :D

Jag hade pröjsat 530kr i extra skatter illa kvickt innan de hävdar att det inte finns några awardflyg och därmed vägrar boka om dig - hamnar du i den sitsen har du en mycket jobbigare uppförsbacke.

Troligtvis gäller EU261/2004 här och det är Turkish (som ställt in flighten) som ska boka om dig. Det hela kompliceras av att det är en award som lär vara utställd på 117-stock.

Edit: Ska förtydliga en sak - Turkish omfattas inte direkt av EU261/2004 men säger själva att man följer den förordningen.

Tack för snabbt svar! Ombokningsavgiften kunde Tallinn ta bort, däremot var det inte förhandlingsbart med skatterna. Men klart jag kan försöka igen. Gjorde HUACA, tyvärr hamnade jag hos Kate båda gångerna, och hon var konsekvent så.. :rolleyes:
Kör en amerikanare, HUACA och be sen att få tala med "Supervisor" eller gör som @agehall säger, bit i det sura äpplet.

Jag har haft liknade strul med en AmericanAirlines Award och då fick jag rätt genom att tala 35 minuter med en supervisor och en annan gång fått flyg ändrat av Thai på en Lifemiles Award och då fått Thai att ändra den till något bättre och sedan fått LifeMiles att ställa ut den ändrade biljetten

Det slutade med att jag tog den föreslagna routingen MRU-IST-ATH-ARN med 460 kr extra i skatt. Ombokningsavgiften slapp jag. Jag ska försöka claima både den extra skatten och extra hotellnatt hos SAS, får se om jag lyckas få igenom det eller inte.

Det slutade med att jag tog den föreslagna routingen MRU-IST-ATH-ARN med 460 kr extra i skatt. Ombokningsavgiften slapp jag. Jag ska försöka claima både den extra skatten och extra hotellnatt hos SAS, får se om jag lyckas få igenom det eller inte.
Rent tekniskt sett är det väl Turkish som borde stå för det?

Edit: Ska förtydliga en sak - Turkish omfattas inte direkt av EU261/2004 men säger själva att man följer den förordningen.

Min biljett ändrades bara några timmar men ställde om det rejält för min del och när jag påpekade ovan lät man helt oförstående och ville inte hjälpa till med alternativ. De tyckte inte att den regeln gällde dom just då....

Till TS: Gå inte på snacket om att möta upp i T5 på deras biljettkontor. Jag var där två gånger och varje gång hänvisade man mig till TKs telefonsupport, där man hänvisade till annan avdelning, som hänvisade till formuläret på hemsidan. När jag ringde in för att fråga om de fått formuläret så såg de att det kommit in men att jag fick ringa ett annat nummer, som hänvisade till personalen på Arlanda T5. Helt värdelöst och SAS Guldsupport kunde inte hjälpa till.

Min biljett ändrades bara några timmar men ställde om det rejält för min del och när jag påpekade ovan lät man helt oförstående och ville inte hjälpa till med alternativ. De tyckte inte att den regeln gällde dom just då....

Till TS: Gå inte på snacket om att möta upp i T5 på deras biljettkontor. Jag var där två gånger och varje gång hänvisade man mig till TKs telefonsupport, där man hänvisade till annan avdelning, som hänvisade till formuläret på hemsidan. När jag ringde in för att fråga om de fått formuläret så såg de att det kommit in men att jag fick ringa ett annat nummer, som hänvisade till personalen på Arlanda T5. Helt värdelöst och SAS Guldsupport kunde inte hjälpa till.
Jag är inte det minsta förvånad över något du skriver. Tyvärr. :(

Rent tekniskt sett är det väl Turkish som borde stå för det?
Jo man kan tycka det. Men SAS guldsupporten sa specifikt att jag skulle claima hos SAS. Kanske för att det var SAS Tallinn som bokade biljetterna? Biljettnumren startar på 117 vilket ju är SAS stock, om jag inte misminner mig.

Toppen