Vad är en acceptabel väntetid i chatten?

alexis

New member
Att komma fram till SAS kundservice via deras chatt tar ofta lång tid. Vad tycker du vore en acceptabel väntetid på att få komma fram till kundservice via chatt?
 
Utan att direkt svara på din fråga så tycker jag att det största problemet med kundservice, oavsett om det är via telefon eller chatt, är när man inte får reda på hur många som står på kö innan en själv. Jag kan tänka mig att vänta någorlunda länge, men det är oerhört frustrerande när man inte har någon aning om huruvida det är 5 eller 50 minuter. Om man inte får reda på någon köplats så förväntar jag mig att komma fram mer eller mindre omgående. När jag chattat med SAS har jag väl väntat runt 20-25 minuter som längst tror jag.
 
Drygaste med SAS chatt är ju att den kickar ut mig hela tiden... så jag har slutat att använda den helt. Tidigare, när det fungerade, fick jag vänta allt mellan 5 till 30 minuter, dock fick jag aldrig veta i förväg hur lång tid det skulle ta.
 
På SAS chatt får man se vilken tur man har i kön. Iaf igår. Hade plats 31 och det tog ca 25 min.



Hellre chattkö än telefonkö. Slänger upp kön på andra skärmen och kan arbeta medan jag köar och prata i telefon med mera. Mycket drygare med telefonkö pö 25 min
 
Mr_H skrev:Utan att direkt svara på din fråga så tycker jag att det största problemet med kundservice, oavsett om det är via telefon eller chatt, är när man inte får reda på hur många som står på kö innan en själv. Jag kan tänka mig att vänta någorlunda länge, men det är oerhört frustrerande när man inte har någon aning om huruvida det är 5 eller 50 minuter. Om man inte får reda på någon köplats så förväntar jag mig att komma fram mer eller mindre omgående. När jag chattat med SAS har jag väl väntat runt 20-25 minuter som längst tror jag.Klicka för att utvidga...
Det är väl egentligen inte så intressant hur många som står innan en i kö, utan hur lång tid det tar. Antal före i kön utan att veta antal agenter är ganska värdelös information. Är det bara en agent eller tio agenter gör ju väldigt mycket på tiden.



Som svar på frågan så skulle jag säga max fem minuter. Med tanke på att en agent har många chattar samtidigt så är det en rimlig tid.
 
Golfkillen skrev:Det är väl egentligen inte så intressant hur många som står innan en i kö, utan hur lång tid det tar. Antal före i kön utan att veta antal agenter är ganska värdelös information. Är det bara en agent eller tio agenter gör ju väldigt mycket på tiden.Som svar på frågan så skulle jag säga max fem minuter. Med tanke på att en agent har många chattar samtidigt så är det en rimlig tid.Klicka för att utvidga...


Jo, ser man hur många som är före så ser man ju hur snabbt det räknar ner också.
 
Agö skrev:Ja, tills det kommer en som tar 30 minuter på sig med diverse komplicerade frågeställningar...Klicka för att utvidga...
Frågeställningar såsom: Hur många smoothies och påsar chips ingår i SAS plus? Eller, när kommer det en fungerande version av sas.se? Osv...
 
Kris skrev:Frågeställningar såsom: Hur många smoothies och påsar chips ingår i SAS plus? Eller, när kommer det en fungerande version av sas.se? Osv...Klicka för att utvidga...


I det fallet är frågan väldigt enkel. Svaret däremot...
 
Oavsett chatt eller telefon så tycker jag det är rätt värdelöst med en kö som saknar information om plats i kön eller beräknad väntetid. Personligen föredrar jag plats i kön, då det enkelt går att uppskatta om man kommer att få hjälp inom närmaste tiden, eller om man hinner göra något annat som är knepigare att avbryta snabbt. Jag har allt för ofta varit med om att så kallade "beräknade väntetider" baseras på någon slags algoritm som sällan har koppling till verkligheten, då,föredrar jag att dra egna slutsatser istället.

Men som svar på frågan, max 10 minuter oavsett chatt eller telefon. Att man sedan ofta är tvungen att vänta längre för att alternativ saknas (tex måste prata med banken, helst nyss) betyder inte att det är ok i mina ögon.
 
Att ens få vänta på en chat med kundtjänst känns helt fel. Då har man designat allt fel om det är ett normalt problem.
 
Agö skrev:Ja, tills det kommer en som tar 30 minuter på sig med diverse komplicerade frågeställningar...Klicka för att utvidga...


Just därför är det ju väldigt svårt att få "beräknad väntetid" att ge någon sorts korrekt information, så då föredrar jag att få veta hur många som är före mig i kön.
 
Thornado skrev:Just därför är det ju väldigt svårt att få "beräknad väntetid" att ge någon sorts korrekt information, så då föredrar jag att få veta hur många som är före mig i kön.Klicka för att utvidga...
Ja, men det hjälper väl ändå inte? Tre personer före i kön kan lika gärna ta lika lång tid som trettio. Lite som i säkerhetskontrollen med andra ord.
 
Agö skrev:Ja, men det hjälper väl ändå inte? Tre personer före i kön kan lika gärna ta lika lång tid som trettio. Lite som i säkerhetskontrollen med andra ord.Klicka för att utvidga...
Helt korrekt. Men det ger ofta någon form av ro i själen att veta att man är nr 3 i kön istället för nr 30.



Statisktiskt kan man säkert även utifrån sådan data, med ganska stor säkerhet, ta fram hur lång väntetiden förväntas bli.
 
agehall skrev:Helt korrekt. Men det ger ofta någon form av ro i själen att veta att man är nr 3 i kön istället för nr 30.Statisktiskt kan man säkert även utifrån sådan data, med ganska stor säkerhet, ta fram hur lång väntetiden förväntas bli.Klicka för att utvidga...
Precis, så det bästa är en kombination av ovan och t ex hur många handläggare som betjänar chatten eller kundservice. Har för mig att F-kassan t ex har det.
 
Back
Top