Senaste nytt

Vår resa som "digital nomads"

Jenkizzz

Medlem
olsson Saknar inte något eget, att vi oftast stannar någon månad/ett par månader på samma ställe tror jag gör stor skillnad. Att vi dessutom ofta vaktar hus med egen postlåda, matberedare, grannar och allt annat man kan behöva gör också sitt. Väldigt exotiskt att leva någons vardag men det är helt klart något som inte är för alla. Vid där här laget börjar vi få rätt bra koll på vad som fungerar för oss när/om vi slår ned oss ordentligt. :)

airbus380.se Har ofta haft galet mycket i handbagaget tidigare men nu ser vi till att våra väskor väger emellan 7-10kg vardera och det rekommenderas verkligen. Att inte behöva släpa runt på mer! Vi får se till att bli duktigare att uppdatera bloggen! :) Låter spännande med dina planer, rekommenderas verkligen! Vi har sett till att ha bra reseförsäkringar, jag har tidigare tecknat en via Länsförsäkringar. Tittar dock på andra bra men billigare alternativ t.ex. True Traveller Insurance | Home | Backpacker and Adventure Insurance.
 

flybob

Medlem
Kul att det kan inspirera, finns otroligt många bloggar som beskriver mer om praktiska saker såsom budget. Neverendingvoyage skrev ett bra inlägg nyligen om deras 3.5 år på resande fot och de har knappt använt sig av House Sitting. The Cost of Digital Nomad Living: Our 3.5 Year Budget

Vi lämnade NZ med tanken att resa ett par månader och sen bosätta oss i Kanada och jobba där, väl i Kanada när vi väntade på våra arbetstillstånd så började min partners tidigare arbetsgivare skicka över arbete. Vi fick våra visum just före vårt andrahandskontrakt gick ut och insåg hur dyrt det är med boende i Vancouver, vi hade tur med den första lägenheten. Jag hittade av en tillfällighet House Sitting och skickade ett par ansökningar till att vakta hus i Portlands så valet att åka dit ett par månader var lätt. Att planera en sådan livsstil bättre och spara ihop en buffert är dock en rekommendation! Vi hade inget av det och det har varit lite av en utmaning på vägen men känner nu lite mer stabilitet och att vi kan lägga undan pengar till sparkontot. Att inte ha en boendekostnad hjälper verkligen! :)

Angående vår budget så har jag många och långa dokument om det som jag har tänkt att lägga upp på vårt tafatta försök att skriva en blogg, Travels Come True | A blog about Slow travel, Photography, House/Pet Sitting, and Entrepreneurship.. Jag gör det under dagen så kan du se detaljerna närmare där! Det blir lite långt att skriva ned här. :) Men i kort så räknar jag på 200USD i veckan för oss båda i mat och nöjen, ofta när vi vaktar hus så ligger vi på runt 100USD i veckan och sen när vi är ute på resande fot kan det bli upp mot 300USD i veckan. Vi äter bra mat, lagat mycket själva men också en del restaurangbesök, speciellt i USA där bra mat kan vara billigt. Vi är mycket för att komma ut i naturen och mindre för att hänga i rökiga barer men biobesök eller olika utflyker gör vi gärna. Boende är lite till och från, nu kommer vi bo någon vecka på hotell för att få ihop poäng och har även ett par månader med AirBNB i planen då jag räknar på 800 USD per månad. Gällande resor 2014 så börjar vi i NZ och jag hoppas på 40 000 miles t/r United Oceania- Japan t/r med ett stopp i sydostasien på vägen tillbaka, samt Japan-USA-Europa stopover och hoppa av i Hong Kong för 90 000 US miles. Sen tillkommer ett par flygningar inom USA och Europa samt AKL-Tonga.

Fråga gärna om det är något mer! :)

Är fortsatt intresserad av era kostnader/intäkter lite mer i detalj, om du vill dela med dig förstås. Är riktigt sugen på att bara lyfta och dra iväg (dock inte jobba). Har kikat in på bloggen då och då, men ni verkar vara upptagna med att njuta av livet ;)
 

Jenkizzz

Medlem
Är fortsatt intresserad av era kostnader/intäkter lite mer i detalj, om du vill dela med dig förstås. Är riktigt sugen på att bara lyfta och dra iväg (dock inte jobba). Har kikat in på bloggen då och då, men ni verkar vara upptagna med att njuta av livet ;)

Ber om ursäkt, hade missat denna!

