Senaste nytt

Vad är skillnaden mellan SAS - Sterling - Ryanair??

1. Alx, du skrev att du inte vill låna ut pengar till ett konkursmässigt bolag. Har du inte redan gjort det genom dina bokningar? Vart har du sett fakta på att SAS är konkursmässigt? Det är ju faktiskt inte sant.

2. Som konsument är man ju även skyldig att känna till regler och möjligheter. Det är också så att det ligger ett krav på konsumenten att söka om ersättningen.

3. Angående servicen på SAS så har den till och med blivit bättre säger jag som flyger med dom mer än 150 gånger per år. Dock kan ju servicen variera eftersom det är människor som står i yttersta leden och dom vi möter. Vi har alla dåliga dagar och då agerar vi oftast annorlunda.

4. Om du verkligen vill ha kontakt och få ett snabbt agerande tycker jag du skall skriva ett trevligt och konkret mail till Rickard Gustafsson, VD på SAS. Han tar tag i saker direkt.
Lycka till...

1. Nej jag har inte lånat ut mina pengar genom mina bokningar. Jag har köpt en ännu ej levererad tjänst. En inställd resa/tjänst som inte kommer att levereras ska omgående återbetalas om jag så önskar. Att SAS har valt att fördröja denna process med flera månader är deras problem att lösa och ett helt oacceptabelt agerande.

Att SAS är konkursmässigt behöver man inte vara hjärnkirurg för att inse. Senaste gången de gjorde vinst var en mycket blygsam sådan 2007. Både innan och efter dess flera år av förluster. Inga företag överlever att konstant göra förluster. SAS har fått konstgjord andning alldeles för länge. Den 16 januari 2012 bedömde Bloomberg risken för en SAS konkurs till 78%. Den som vill försäkra sig mot en SAS konkurs (CDS) måste betala extremt mycket för detta.

SAS har gett ut företagsobligationer som de i dagsläget inte har täckning för och som förfaller inom några år. Med nuvarande resultat kommer SAS att få mycket svårt att finansiera sig självt utan ännu ett nytt ägartillskott. Deras möjligheter att låna pengar via företagsobligationer kvarstår såklart. Men som deras ekonomi ser ut idag kommer räntekostnaderna att bli ohållbara. Den som idag är beredd att låna ut pengar till SAS idag erhåller 20% ränta. Det indikerar vilka räntenivåer de skulle ha hamnat på om de hade lånat upp pengarna idag.

2. Här har du helt fel. När det gäller inställda flyg har flygbolaget HELA ansvaret att informera mig som resenär om mina rättigheter. SAS kommer inte undan den lagen, hur mycket de än försöker att lura sina passagerare att tro något annat. Sen förstår jag att SAS agerar likt Ryanair eftersom deras passagerare (det stora flertalet) Inte känner till sina rättigheter och därmed i de allra flesta fallköper deras lögner. SAS och Ryanair sparar enorma summor på detta fulspel.

3. Syftar du på den generöst utökade servicen i form av gratis vatten, kaffe och te i ekonomi? I övrigt ser jag inga förbättringar i ekonomiklass, som var det jag anmärkte på.

Självklart kan vi alla ha dåliga dagar. Du har ju själv haft sådana med både SAS och andra flygbolag där det har gått snett. Det är nog så att vi alla lite till mans tycker att det är mycket värre när vi själva drabbas än när andra drabbas. Det är lätt att tycka att andra klagar mer än jag själv innan man har rannsakat sitt eget agerande iliknande situationer.

Jag var på inget sätt otrevlig, viftade vare sig med mitt Centurion, ekonomiska status eller *guldkort, då detta helt saknar betydelse i sammanhanget. Däremot valde SAS medarbetare att direkt visa en attityd som inte var OK. Jag avslutade vänligt samtalet genom att säga att jag nog talade med fel person och ringde upp en annan person och mötte snabbt samma attityd.

