Senaste nytt

Värt att skaffa SAS Eurobonus Mastercard?

Såja, nu fixade jag SAS MC då det kändes bra att få bonus på något vis då man handlar.
Min fråga är, hur lång tid tog det innan ni fick SMSet för att välja pinkod? Samt hur lång tid tog det att få kortet efter att ni valt pinkod?
Pinkod fick jag välja efter ett par timmar, kortet dröjde några (3-4?) dagar.

Pinkod fick jag välja efter ett par timmar, kortet dröjde några (3-4?) dagar.
Skumt... Ansökte på förmiddagen idag. Fick bekräftelse direkt att jag var beviljad. Hoppas smset kommer imorgon FM, annars får jag slå en pling till dem.

En sak till, min bror som jag ansökte ett extrakort till är i vietnam. Kommer han kunna att välja pinkod även om han är utomlands?

Beviljat på ett par timmar.
Gjorde de en ny kreditprövning när du höjde krediten? Jag ska också skaffa kortet och vill såklart ta chansen att få 7000 poäng i stället för 4000, men vill helst inte dra på mig fler förfrågningar än nödvändigt med tanke på UC-betyget.

Gjorde de en ny kreditprövning när du höjde krediten? Jag ska också skaffa kortet och vill såklart ta chansen att få 7000 poäng i stället för 4000, men vill helst inte dra på mig fler förfrågningar än nödvändigt med tanke på UC-betyget.
Om du har hög kreditvärdighet och nån kreditgivare klagar på att du har många förfrågningar är det deras problem som då inte får din nästa business..... Stå på dig!

Om du har hög kreditvärdighet och nån kreditgivare klagar på att du har många förfrågningar är det deras problem
Jag tror (hoppas) att vilka som frågat är väl så viktigt som det rena antalet. Rimligen borde förfrågningar från exempelvis Telia, Morgontidningen, Försäkringsbolaget och liknande inte störa så mycket medan diverse halvskumma "snabblånebolag" borde vara värre.

Har jag rätt?

En sak till, min bror som jag ansökte ett extrakort till är i vietnam. Kommer han kunna att välja pinkod även om han är utomlands?
Den som har extrakortet loggar in separat och väljer pinkod så det borde gå utmärkt för din bror.

Jag tror (hoppas) att vilka som frågat är väl så viktigt som det rena antalet. Rimligen borde förfrågningar från exempelvis Telia, Morgontidningen, Försäkringsbolaget och liknande inte störa så mycket medan diverse halvskumma "snabblånebolag" borde vara värre.

Har jag rätt?
Ja och nej. Det är inte bara vem som frågar eller hur många UC som tas, det är bara en av flera faktorer. De flesta tittar inte på vem som tagit UC. Det är ofta rätt uppenbart om kreditvärdigheten är god eller inte Man tittar på hur mycket pengar som tjänas, om man är gift (stort plus), villa eller brf (stort plus), ålder och framförallt hur stor kredit du har totalt (kreditkort, privata lån, bolån, etc). Samt förstås antalet UC. Tjänar man lite pengar och har många förfrågningar så kanske man tittar närmare på varför. Detsamma gäller om man har en hel del förfrågningar och redan har stor utstående kredit.

Tjänar man fem miljoner om året så kan det frågas väldigt frekvent utan att någon bryr sig så länge man inte har brutalt höga utstående krediter. För en vanlig person som har relativt bra ekonomi och ett flertal kreditkort/lån ska inte antalet UC vara ett bekymmer.

Tack för svaret, Mikael S. Det finns mycket man kan säga om kreditvärdighet/UC-betyg kontra antalet förfrågningar, men det kanske är värt en egen tråd för att denna tråd inte ska spåra ur för mycket? I mitt fall, med fem förfrågningar det senaste året efter bankbyte och diverse nya kort, anser jag att de 3000 extrapoäng jag eventuellt kan få inte är värda ännu en förfrågan. Sju på ett år känns inte bra inför nästa omförhandling av befintligt bostadslån, även om jag fortfarande har en mycket god kreditvärdighet enligt UC. Det får bli en vanlig ansökan med 4000 poäng i bonus.

Jag tror(?) inte att 7000p-kampanjen är igång längre? Rätta mig gärna om jag har fel (då skaffar jag också ett kort :) ) men jag kan inte hitta detta längre?

Toppen