Senaste nytt

Världens längsta non-stop flygning: Singapore - New York

pqvst

Medlem
Intressant att de har två "teams" (enligt CNN artikeln):

There are two teams, each with a captain and first officer, that share the flying.
The first team handles take off, then rests for up to five hours while the second team flies the plane.
Then they change again for three hours -- one team flying and the other sleeping.
The original captain then lands the plane.
Managing crew rest is one of the great challenges with these ultra long haul flight
/QUOTE]
 

agehall

Medlem
Det är ju vanligt att man roterar crew så att någon vilar när de andra jobbar, men jag har aldrig hört att man har två captains och två first officers. Men jag vet inte, det kanske är jätte vanligt :)
Det finns säkert någon gräns då det behövs två besättningar. Skulle gissa på att gränsen går vid 10-11h eller något sådant.
 

palmen

Moderator
Det är ju vanligt att man roterar crew så att någon vilar när de andra jobbar, men jag har aldrig hört att man har två captains och två first officers. Men jag vet inte, det kanske är jätte vanligt :)
Emirates gör det på flera av sina långa flighter. Man har ett crew som "startar och landar" och ett annat som flyger tiden där emellan.
 
Toppen