Senaste nytt

Vår resa som "digital nomads"

Jenkizzz

Medlem
Tack för alla fina kommentarer! Väldigt häftigt sätt att leva och skulle inte byta bort det för något men det finns helt klart sina utmaningar med det. Hoppas på att kunna skriva ihop lite roliga rapporter från våra resor absolut! Backpackade runt i Sydostasien efter gymnasiet innan jag började på universitetet, aldrig hade jag gissat att jag 10 år senare skulle leva på resande fot med endast det som rymmer i handbagaget. :)
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Tack för inspirerande post! Även om du/ni reser med enbart handbagage, har du någon fast plats (i Sverige? föräldrahemmet?) där du har de prylar som man faktiskt samlar på sig genom livet? Hur fungerar det med folkbokföring och självdeklaration, kreditkort etc? Papperspost, hur får den?
 

Jenkizzz

Medlem
Vi har en fast punkt, eller två. En hos mina föräldrar i Uppsala och en hos hans förädrar i Auckland där vi har några flyttlådor med saker även fast vi har försökt att kasta/sälja så mycket som möjligt. Vi kommer till Sverige över en långweekend och kommer då byta ut min garderob endel vilket jag ser fram emot måste erkännas. Jag är skriven hos mina föräldrar och får all post dit och min far skannar in och mejlar över om det är något viktigt. Förvånansvärt lite papperpost måste jag säga, det mesta går ju att göra online numera. Jag jobbar på distans från Sverige så skattar där och använder mina svenska kort främst. Han har samma sak men i NZ och via hans föräldrar.
 

nota bene

Medlem
Jag är skriven hos mina föräldrar och får all post dit och min far skannar in och mejlar över om det är något viktigt. Förvånansvärt lite papperpost måste jag säga, det mesta går ju att göra online numera. Jag jobbar på distans från Sverige så skattar där och använder mina svenska kort främst.

Till stor del är ovan sant för mig också, även om jag har bostad i Sverige och är ca 10 dagar per månad hemma. Då man är ute och reser mycket är det i princip nödvändigt att ha någon som tar hand om eventuell post och sporadiska räkningar. Det mesta ekonomiska går att lösa online idag, eller via utländska bankkonton.

Tack för en inspirerande och intressant tråd.
 

sembl

Medlem
Till stor del är ovan sant för mig också, även om jag har bostad i Sverige och är ca 10 dagar per månad hemma. Då man är ute och reser mycket är det i princip nödvändigt att ha någon som tar hand om eventuell post och sporadiska räkningar. Det mesta ekonomiska går att lösa online idag, eller via utländska bankkonton.

Tack för en inspirerande och intressant tråd.

Jenkizz Riktigt kul att läsning och tack för att vi får en inblick i hur det är. Jag är inte ens i närheten av er då jag vill ha mitt lilla slott och fasta punkt här hemma som är skönt att komma hem till.

notabene Jag har löst det genom att ha en inneboende som tar hand om posten, vattnar blommorna etc. Lite som en säkerhet att veta när man kommer hem så fungerar allt och att allt är sin ordning. Så det är nästan som att bo ensam men med mig som kommer på besök ibland.
 

swede77

Medlem
Spännande och modigt att ta steget att leva på detta underbara sätt. Kul att ni delade med er av ert liv och de fina bilderna. Själv reser jag en hel del i arbetet, har ingen fast bas egentligenoch varvar mellan konsultuppdrag med längre ledigheter medvistelser på olika platser.
 

olsson

Medlem
Sjukt intressant måste jag säga. Vi är alla olika, men kliar det aldrig att ha något ställe där man kan få sin post? Dvs en fast sten i verkligheten? Har levt där jag bara bott på ett ställe i 4 månader ett tag och börjar bli lite trött på att fara och flänga. Kanske är lite för fast i sina ägodelar ändå. Hum.
 
Vilken härlig livsstil! Att inte ha med mer sig än att det går med i handbagaget - fast det kan ju vara mer eller mindre (i veckan hade jag 21 kg i handbagage på resa i Europa).
Jag kommer att följa er blogg - nåt jag borde ägna mig åt om sådär 20 månader eller 44 månader...
Hur fixar ni det här med sjukförsäkring etc, man kan ju bryta benet även på en båtkryssning över Atlanten ;-)
 

Heja

Medlem
Vilken spännande och intressant historia!
Blir lite avundsjuk även om jag vet att jag själv inte skulle trivas med att inte ha en fast punkt att komma hem till.
 
Toppen