Senaste nytt

Vad får man inte missa i Berlin?

Doctor-X

Medlem
Bästa stunderna jag haft i Berlin har varit varma sommarkvällar i Friedrichshain längs med kring Niederbarnimstr / Simon-Dach str på de egen ihopsnickrade träpall-utserveringarna vid någon av de otaliga späti samt på flertalet tyska sköna dive-barer i Neukölln.
 

011430121

Medlem
Om man skall besöka Berlin första gången, föreslår jag att man lägger några kvällar att läsa på om Berlin, enligt mig så finns det ingen stad i Europa som har en sådan nutids historia som Berlin, en historia som under de senaste 90 åren har varit väldigt svårt att ta in även svårt att förstå att muren kunde öppnas så snabbt, samt att man som boende i östa Tyskland kunde få byta sina monopolpengar mot hårdvalutan D.Mark

När du besöker Berlin köp en 24 timmars biljett hos BVG deras kollektivtrafiks bolag, kortet gäller även från BER om du löser zon A B C ladda ner deras app i förväg, biljetten gäller även på DB tågen från BER.
Som vanligt åk inte tunnelbana, du ser och lär dig så mycket mer att åka buss och spårvagn.

 
Om man skall besöka Berlin första gången, föreslår jag att man lägger några kvällar att läsa på om Berlin, enligt mig så finns det ingen stad i Europa som har en sådan nutids historia som Berlin, en historia som under de senaste 90 åren har varit väldigt svårt att ta in även svårt att förstå att muren kunde öppnas så snabbt, samt att man som boende i östa Tyskland kunde få byta sina monopolpengar mot hårdvalutan D.Mark

När du besöker Berlin köp en 24 timmars biljett hos BVG deras kollektivtrafiks bolag, kortet gäller även från BER om du löser zon A B C ladda ner deras app i förväg, biljetten gäller även på DB tågen från BER.
Som vanligt åk inte tunnelbana, du ser och lär dig så mycket mer att åka buss och spårvagn.

Tvärtemot sista meningen i detta citerade inlägget vill jag starkt rekommendera att åka tunnelbanan. Gärna linje U1 eller U2 som går från väst till öst. Passa gärna på åka U5 till Museuminsel som är en av de nyöppnade stationerna (öppnades i juli 2021). Arkitekturen på de olika u-bahn stationerna är också roligt att titta på.
 
Känner du för att träna upp flåset och inte har höjdskräck kan jag rekommendera att gå upp för de 285 trappstegen i Siegessäule och få en hissnande utsikt över straße 6e juni och Tiergarten! Besöket kostar 3,50€ och som vanligt i Tyskland så är det cash is king.
IMG_7961.jpeg
 

rsimon

Medlem
Tvärtemot sista meningen i detta citerade inlägget vill jag starkt rekommendera att åka tunnelbanan. Gärna linje U1 eller U2 som går från väst till öst. Passa gärna på åka U5 till Museuminsel som är en av de nyöppnade stationerna (öppnades i juli 2021). Arkitekturen på de olika u-bahn stationerna är också roligt att titta på.
Mycket bra tips!

Lägger till denna specialare som jag själv provat, sightseeing på öppna vagnar i tunnlarna. En tvåtimmarstur med guidning (på tyska). Väldigt annorlunda men mycket intressant, särskilt om man gillar det "mystiska" eller hemlighetsfulla med tunnelbana bortom de allmänna utrymmena: https://www.bvg.de/en/service-and-support/discover-berlin/u-bahn-convertible

Måste bokas i tid, alltid utsålt!

cabrio1.jpg

cabrio4.jpg


cabrio3.jpg


cabrio2.jpg
 
Toppen