Senaste nytt

Vad är skillnaden mellan SAS - Sterling - Ryanair??

Alx

Medlem
SAS går från klarhet till klarhet att de är allt annat är seriösa i sitt agerande gentemot sina kunder.

Jag har ett flertal bokningar mellan Malta och Stockholm och upptäckte för några dagar sedan att SAS har förkortat årets och nästa års säsong med en månad i vardera ände. Sånt som händer när man bokat lång tid i förväg.

Men SAS har ett långtgående ansvar både vad gäller information och att ge mig valmöjligheter i enlighet med EG-261/2004.

Har SAS meddelat mig om de inställda avgångarna? Svar nej!
Har SAS informerat mig om mina rättigheter när jag påtalat att JAG själv har upptäckt att de har ställt in avgångarna? Svar nej!
Erbjuder SAS mig de tre valmöjligheter jag har rätt till enligt EG-261/2004? Svar nej!

Istället väljer två av varandra oberoende SAS-medarbetare att agera precis som Ryanair genom att svara att jag kommer få tillbaka pengarna för bokningen så snart det är min tur i deras återbetalningsordning!!! Just det, SAS har tydligen en kö även för detta. Just nu återbetalar de enligt uppgift resor som skulle ha avgått i september, vilket innebär att min återbetalning bör ske någon gång i september!!!

What, hur många återbetalningar gör ni?? Och vad får SAS att tro att jag vill låna ut pengar till ett konkursmässigt flygbolag gratis i två månader??

Det hela känns igen från Sterling innan konkursen då de sålde biljetter till flygningar de visste att de aldrig skulle komma att utföra och sedan återbetalade flera månader senare. Ett smart men minst sagt kortsiktigt sätt att få in räntefri kapitaltäckning.

När jag påtalar att jag vet att jag har rätt att få en kostnadsfri ombokning får jag till svar att det enda datum de vill erbjuda mig är 11 dagar tidigare, tar jag inte det så kommer pengarna att återbetalas när det är min tur i köordningen. Vad är skillnaden från Ryanair som också tror sig kunna agera precis hur de själva vill?

Jag påtalar att agerandet strider mot EG-261/2004 och att jag kräver att få prata med en supervisor eller annan ansvarig person som kan förklara vad de grundar sitt beslut på, samt varför de inte informerar sina resenärer omgående när de ställer in flygningar.

Självklart är ALLA i ansvarig position "upptagna" varpå jag blir lovad att bli uppringd. Personen ifråga ber mig vänta och återkommer efter en lång väntan med följande svar: SAS kan tänka sig att göra ett UNDANTAG och boka om min biljett till valfri SAS avgång annat datum på samma sträcka"... :mad: Ett UNDANTAG??? SAS är SKYLDIGA att erbjuda mig detta från första början. Dessutom med andra flygbolag om jag hellre vill resa samma dag och SAS själva inte kan ordna detta! Jag påtalar att jag fortfarande vill tala med en ansvarig och lovas ännu en gång att bli uppringd. Självklart ringer ingen upp!!

Jag tycker SAS har sänkt sig till en nivå som i mina ögon knappt särskiljer SAS från lågprisbolagens agerande. Att servicen redan har sänkts till samma nivå i ekonomi gör ju inte direkt de påstådda skillnaderna tydligare!!

Svar: Ingen skillnad.
Jag är i precis samma läge som dig med en inställd delsträcka , got- cph med slutdestination hkti december, ingen info , bara en massa bullshit från deras sk. kundservice.
Jag, "kunden" får lägga en massa tid på att lösa detta själv.
Gott att mitt företag numera går under BA:s flagg och därmed blir vi förbjudna att åka med detta tramsbolag.

jag åkte med Ryanair för första gången för någon månad sedan, jag märkte inte mycket skillnad på hårdvaran mer än att jag inte kunde fälla sätet och att det satt lite mer reklam klisterlappar lite överallt, samt att jag hade möjligheten att vinna en massa pengar på lotterna de säljer på Ryan!! ;)

att SAS nu bjuckar på kaffet är nog den största skillnaden...

