Senaste nytt

Vad är en acceptabel väntetid i chatten?

ekf

Medlem
Oavsett chatt eller telefon så tycker jag det är rätt värdelöst med en kö som saknar information om plats i kön eller beräknad väntetid. Personligen föredrar jag plats i kön, då det enkelt går att uppskatta om man kommer att få hjälp inom närmaste tiden, eller om man hinner göra något annat som är knepigare att avbryta snabbt. Jag har allt för ofta varit med om att så kallade "beräknade väntetider" baseras på någon slags algoritm som sällan har koppling till verkligheten, då,föredrar jag att dra egna slutsatser istället.
Men som svar på frågan, max 10 minuter oavsett chatt eller telefon. Att man sedan ofta är tvungen att vänta längre för att alternativ saknas (tex måste prata med banken, helst nyss) betyder inte att det är ok i mina ögon.
 

Thornado

Medlem
Ja, tills det kommer en som tar 30 minuter på sig med diverse komplicerade frågeställningar...

Just därför är det ju väldigt svårt att få "beräknad väntetid" att ge någon sorts korrekt information, så då föredrar jag att få veta hur många som är före mig i kön.
 

Agö

Medlem
Just därför är det ju väldigt svårt att få "beräknad väntetid" att ge någon sorts korrekt information, så då föredrar jag att få veta hur många som är före mig i kön.
Ja, men det hjälper väl ändå inte? Tre personer före i kön kan lika gärna ta lika lång tid som trettio. Lite som i säkerhetskontrollen med andra ord.
 

agehall

Medlem
Ja, men det hjälper väl ändå inte? Tre personer före i kön kan lika gärna ta lika lång tid som trettio. Lite som i säkerhetskontrollen med andra ord.
Helt korrekt. Men det ger ofta någon form av ro i själen att veta att man är nr 3 i kön istället för nr 30.

Statisktiskt kan man säkert även utifrån sådan data, med ganska stor säkerhet, ta fram hur lång väntetiden förväntas bli.
 

Agö

Medlem
Helt korrekt. Men det ger ofta någon form av ro i själen att veta att man är nr 3 i kön istället för nr 30.

Statisktiskt kan man säkert även utifrån sådan data, med ganska stor säkerhet, ta fram hur lång väntetiden förväntas bli.
Precis, så det bästa är en kombination av ovan och t ex hur många handläggare som betjänar chatten eller kundservice. Har för mig att F-kassan t ex har det.
 
Toppen