Senaste nytt

Vad finns det för udda bokningsbara flygplanstyper?

Flög för ett par veckor sedan med LOT's B737-400 inte så ovanlig men inte så många kvar men den var väldigt sliten och oj vad det bullrade

Nu har jag inte flugit med just LOTs exemplar men de B737-400 och -500 jag flugit med har inte bullrat mer eller mindre än andra maskiner med CFM56-motorer.

Däremot är det en märkbar skillnad i bullernivå om man jämför med maskiner som har motorer av senaste snitt (GE LEAP-1 eller P&W PurePower PW1xxxG). Men då talar vi om några decenniers skillnad i teknologi.

Det är väl sant ,om jag jämför aa b 737-800 som jag flög med i april så var den ju jätte tyst eller jätte och jätte men den var ju bara 8 år gammal så det stämmer nog det du säger

När det gäller tysta kabiner får jag säga att jag trivs bättre i A320-familjen än i B737 även om Sky Interior i den sistnämnda är bra. Dock är det min klara uppfattning att riktigt behagligt kräver LEAP-1, PW1xxxG eller PD-14 då dessa motorer är klart tystare än t.ex CFM56 eller IAE V2500 inom det smala segmentet.

Det är väl sant ,om jag jämför aa b 737-800 som jag flög med i april så var den ju jätte tyst eller jätte och jätte men den var ju bara 8 år gammal så det stämmer nog det du säger

B737-400 hos BA hade ungefär samma bullernivå som B737-800 hos Norwegian eller WestJet enligt mina öron. Det är ju ingen enorm skillnad motormässigt även om de nyare CFM56orna i 7-serien är moderniserade.

Edit: När det gäller låg bullernivå är A380 behaglig, även A350 och B787. Det är ju dock generationsskillnader som spelar in, tystare motorer gör ju även att det blir bättre inne i kabinen.

I Estland kan man flyga inrikes med L-410 Turbolet, ett flygplan för 19 passagerare tillverkat i Tjeckien. Flygs av Saartelennuliinid mellan Tallinn och Dagö (Kärdla) respektive Ösel (Kuressaare). Det går endast att boka på bolagets egen hemsida och är billigt - en enkel mellan Tallinn och Dagö eller Ösel kostar ca 25 euro. Flygtiden är ca 30 min. På vardagar går två turer i vardera riktning, så det går att göra en resa över dagen.

Gillar ochså A320 serien bättre än b737

Trots att Boeing insisterat på 737an är A320 en 20 år nyare konstruktion och det märks.

Sedan finns det vissa propagandaorgan som hävdar att den bästa narrowbodien som någonsin skapats är B737 i form av Max och att den t.o.m slår helt nya maskiner som C919 och MC-21.

Den propagandan brukar göra mig sömnig. Om B737Max är det bästa som finns och slår nykonstruktioner är min enda kommentar att det är synd om Airbus som utvecklade A320 istället för att ta Dassault Mercure och utveckla en "Mercure 600" med nya motorer och avionik. Om Boeing kan slå konkurrensen med en maskin som i grunden är 727-baserad och som härstammar tillbaka till 707 borde receptet även fungera med Mercure för det låter ju onekligen som ett framgångsrecept av rang.

Boeing tog fram 737Max av ett skäl och det skälet är att Airbus remotoriserade A320. Dock var det mer logiskt för Airbus att göra det med sin moderna maskin, hade varit bättre för Boeing om de återupplivat "7Dash7" (den modell som avsåg en kraftigt moderniserad narrowbody som ersättare till 737 men som skrotades till förmån för B737-400).

Förlåt för lite utvikning här men jag tycker att 737an på ett vis är en klassiker men samtidigt att den mått bättre av att få somna in med värdighet (737NG) då Maxen är något övervärmd (LEAP-1B inknölade i samma utrymme som JT8D hade och då har man fått minska diametern och verkligen skohorna in den). Jämför det med A320.

Edit: Västerländsk dubbelmoral när den är som bäst. B737Max är fantastiskt bra - hade det lanserats en Tu-154 (jämngammal med B737) som fått P&W PW1000G eller PD-14 etc etc etc etc inklusive ultramodern interiör och allt hade den självfallet sågats och ansetts vara ett bevis på oförmågan hos den ryska industrin. Sedan kan man klanka på att t.ex C919 har vinge tillverkad i aluminium (det finns en CFRP-version under test nu...) och samtidigt släta över att B737Max sitter i samma båt och är det senaste man kan köpa om man vill ha en smal Boeing.

Likaså är det svårt att be om en narrowbody med fullt FBW-system från Boeing men det är klart, man får FBW-spoilers med Maxen. Sedan får man naturligtvis inte vara kritisk (som jag är) och påpeka att trots argumenten att "C919 är en lärdomsmaskin" (vilket är negativt tydligen) får man inte bara FBW-spoilers där utan även skevroder, höjdroder, klaffar och slats med FBW-kontroll och sidesticks att styra med.

