Senaste nytt

Vad är en långlinje med SAS ?

Trenden i branschen går ju snarare åt anda hållet, så vi ska nog inte förvänta oss någon ökning av upplevelsen på dessa flighter.

Däremot blir det ju både 737 och 320 till Nordamerikas östkust, åtminstone från norwegian (visserligen inte öppnat ännu, men mycket ska nog till om det inte händer). Sannolikheten är nog stor att de inte blir ensamma med det, enligt principen att folk hellre vill ha ett obekvämt direktflyg än bekvämare flyg men med byte.

Regional - anything less than an hour.
Short Haul - 1 hour up to 3 or 4 hours.
Medium Haul - 4 up to 6 or 7 hours.
Long Haul - 7 to about 14 or 15 hours.
Ultra Long Haul - anything over 15 hours non stop.

Vet inte hur SAS räknar men ovan tidsgränser är vedertagna "ute i världen".

Mvh
One lives one learns!
Bokade denna impulsresa när SAS hade bonusrabatt. Verkar som att vi får göra om resan även kommande vinter för att hälsa på bekanta.
Har kollat upp och vad jag kan se är prisdiffen mellan Go och Plus försumbar till LPA.
Således boka Plus, fri fika och kan äta mig mätt på sallad muffins och övriga delikatesser. Dessutom lägga en slant på att köpa loss mellanätet. Då ska säkert även en gnällig typ som jag kunna överleva.

Samtidigt tiderna förändras. Är så gammal så jag minns när dåvarande Scanair flög SAS B747 samt Dc-10 till LPA under week-ends. Inkl varm mat och röda bär till Manhattan drinken

Samtidigt tiderna förändras. Är så gammal så jag minns när dåvarande Scanair flög SAS B747 samt Dc-10 till LPA under week-ends. Inkl varm mat och röda bär till Manhattan drinken
Det var väl så att flygbolagen serverade varm mat i Economy class även pånkorta sträckor som Stockholm-Köpenhamn förr i tiden?

Om man ska jämföra äpple och päron så gör flygbolagen än idag på korta flygningar som t ex på Hong Kong-Taipei. Där flygs det ofta av widebody plan dessutom.

Coolt att vi verkar vara i nästan samma ålder. Min första resa till Gran Canaria var 1962 med TSA DC6B (SE-DBG) från Bulltofta. Resan dit gick via Torslanda med en Curtiss C-46. Brorsan då 11 år fick dela säte med mig och jag som var 7 tyckte att det var pest. Man fattade ju inte bättre då. Det jag minns är att jag blev helt såld på flyg, nja det var med LINs Metropolitan 1960 till Visby när jag flög första gången.
För min del lite mer vuxen så blev det pilotutbildning (1977) och jobb sedan 1979.

Scanair tror jag inte flög B47 samtidigt med DC-10-10. B74 gick parallellt med DC-8 ett tag, det vet jag.

Kul att du minns ändå.

Transair of Sweden, TSA försvann för att ett annat bolag inte tålde konkurrens.

Mvh

Korrigerar lite. DC6B hette SE-BDG. Den fanns på TSA vykort i stolen framför:)
Resan gick BMA-Bulltofta-LPA. Resan från Bulltofta (BFT?) till LPA tog 9,5 timmar.
Åkte också flera ggr med ex SAS DC-7 i Transair färger.
Alltid porslin och tyggardiner som jag minns på charter då, lucka me;)

Flög Cph-lpa i lördags, mkt plats i plus. Dock upptäckte barnfamiljerna i Go detta och fyllde snabbt på.

Det var väl så att flygbolagen serverade varm mat i Economy class även pånkorta sträckor som Stockholm-Köpenhamn förr i tiden?

Om man ska jämföra äpple och päron så gör flygbolagen än idag på korta flygningar som t ex på Hong Kong-Taipei. Där flygs det ofta av widebody plan dessutom.

Minns nät man fick varm mat Arn-Mmx i slutet av 90-talet.

Toppen