Senaste nytt

Vad förutom SAS Amex?

Ampere

Medlem
Hej
Läst under ett längre tag men aldrig postat. Länge varit sugen på ett Amex men har inte rest så mycket alls. Iom ett nytt arbete nu kommer jag resa cirka 5 ToR i arbetet och 2-3 ToR privat inom Europa.
Har en spend på cirka 200 000 resten av detta år, cirka 300 000 nästa år men kommer troligtvis kunna betala alla arbetsresor själv så 220 000 detta år, antar att Premium är att rekommendera då?
Har även tänkt skaffa SAS MC, är det fortfarande värt att skaffa Coop MedMera Mer för att betala räkningar med Betalo trots 1%?
Förutom det så skaffar jag el via fortum och tankar på preem, något annat fast som man får poäng på?

Vet att många av dessa frågor är besvarade i andra trådar, sökt och läst mycket men flera av dem är flera år gamla och där kan avtal ha ändrats. (Tex som medmera mer som har 1% nu)
 

Thornado

Medlem
Har en spend på cirka 200 000 resten av detta år, cirka 300 000 nästa år men kommer troligtvis kunna betala alla arbetsresor själv så 220 000 detta år, antar att Premium är att rekommendera då?

Om du inte har något behov av de 20000 statusgrundande poäng som Elite ger så skulle jag säga att det är korrekt att köra på Premium i år och sen satsa på att "byta upp" dig till Elite vid årsskiftet så att du har möjlighet att få två vouchers nästa år (med lite tur kan du även bli värvad två gånger och få dubbla värvningsbonusar då, även om det inte är något du ska räkna med).
Om du har en chans att komma upp i en högre Eurobonusnivå (EBG eller EBD) med de 20k baspoäng som Elite ger så kan det kanske vara värt att skaffa det redan i år.

Edit: Som komplement till Amex så kör jag personligen SAS Mastercard. Det är ju gratis om du är EBG+, så i sådana fall är det prisvärt (och även där finns väl någon signupbonus tror jag). Coop Medmera har jag inte så stor erfarenhet av, men såvitt jag har förstått så är det inte så bra värde i det numera. Om du är villig att betala en avgift för att betala räkningar med kort så skulle jag rekommendera att betala med ditt Amex istället. Det blir ju en högre avgift, men ger även fler poäng per betalad krona, så du kan ju i så fall välja att inte betala lika många räkningar via Betalo/billhop för att hamna på samma summa i avgifter. Framförallt så innebär detta att räkningarna även bidrar till spend mot 2-4-1-vouchers.
 

blobloblo

Medlem
Finns för- och nackdelar med båda korten.

Premium: Max en 2-4-1-voucher (efter 150.000 kr). 15p/100kr. Möjlighet till 12.000 extrapoäng vid rekrytering.
Elite: 2 stycken 2-4-1 vouchers (efter varje 150.000 kr) 20/100kr. Möjlighet till 18.000 extrapoäng + 20.000 statusgrundande poäng vid rekrytering. Concierge service.

Båda korten ger 30p/100 kr på sas.se.

Med spenden du nämner så hade jag kört med premium första året och elite andra. Med lite tur så får du poäng för 2 rekryteringomgångar också.
 

jumbooze

Medlem
Jag har kvar coop kortet men tror jag byter till Santander istället kör även SAS Mastercard då jag får det gratis som guld/diamond, frågan är väl om du "kan klämma in" en longhaul eller två för att ta guld då lutar det åt att rekommendera Elite annars skulle jag sagt börja med Premium plus en bra reseförsäkring
 

peng

Medlem
Hej
Har en spend på cirka 200 000 resten av detta år, cirka 300 000 nästa år men kommer troligtvis kunna betala alla arbetsresor själv så 220 000 detta år, antar att Premium är att rekommendera då?

Finns för- och nackdelar med båda korten.
Elite: 2 stycken 2-4-1 vouchers (efter varje 150.000 kr) 20/100kr. Möjlighet till 18.000 extrapoäng + 20.000 statusgrundande poäng vid rekrytering. Concierge service.
...
Med spenden du nämner så hade jag kört med premium första året och elite andra. Med lite tur så får du poäng för 2 rekryteringomgångar också.

En del i valet av Amex är ju de 20000 statusgrundande poängen som Elite ger. Får de dig att nå EBG så kan det vara värt att ta gå direkt på Elite om du har nytta av statusen, dvs du flyger med Star Alliance och kan utnyttja lounge, eller mer bagage. Tidpunkten när man signar upp för Elite kan ju också vara av intresse så att man inte får poängen på "fel" period. AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

hallgren

Medlem
Premium: Möjlighet till 12.000 extrapoäng vid rekrytering.
Elite: Möjlighet till 18.000 extrapoäng vid rekrytering.

Visst beror väl värvningsbonusen på vad den man värvar väljer för kort, inte vad man själv har? Om jag som har Premium värvar någon till Elite så får jag väl 18000, inte 12000?
 

Samosaguas

Medlem
Visst beror väl värvningsbonusen på vad den man värvar väljer för kort, inte vad man själv har? Om jag som har Premium värvar någon till Elite så får jag väl 18000, inte 12000?
Exakt så är det! Du får poäng beroende på vilket kort den du värvar väljer.
 

Ampere

Medlem
Ska sitta och planera lite och se om jag kommer iväg på ett par longhauls, den 2-4-1 räknas väl in som baspoäng också för den blir till USA/asien?
Tack för tipsen, ska räkna igenom lite igen och kolla min spend innan jag väljer.
 
Toppen