Senaste nytt

Världens största flygplats byggs i Beijing

Lite googlande säger att de tänker bygga snabbtåg till centrala Beijing som ska ta 30 minuter. Det ska också finnas en tunnelbanestation för mer indirekt och långsammare åkande. Hittar ingen bra kanonisk källa, bara en massa referat till någon slags "national plan".

Med tanke på hur billig taxi är där kommer det nog fortsätta att vara attraktivt. Hoppas de bestämmer att taxibilarna som ska få hämta passagerare på flygplatsen ska vara elbilar :).

Enligt China Daliys artikel, China Eastern (MU) och China Southern (CZ) kommer att flytta till Beijing Daxing flygplats
Det verkar som även andra Skyteam flygbolag (bl a Air France, KLM, Aeroflot) kommer att flytta till Beijing Daxing flygplats.

China Daily skrev:
Beijing will determine an airline's use of airports according to its membership in airline alliances, Beijing Youth Daily reported.

Members of Star Alliance, including Air China, will continue using the current Beijing Capital International Airport.

Airlines belonging to Sky Team Alliance, such as China Eastern and China Southern, will move to the new Beijing Daxing International Airport set to become the largest airport terminal in the world.

The plan says China Eastern and China Southern would handle 40 percent of passengers at the new airport, which will also serve a number of smaller airlines.

Air China is expected to take advantage of the space for further development when China Eastern and China Southern finish their move in four years.

China Eastern, China Southern airlines to move base to new airport in Beijing|Companies|chinadaily.com.cn
China Eastern and China Southern to call Beijing Daxing Airport home | FCM Travel Solutions

Vilket gör att det inte blir praktiskt att byta mellan Star Alliance flight och Skyteam flight i Beijing.

Enligt CAPA:s analys, ca 45% av stolkapacitet (ej antal flygningar) på Beijing Capital flygplats (PEK) är av Star Alliance.
Skyteam har ca 32% och oneworld har endast ca 2,3%.

http://centreforaviation.com/images/stories/2016/Aug/05/pek_alliance.png

Last edited:
Enligt kinesisk media, det kommer att byggas spårtrafik mellan nya flygplatsen och Caoqiao staiton i södra Beijing.
Tågets maxfart ska vara 160 km/tim och restiden mellan Caoqiao staiton och nya flygplatsen ska vara 19 minuter.

Från Beijings stadskärna:
  1. 草桥站 (Caoqiao station: ansluter till tunnelbanelinje 10)
  2. 磁各庄站 (Cigezhuang station)
  3. 新机场北航站楼站 (New airport north terminal station)

建筑新网:北京新机场线首段盾构区间“洞通”

Undrar vad poängen är med att blanda kommersiell och militär trafik på samma flygplats?

Det är naturligtvis inte alls någon poäng att blanda militär och civil trafik på en så trafikerad internationell flygplats. Det ger bara upphov till fler incidenter mellan militär och civil trafik. Jag förmodar att de kinesiska flygvapenpiloterna inte ens har engelska som standard i sin fraselogi. Lägg sedan till att det är många orutinerade piloter som kommer direkt från flygskolorna och det gör inte säkerheten större.

Det är naturligtvis inte alls någon poäng att blanda militär och civil trafik på en så trafikerad internationell flygplats. Det ger bara upphov till fler incidenter mellan militär och civil trafik. Jag förmodar att de kinesiska flygvapenpiloterna inte ens har engelska som standard i sin fraselogi. Lägg sedan till att det är många orutinerade piloter som kommer direkt från flygskolorna och det gör inte säkerheten större.
Jag skulle "tro" att kinesiska luftvapnet placerar endast riktiga eliter på baser i Beijing, Shanghai och Guangzhou.
Det är skillnad mellan olyckor på ödemarken i Gangsu och olyckor i de här storstäderna.
Dessutom det är något med prestige att göra så att höjdarna vill inte att olyckor sker där alla andra ser.

Det är väl inte unikt? Flera grekiska flygplatser har kombinerat militärt och civilt, tror även Pisa i Italien har det? Dessutom har Bryssel en militär del.

Sen beror det självklart på vad man blandar, fast jets mixar inte så bra med civila flyg men typ transportflygplan och olika helikoptrar går ofta att integrera utan problem.

Nej det är inte unikt, vi har det ju på våra ramavtalsflygplatser samt på Visby. Men det är ju väldigt lite trafik på de svenska flygplatserna jämfört med en flygplats som verkar bli störst i värden när det gäller antal banor.

Vad jag vet finns det överhuvudtaget ingen internationell flygplats i USA som har blandad civil/ militär trafik.

Om jag skulle göra ett Safety case på Beijings nya flygplats är jag övertygad om att risknivån blir högre genom att det blandas civil och militär trafik. Därmed inte sagt att det skulle bli farligare, det beror ju på hur man hanterar riskerna.

Toppen