Världens största flygplats byggs i Beijing

Alf skrev:Nej det är inte unikt, vi har det ju på våra ramavtalsflygplatser samt på Visby. Men det är ju väldigt lite trafik på de svenska flygplatserna jämfört med en flygplats som verkar bli störst i värden när det gäller antal banor.Vad jag vet finns det överhuvudtaget ingen internationell flygplats i USA som har blandad civil/ militär trafik.Klicka för att utvidga...


Stewart, NY och Lincoln, NE är två som jag kan nämna på rak arm, går nog att hitta mer om man letar på internet istället för bara i mitt minne.
 
Alf skrev:Nej det är inte unikt, vi har det ju på våra ramavtalsflygplatser samt på Visby. Men det är ju väldigt lite trafik på de svenska flygplatserna jämfört med en flygplats som verkar bli störst i värden när det gäller antal banor.Vad jag vet finns det överhuvudtaget ingen internationell flygplats i USA som har blandad civil/ militär trafik.Om jag skulle göra ett Safety case på Beijings nya flygplats är jag övertygad om att risknivån blir högre genom att det blandas civil och militär trafik. Därmed inte sagt att det skulle bli farligare, det beror ju på hur man hanterar riskerna.Klicka för att utvidga...


Fast det är ju inget i säkerhetsfallet so mgör det mer eller mindre säkert att ha mixad trafik på en flygplats eller på två flygplatser med litet avstånd, vilket väl antagligen är alternativet. Trafiken mixar ändå i luftrummet och jag skulle tro att det är där den största risken ligger.



Detta har vi ju för övrigt även i Sverige, Uppsala ligger under Stockholms terminalområde och Malmen ligger under Östgöta terminalområde. Såtenäs ligger också i norra kanten av Göteborgs terminalområde.
 
Verkar som att de första schemalagda flighterna gick igår med China Southern.



Tänkte boka en award resa för att få testa den nya flygplatsen. Men hittar väldigt lite info om vilka bolag som flyger samt när. SAS support var ju inte mycket till hjälp heller...



Sett en del sidor som säger att den öppnar ordentligt 30 september. Läggs all trafik om då?



Någon som vet var jag kan hitta mer info?
 
Jonatan Rosdahl skrev:Såg dessa, men det känns ju inte som speciellt många bolag för världens största flygplats. Får man anta att resterande ansluter löpande sen då kanske?Klicka för att utvidga...
Säkerligen.



Läste någonstans att den i första hand kommer vara super-hub för skyteam. Och framförallt att Air China till största delen stannar på gamla flygplatsen vilken därmed blir det logiska navet för star Alliance.
 
Häftig design på "sjöstjärnan" som är smeknamnet på den nya storflygplatsen de invigde igår.





airport-png.97841
 
I länken nedan lite mer info samt en jämförelse mellan PEK och PKX vad gäller transport till och från flygplatsen.



What you need to know about Beijing’s shiny new airport - Inkstone



1. How easy is it to get to Daxing?

It’s far from town: about 35 miles from Beijing’s city center or triple the distance from JFK or LaGuardia Airport to Times Square in New York. Capital airport is only half the distance to town.



You will probably need to budget extra commuting time Daxing, compared to Capital, but not as much as you might expect.



By car, it will take a little more than an hour to get to Daxing. That’s 20 minutes more compared to Capital.



Both airports have express trains that will take you to and from the city in 20 to 30 minutes. But the Daxing airport express station, Caoqiao, is further away from the city center than the shuttle servicing Capital airport.



Alternatively, you can also take the equally fast high-speed rail. The West Beijing railway station is fairly close to central areas.



2. Will it take more time if I use Daxing?

Getting to and from the new airport costs more because of its distance from town. But cheaper ticket prices could compensate.



That longer taxi ride will cost you about $25 if you’re traveling to or from the center of Beijing, which is $8 more than Capital. The airport express shuttle servicing Daxing costs $5, more than the $3.5 to or from Capital.



Tickets to China’s popular inland tourist destinations, such as the cities of Chengdu in the southwest and Urumqi in the far west, are cheaper from Daxing, while Capital still has better rates and wider choices for most international routes.



But that could change as more non-Chinese airlines pivot to the new airport. British Airways will move to Daxing in late October.



3. I heard Daxing is uber swanky.

The star-shaped airport is the world’s largest. It has invested heavily in automation to speed up your trip inside the terminal, which could make up for time spent getting there or from there to your destination.



There are facial recognition cameras for faster and paperless check-in, an automated system that will speed up security checks and an automated valet system if you’re driving.



The new highway outside the terminal is said to be built with snow-melting concrete, making winter roads less hazardous.
 
Back
Top