Bloggen har tyvärr hamnat i dvala.. :( Men kan rekommendera några av mina favoriter med bra sidor med budget och information.

Never ending voyage är ett par från england som har rätt många år bakom sig, av mina favoriter när det kommer till budget och praktiska tips om allt ifrån försäkringar, inkomster och resetips. Några av mina favoriter på bloggen där.
The Cost of Digital Nomad Living: Our 3.5 Year Budget
How We Fund Our Permanent Travels
The Practicalities of Being a Digital Nomad Part 1: Insurance, Health, Banking & Retirement
The Practicalities of Being a Digital Nomad Part 2: Tax, Visas, Flights & Security
3 Years of Travelling with Hand Luggage Only: Our Packing List Update
The Cost of Living in Chiang Mai, Thailand

Detta amerikanska par reser världen över för miles och poäng. Lever i lyx för mindre än 20 000 USD för dem båda per år inkl allt. Travel is free är en av mina favoriter för tips när det gäller poäng och miles och hur man ska använda dem. Mycket som man inte behöver ha kontokort till, vilket jag ofta upplever med andra amerikanska bloggar. På fruns blogg så loggar de samtliga deras kostnader, rätt intressant.
Stats ?
7 posts of 2013 You Shouldn't Miss! | Travel Is Free
Earning IHG Rewards Points on Steroids | Travel Is Free
Complete Guide to United Routing Rules | Travel Is Free

Making it anywhere är en annan favorit, ett annat engelskt par som är väldigt inriktade på affärsdelen med en god portion av humor. Men de kan även vara intressanta när det gäller resandet.
Digital nomad resources

Alex in Wanderland är väldigt öppen med sin budget och för och nackdelar med leva på resande fot. Denna amerikanska ger även bra inspiration med väldigt fina bilder!
The Great Escape: Month 29 Roundup

Hur ser planerna ut flybob? Några närmare planer på att bege dig ut? Hör gärna av dig om du har några vidare frågor, hör av mig närmare om jag får något vidare gjort med bloggen! :)
 

flybob

Medlem
Ber om ursäkt, hade missat denna!

Bloggen har tyvärr hamnat i dvala.. :( Men kan rekommendera några av mina favoriter med bra sidor med budget och information.

Never ending voyage är ett par från england som har rätt många år bakom sig, av mina favoriter när det kommer till budget och praktiska tips om allt ifrån försäkringar, inkomster och resetips. Några av mina favoriter på bloggen där.
The Cost of Digital Nomad Living: Our 3.5 Year Budget
How We Fund Our Permanent Travels
The Practicalities of Being a Digital Nomad Part 1: Insurance, Health, Banking & Retirement
The Practicalities of Being a Digital Nomad Part 2: Tax, Visas, Flights & Security
3 Years of Travelling with Hand Luggage Only: Our Packing List Update
The Cost of Living in Chiang Mai, Thailand

Detta amerikanska par reser världen över för miles och poäng. Lever i lyx för mindre än 20 000 USD för dem båda per år inkl allt. Travel is free är en av mina favoriter för tips när det gäller poäng och miles och hur man ska använda dem. Mycket som man inte behöver ha kontokort till, vilket jag ofta upplever med andra amerikanska bloggar. På fruns blogg så loggar de samtliga deras kostnader, rätt intressant.
Stats ?
7 posts of 2013 You Shouldn't Miss! | Travel Is Free
Earning IHG Rewards Points on Steroids | Travel Is Free
Complete Guide to United Routing Rules | Travel Is Free

Making it anywhere är en annan favorit, ett annat engelskt par som är väldigt inriktade på affärsdelen med en god portion av humor. Men de kan även vara intressanta när det gäller resandet.
Digital nomad resources

Alex in Wanderland är väldigt öppen med sin budget och för och nackdelar med leva på resande fot. Denna amerikanska ger även bra inspiration med väldigt fina bilder!
The Great Escape: Month 29 Roundup

Hur ser planerna ut flybob? Några närmare planer på att bege dig ut? Hör gärna av dig om du har några vidare frågor, hör av mig närmare om jag får något vidare gjort med bloggen! :)

Tack för alla dessa länktips. Planerna är ännu vaga, vet fortfarande inte riktigt vad som kommer att ske.
 
Toppen