Senaste nytt

Världslista på Fifth Freedom flygningar

Jag har åkt Finnair mellan ARN-BGO två gånger. En gång var i deras "High density" B757-200.. Katastrof ;)

Det positiva är att linjen numera verkade vara med Flybe, så ATR eller Embraer-maskinerna, och där är benutrymmet mycket vettigt. Har flugit A320, ATR72 och Embraer 170 de senaste två dagarna och alla med bra benutrymme.

Kul lista. Av alla de sträckor som redvisas där har jag endast flugit TPE-ICN ToR med Thai.

Det som förvånade mig i den listan var att United bara flyger fyra stycken 5th Freedom sträckor. Jag har fått för mig att de flyger lite överallt i världen mellan olika länder och jag tror faktiskt att jag sett detta på diverse monitorer världen över. Men jag har väl sett fel. :)

Har också funderat lite på följande:

Varför vill flygbolag ha sådana här upplägg? Fördelar? Nackdelar?
Vilka fördelar respektive nackdelar finns det för resenärerna?

Kul lista. Av alla de sträckor som redvisas där har jag endast flugit TPE-ICN ToR med Thai.

Det som förvånade mig i den listan var att United bara flyger fyra stycken 5th Freedom sträckor. Jag har fått för mig att de flyger lite överallt i världen mellan olika länder och jag tror faktiskt att jag sett detta på diverse monitorer världen över. Men jag har väl sett fel. :)

United har i stort sett övergett fifth freedom right flygningar och försöke att flyga direkt.
Det finns ett fåtal linjer kvar t ex Singapore-Hong Kong.
Har också funderat lite på följande:

Varför vill flygbolag ha sådana här upplägg? Fördelar? Nackdelar?
Vilka fördelar respektive nackdelar finns det för resenärerna?
Fördelar:
* När man flyger till en destination utanför flygplanets räckvid.
* När två städers behov räcker med en linje (t ex Singapore-Moskva-Stockholm)

Nackdelar:
* Det blir ofta omväg till slutdestination.
* Ibland blir det extra säkerhetskontroll vid transit åven om man flyger vidare till slutdestinationen.

Fördelar:
* När två städers behov räcker med en linje (t ex Singapore-Moskva-Stockholm)
Just det blir extra tydligt på British Airways fifth freedom-flighter i Karibien. De flyger till en av öarna och hämtar/lämnar av folk, och flyger sedan vidare till en eller flera öar.
Antigua (ANU) ↔︎ Providenciales (PLS)
Antigua (ANU) ↔︎ Saint Kitts (SKB)
Antigua (ANU) ↔︎ Tobago (TAB)
Nassau (NAS) ↔︎ Grand Cayman (GCM)
Saint Lucia (UVF) ↔︎ Grenada (GND)
Saint Lucia (UVF) ↔︎ Port of Spain (POS)

Toppen