Senaste nytt

Växla till dollar eller ta ut dollar på plats?

Hachans

Medlem
Hur ser det ut i Hong Kong ? funkar kort där eller behöver man kontanter ?

/A

Jag behövde inte kontanter där alls. Men hade med mig iaf som jag fick kämpa för att bli av med.

Jag har kört 100% kontantlöst i USA mina senaste 3 resor dit, har funkat klockrent och har inte inneburit några begränsningar alls för min del. Vid vilka situationer är det ni tvingas använda kontanter till nu för tiden?

- Taxi från Bostons flygplats.
- Dricks till folk som hjälper en med väskor eller kör fram bilen.
- Parkering
- Mat från gatukök
- Inhandling på marknader typ loppisar och sånt
- Småbelopp vid stopp på ställen där det bara inte känns värt att dra kort
- Betalning på shady ställen där jag nog inte skulle vilja lämna mitt kort obevakat.
 

pep

Medlem
Få en dollarkonto oprettet i sverige eller i et land hvor du kommer meget. Så er det kun handelskurser det gælder. Lad din arbejsgiver sætte løn ind på den konto fra tid til tid. Få kreditkort tilknyttet. Og man kan hæve lidt greenbacks da "cash is the king" i de fleste lande og - derefter: "USD is the Queen"
 
Med risk för att bli utskrattad, hånad och avstängd så föreslår jag också att kolla upp SAS Travelcash. :oops::rolleyes::)

Jag och min hustru har testat det ett antal ganger och det har fungerat bra. Växelkursen har ibland varit bättre än både växlingskontor och andra kort, och ibland sämre. Vi har dock inte använt det i USA så jag har ingen erfarenhet därifrån, men däremot i Hongkong och Thailand.

Man laddar kortet i förväg med den summa man själv vill (i svenska kronor om du bor i Sverige) och kan växla till ett antal olika valutor. Pengarna man växlat "ligger på kortet" i den valuta man växlat till och påverkas inte av en svängande växelkurs. Två fria uttag per månad har man. Värt att titta på, tycker jag.
 

ski

Medlem
Med risk för att bli utskrattad, hånad och avstängd så föreslår jag också att kolla upp SAS Travelcash. :oops::rolleyes::)

Jag och min hustru har testat det ett antal ganger och det har fungerat bra. Växelkursen har ibland varit bättre än både växlingskontor och andra kort, och ibland sämre. Vi har dock inte använt det i USA så jag har ingen erfarenhet därifrån, men däremot i Hongkong och Thailand.

Man laddar kortet i förväg med den summa man själv vill (i svenska kronor om du bor i Sverige) och kan växla till ett antal olika valutor. Pengarna man växlat "ligger på kortet" i den valuta man växlat till och påverkas inte av en svängande växelkurs. Två fria uttag per månad har man. Värt att titta på, tycker jag.
Växlade till USD i travelcashkortet inför påskresan. Kursen ca 9.45 vilket var ok.
Uttag från annat kort gav kursen 9.40 inkl uttagsavgift. Tycker att travelcash funkar bra. Ett plus i Chicago var att du direkt kunde använda det för tåg/buss och tunnelbanan i och med NFC. Fast det går att använda vilka kort som helst med nfc för detta. Kurs för att handla direkt med kort varierade mellan 9.15- 9.22
 

Maja

Medlem
Hur ser det ut i Hong Kong ? funkar kort där eller behöver man kontanter ?

/A
Du behöver mer kontanter där än vad som gäller i jämförelse med USA t.ex. En hel del matställen (om vi pratar enklare restauranger) tog inte alltid kort, vill du åka kommunalt och ska ladda dessa kort så kan du bara gör det med kontanter t.ex.
 

WongHauw

Medlem
Jag kom hem från USA i torsdags och råkade också på ett flertal ställen där kontanter var det enda giltiga betalningsmedlet. Senast en latinofrisör där endast cash funkade.

Under mina tidigare resor jag kunnat hitta ett fåtal bankautomater med avgiftsfria uttag (Farmers & Merchants, National City Bank) men inte den här gången. Så det kostar att ta ut små summor med påslag från 1.50-2.50 dollar. "Bästa" alternativen var oftast små automaterna i skumma likörbutiker, Wells Fargo/Bank of America allra värsta 4.00-5.00 i uttagsavgift. Detta med Coop MM.

Har tidigare fått veta på forumet att det lönar sig att skaffa dollar på plats än att ta ut dollar på Arlanda (Bankomaten). Men med de här avgifterna blir det bättre ta ut små summor, typ 20-60 dollar till dricks mm. redan på hemmaplan. Bara man inte utnyttjar Forex som jag testade för "skojs" skull på T5 före avresan...
 
Toppen