4. Visst kan jag ha haft otur att stöta på två personer som båda hade en dålig dag. Men om man skulle behöva kontakta VD på ett stort företag inom servicebranschen så har det gått alldeles för långt. Inga serviceföretag har råd att ha personal som låter sina dåliga dagar gå ut över kunderna, i synnerhet inte på customer care avdelningen. När jag ber om och blir lovad att bli kontaktad av en chef så förväntar jag mig att detta också sker. SAS valde här att ljuga bort samtalet och sedan lägga locket på.

En tips, när du klagar gör det vänligt och var konkret, nämligen ingen vill hjälpa en hysterisk kund som skriker och lyssnar inte kundservicemedarbetarens svar.

Vem har sagt att jag var hysterisk eller otrevlig?

Jag är inte dummare än att jag inser att det knappast är någon en vanlig enkel SAS-medarbetare som har fattat beslutet att konsekvent bryta mot gällande lagar och regler. Lika lite som det är ombordpersonalen som har fattat beslutet att ta bort lågprischampagnen i business inom Europa och ersätta den med ett ännu billigare mousserande vin med hänvisning till att SAS kunder ändå har så dåliga smaklökar att de skulle föredra detta framför champagne. Det är båda beslut som SAS uppenbarligen har fattat på högre ort för att spara pengar.

Med tanke hur vissa skriver här så tror jag nog dock att det finns en heldel SAS anställda som inofficiellt sitter och skriver. Eller vad säger Ni?

Ja vissa försvarar SAS alla tillkortakommanden in absurdum, samtidigt som man gnäller på relativa småsaker orsakade av andra företag.

Vem har sagt att jag var hysterisk eller otrevlig?

Jag är inte dummare än att jag inser att det knappast är någon en vanlig enkel SAS-medarbetare som har fattat beslutet att konsekvent bryta mot gällande lagar och regler. Lika lite som det är ombordpersonalen som har fattat beslutet att ta bort lågprischampagnen i business inom Europa och ersätta den med ett ännu billigare mousserande vin med hänvisning till att SAS kunder ändå har så dåliga smaklökar att de skulle föredra detta framför champagne. Det är båda beslut som SAS uppenbarligen har fattat på högre ort för att spara pengar.

Jag har inte sagt att du är hysterisk eller otrevlig. Det var en generell tips för alla. :)
Hoppas det löser med ditt ärende.
Ha en fortsatt trevlig sommar!

Jag har bara varit med om återbetalningar enligt 261/2004 två gånger och då har pengarna kommit snabbt men för er som nu väntar på pengar, har ni provat att ta det till Konsumentverket?

När det gäller vad som är "extraordinära omständigheter" eller inte, så beror ju många av problemen att hävda sin rätt på att lagstiftaren lämnat alldeles för stort utrymme för tolkning i förordning och förarbeten men det finns få saker som är så klara i förordningen som villkoren för återbetalningar. Återbetalning ska göras inom sju dagar, punkt.

Om SAS har satt i system att bryta mot detta tror jag Konsumentverket kan vara intresserat av att få några tydliga exempel på det eftersom dom har tillsynsansvaret. Konsumentverket agerar inte på ett enskilt fall men om dom får in ett par exempel på samma sak så kan det resultera i att dom skickar ett välformulerat brev till företaget i fråga och förtydligar vad som gäller. Sånt är kul! :)

Last edited:
Jag har en gång väntar i exakt 7 veckor och 4 dagar på att få återbetalning för en fullt flexibelt C-klassbiljett. Absolut inte acceptabelt i mina ögon! SAS har mycket att förbättra för att uttrycka sig milt.

Sedan tycker jag att väldigt få ekonomiprodukter inom Europa är så mycket bättre... LH, LOT, Croatian, Estonian, Alitalia, KLM etc är på inget sätt bättre.
Lite OT, men nog för att LOT's ekonomiprodukt inom Europa är bra mycket bättre än SAS. Gratis mat och dryck, inkl alkohol och sköna 2+2 stolar i Embraer plan.

Instämmer. Flyger LOT nästan varje vecka och SAS någon gång i månaden och du har helt rätt. Det är synd, SAS beslutsfattare har valt att spara in på fel sätt.

Toppen