Senaste nytt

Vad förutom SAS Amex?

Ska sitta och planera lite och se om jag kommer iväg på ett par longhauls, den 2-4-1 räknas väl in som baspoäng också för den blir till USA/asien?
Tack för tipsen, ska räkna igenom lite igen och kolla min spend innan jag väljer.
Bonusresor ger inga poäng - tyvärr :)

Vad trist då =/
Du kan boka "bästa tillgänglighet" med poäng. Det är dock betydligt dyrare och blir i praktiken en vanlig biljett betald med poäng, men den ligger under bonusresor på webben. Du kan tyvärr inte heller applicera en 2-4-1 på dem. Däremot tjänar du baspoäng.

Visst beror väl värvningsbonusen på vad den man värvar väljer för kort, inte vad man själv har? Om jag som har Premium värvar någon till Elite så får jag väl 18000, inte 12000?

Det jag menade är att om han väljer att skaffa elite respektive premium får han 18k eller 12k poäng.

En del i valet av Amex är ju de 20000 statusgrundande poängen som Elite ger. Får de dig att nå EBG så kan det vara värt att ta gå direkt på Elite om du har nytta av statusen, dvs du flyger med Star Alliance och kan utnyttja lounge, eller mer bagage. Tidpunkten när man signar upp för Elite kan ju också vara av intresse så att man inte får poängen på "fel" period. AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Kvalificeringsperiod
Sep 1, 2016 - Augusti 31, 2017
Inte värt att skaffa Elite nu med andra ord?

Jag körde tidigare med Amex Premium samt Coop Medmera Mera men med tanke på att jag har korten i första hand för poängintjäning finns det ingen anledning att använda coop-kortet numera, så det avvecklades för ett par veckor sedan. Nu använder jag SAS Mastercard som extrakort.

Poängmässigt lönar sig helt enkelt inte med coop medmera mera längre. D

Det beror på om du tror att du kommer upp i Guld innan sista aug med boosten annars så vänta tills efter Augusti

Väntar jag tills efter augusti så hinner jag inte spenda 150 000 kr sept - Dec, kommer inte få EBG innan aug även med startbonusen. Antar att Premium är the way to go just nu.

En annan nybörjarfråga när jag ändå är igång..
Om jag kollar antalet flygningar som är statusgrundande så är det betydligt färre än vad jag flygit, de flesta har jag efterregistrerat, är det därför de saknas?

Väntar jag tills efter augusti så hinner jag inte spenda 150 000 kr sept - Dec, kommer inte få EBG innan aug även med startbonusen. Antar att Premium är the way to go just nu.

En annan nybörjarfråga när jag ändå är igång..
Om jag kollar antalet flygningar som är statusgrundande så är det betydligt färre än vad jag flygit, de flesta har jag efterregistrerat, är det därför de saknas?

Ja, isåfall är det nog premium som är bäst.

Om du har efterregistrerat dom ska de uppdatera både antalet flygningar och poäng mot nästa status. Har det tagit lång tid kan det vara dags att höra av sig det kundtjänst.

Last edited:
Toppen