Vi får inte heller glömma bort att ett haveri med en maskin som tillverkats i Ryssland är ett solklart bevis på att dessa produkter är "farliga" medan skenande sidroder hos Boeing 737 (United 585, USAir 427, Eastwind 517) exempelvis inte är något att bråka om och absolut INTE innebär att samma "logik" kan appliceras som med ryska plan.

Jag gillar inte dubbelmoral - tyvärr är inte flygindustrin immun mot den men den behöver bekämpas. En bra maskin är en bra maskin helt enkelt oavsett tillverkningsland.

Last edited:
I Estland kan man flyga inrikes med L-410 Turbolet, ett flygplan för 19 passagerare tillverkat i Tjeckien. Flygs av Saartelennuliinid mellan Tallinn och Dagö (Kärdla) respektive Ösel (Kuressaare). Det går endast att boka på bolagets egen hemsida och är billigt - en enkel mellan Tallinn och Dagö eller Ösel kostar ca 25 euro. Flygtiden är ca 30 min. På vardagar går två turer i vardera riktning, så det går att göra en resa över dagen.

Det är en riktigt bra, praktisk maskin det där och den nytillverkas ju också för fullt och då i uppgraderad version (L-410NG). Let fick in en fullträff där, samma sak med Walter/Motorlet med M-601 som ofta är drivkälla.

Trots att Boeing insisterat på 737an är A320 en 20 år nyare konstruktion och det märks.

Sedan finns det vissa propagandaorgan som hävdar att den bästa narrowbodien som någonsin skapats är B737 i form av Max och att den t.o.m slår helt nya maskiner som C919 och MC-21.

Den propagandan brukar göra mig sömnig. Om B737Max är det bästa som finns och slår nykonstruktioner är min enda kommentar att det är synd om Airbus som utvecklade A320 istället för att ta Dassault Mercure och utveckla en "Mercure 600" med nya motorer och avionik. Om Boeing kan slå konkurrensen med en maskin som i grunden är 727-baserad och som härstammar tillbaka till 707 borde receptet även fungera med Mercure för det låter ju onekligen som ett framgångsrecept av rang.

Boeing tog fram 737Max av ett skäl och det skälet är att Airbus remotoriserade A320. Dock var det mer logiskt för Airbus att göra det med sin moderna maskin, hade varit bättre för Boeing om de återupplivat "7Dash7" (den modell som avsåg en kraftigt moderniserad narrowbody som ersättare till 737 men som skrotades till förmån för B737-400).

Förlåt för lite utvikning här men jag tycker att 737an på ett vis är en klassiker men samtidigt att den mått bättre av att få somna in med värdighet (737NG) då Maxen är något övervärmd (LEAP-1B inknölade i samma utrymme som JT8D hade och då har man fått minska diametern och verkligen skohorna in den). Jämför det med A320.

Edit: Västerländsk dubbelmoral när den är som bäst. B737Max är fantastiskt bra - hade det lanserats en Tu-154 (jämngammal med B737) som fått P&W PW1000G eller PD-14 etc etc etc etc inklusive ultramodern interiör och allt hade den självfallet sågats och ansetts vara ett bevis på oförmågan hos den ryska industrin. Sedan kan man klanka på att t.ex C919 har vinge tillverkad i aluminium (det finns en CFRP-version under test nu...) och samtidigt släta över att B737Max sitter i samma båt och är det senaste man kan köpa om man vill ha en smal Boeing.

Jag gillar inte dubbelmoral.

Säger bara amen word hatten av :)

Säger bara amen word hatten av :)

Jag finner ett oerhört stort nöje i att se "västerlänningarna" försöka bortförklara C919, MC-21, SSJ100 och CR929.

Det var även underhållande att se alla försök att totalsåga Tu-204 efter att Red Wings lyckats åka av banan i Moskva med en dylik (jag vågar påstå att ingen annan maskin hanterat det specifika handhavandet bättre om man gjort om samma manövrar). Jag får inte reversering eller spoilers på någon maskin om man smyger ner på banan med överfart och tar mark med endast ena huvudstället och sedan håller farten uppe. Sedan är det klart att om jag drar på full gas på motorerna utan att reverseringen har aktiverats (p.g.a att jag inte landat ordentligt ännu utan fortfarande flyter i markeffekt med ena stället i luften) blir det hög dragkraft framåt.

Red Wings-haveriet är alltså inget som talar mot Tu-204-100V. Piloten kunde ha klarat situationen genom att dra av gasen till idle, aktivera spoilers manuellt (för att få ner båda huvudställen på marken), välja reversering, se att REV tänds och sedan dra på gas (full reversering). Det fungerar på alla maskiner. Däremot får man som sagt inga spoilers eller reversering om man inte har solid markkontakt (att bryta mot den säkerhetsfunktionen skulle ju snarare innebära att det går att reversera i luften och det vore fatalt med en modern maskin).

Toppen