Last edited:
Alx, du skrev att du inte vill låna ut pengar till ett konkursmässigt bolag. Har du inte redan gjort det genom dina bokningar? Vart har du sett fakta på att SAS är konkursmässigt? Det är ju faktiskt inte sant.
Själv har jag aldrig varit med om att jag inte fått ersättning av SAS då jag klagat, detta även innan jag ens var Silver hos SAS. Jag har nog fått ersättning vid ett tiotal tillfällen under de senaste 10-12 åren.
Som konsument är man ju även skyldig att känna till regler och möjligheter. Det är också så att det ligger ett krav på konsumenten att söka om ersättningen.
Angående servicen på SAS så har den till och med blivit bättre säger jag som flyger med dom mer än 150 gånger per år. Dock kan ju servicen variera eftersom det är människor som står i yttersta leden och dom vi möter. Vi har alla dåliga dagar och då agerar vi oftast annorlunda.
När det gäller att SAS inte kontaktar sina kunder så skulle jag säga att det är trist att du råkat ut för att dom inte gör det. I detta forum kan man läsa om kunder som blir uppringda/kontaktade då flighter blivit inställda. Detta har hänt mig också, både via SMS och samtal.
Om du verkligen vill ha kontakt och få ett snabbt agerande tycker jag du skall skriva ett trevligt och konkret mail till Rickard Gustafsson, VD på SAS. Han tar tag i saker direkt.
Lycka till...
SAS går från klarhet till klarhet att de är allt annat är seriösa i sitt agerande gentemot sina kunder.

Jag har ett flertal bokningar mellan Malta och Stockholm och upptäckte för några dagar sedan att SAS har förkortat årets och nästa års säsong med en månad i vardera ände. Sånt som händer när man bokat lång tid i förväg.

Men SAS har ett långtgående ansvar både vad gäller information och att ge mig valmöjligheter i enlighet med EG-261/2004.

Har SAS meddelat mig om de inställda avgångarna? Svar nej!
Har SAS informerat mig om mina rättigheter när jag påtalat att JAG själv har upptäckt att de har ställt in avgångarna? Svar nej!
Erbjuder SAS mig de tre valmöjligheter jag har rätt till enligt EG-261/2004? Svar nej!

Istället väljer två av varandra oberoende SAS-medarbetare att agera precis som Ryanair genom att svara att jag kommer få tillbaka pengarna för bokningen så snart det är min tur i deras återbetalningsordning!!! Just det, SAS har tydligen en kö även för detta. Just nu återbetalar de enligt uppgift resor som skulle ha avgått i september, vilket innebär att min återbetalning bör ske någon gång i september!!!

What, hur många återbetalningar gör ni?? Och vad får SAS att tro att jag vill låna ut pengar till ett konkursmässigt flygbolag gratis i två månader??

Det hela känns igen från Sterling innan konkursen då de sålde biljetter till flygningar de visste att de aldrig skulle komma att utföra och sedan återbetalade flera månader senare. Ett smart men minst sagt kortsiktigt sätt att få in räntefri kapitaltäckning.

När jag påtalar att jag vet att jag har rätt att få en kostnadsfri ombokning får jag till svar att det enda datum de vill erbjuda mig är 11 dagar tidigare, tar jag inte det så kommer pengarna att återbetalas när det är min tur i köordningen. Vad är skillnaden från Ryanair som också tror sig kunna agera precis hur de själva vill?

Jag påtalar att agerandet strider mot EG-261/2004 och att jag kräver att få prata med en supervisor eller annan ansvarig person som kan förklara vad de grundar sitt beslut på, samt varför de inte informerar sina resenärer omgående när de ställer in flygningar.

Självklart är ALLA i ansvarig position "upptagna" varpå jag blir lovad att bli uppringd. Personen ifråga ber mig vänta och återkommer efter en lång väntan med följande svar: SAS kan tänka sig att göra ett UNDANTAG och boka om min biljett till valfri SAS avgång annat datum på samma sträcka"... :mad: Ett UNDANTAG??? SAS är SKYLDIGA att erbjuda mig detta från första början. Dessutom med andra flygbolag om jag hellre vill resa samma dag och SAS själva inte kan ordna detta! Jag påtalar att jag fortfarande vill tala med en ansvarig och lovas ännu en gång att bli uppringd. Självklart ringer ingen upp!!

Jag tycker SAS har sänkt sig till en nivå som i mina ögon knappt särskiljer SAS från lågprisbolagens agerande. Att servicen redan har sänkts till samma nivå i ekonomi gör ju inte direkt de påstådda skillnaderna tydligare!!

Enligt mig det finns ju en viss skillnad.

1. Aldrig flugit med Sterling.
2. Varit en gång inne i RyanAir plan och fick huvudvärk av alla neongula färger inne i planet.
3. Bättre service än tidigare, de håller tidtabellen, de bryr sina kunder.

Jag som tidigare jobbat som kundservicechef i ett transportbolag med ansvar för alla chaufförer och call center medarbetarna kan jag säga att alla har sina dåliga dagar. Vi är ju människor. Oftast är det så att de nyare medarbetare följer stenhård regler innan de samlat ihop erfarenhet och tillräckligt kunskap för att anpassa svar för kundernas behov.

En tips, när du klagar gör det vänligt och var konkret, nämligen ingen vill hjälpa en hysterisk kund som skriker och lyssnar inte kundservicemedarbetarens svar.

Om du verkligen vill ha kontakt och få ett snabbt agerande tycker jag du skall skriva ett trevligt och konkret mail till Rickard Gustafsson, VD på SAS. Han tar tag i saker direkt.
Lycka till...

I ett välskött bolag ska ju i och för sig inte VD behöva gå in och detaljstyra den dagliga verksamheten. SAS har en stor (i dagsläget förefallande övermäktig) uppgift framför sig då det gäller att stärka positionen mot t.ex. BA men framförallt distingera sig från diverse LCC's i vars grupp SAS inte hör hemma. Personligen ser jag numera en kraftigt minskande skillnad mellan Ryan, Norwegian mf. och SAS. Det är inte bra. Att SAS också rankas lågt (3*) är heller ingen tillfällighet.

Precis som Alx också säger så fungerar det här med återbetalningarna inte alls. Jag sitter själv och väntar på återbetalningar nu som borde ha kommit in för längesedan. Det är satt i system att dra ut på det så mycket som möjligt och man funderar vad de har att vinna på att strunta i lojala kunder som kämpar med intala sig själva att det fortfarande är lönt att inte gå över till BA/LH eller kanske tom LCC's.

En annan sak som förvånar mig är det faktum att man fortfarande inte har en officiell representant på detta forum då det är tydligt att det finns ett för företaget stort antal betydelsefulla kunder både sett till till nuvarande och framtida resemönster.

Last edited:
En annan sak som förvånar mig är det faktum att man fortfarande inte har en officiell representant på detta forum då det är tydligt att det finns ett för företaget stort antal betydelsefulla kunder både sett till till nuvarande och framtida resemönster.

Med tanke hur vissa skriver här så tror jag nog dock att det finns en heldel SAS anställda som inofficiellt sitter och skriver. Eller vad säger Ni?

Med tanke hur vissa skriver här så tror jag nog dock att det finns en heldel SAS anställda som inofficiellt sitter och skriver. Eller vad säger Ni?

Jag tror inte att det finns SAS-anställda som skriver positivt om SAS här, inofficiellt, om det är det du menar. Vi är några vanliga kunder som tycker SAS är helt OK också. ;) Alla bolag har framsidor och baksidor, om man säger så.

Däremot tror jag att SAS skulle vinna mycket på att ha en officiell representant närvarande på BC, då det är en så stor andel frequent flyers med både kunskap och vettiga synpunkter här! Host Host...

Last edited:
Låter för jäkligt att de försöker smita undan sitt lagstiftade ansvar, men tror inte att det är praxis. Jag har aldrig stött på problemet och flyger ca 20ggr/år med SAS (ombokad 2-3ggr/år).

Sedan håller jag med om att det hårdvarumässigt inte är någon större skillnad på SAS, DY, FR etc... När jag åkte från MXP-ARN i tisdags var nog SAS t.om. sämre än FR (trång kabin och otrevlig personal).

Jag reser SAS enkom beroende på poängen jag får.

Sedan tycker jag att väldigt få ekonomiprodukter inom Europa är så mycket bättre... LH, LOT, Croatian, Estonian, Alitalia, KLM etc är på inget sätt bättre.
BA, SWISS & TK är bättre.... BA är dock inget alternativ för mig då blir fel allians; och att åka till ARN-MXP via IST känns inte heller smidigt. Alltså står valet alltid mellan SWISS & SAS inom Europa... Hade gärna alltid flugit SWISS, men när det kostar dubbelt så får man vara lite flexibel...

Toppen