Senaste nytt

Utnyttja status på ett program och samtidigt samla miles på ett annat

Jag sökte efter trådar på ämnet och fann denna som verkar passande.
Min fråga är lika gammal som den alltid är aktuell. Jag har EBG men har trillat ner från SEN till FQTV.
I dagarna har M&M en poängkampanj, låt vara blygsam men ändå. Jag kommer att få ihop det som behövs för att kvala in i kampanjen.
Alla flygningarna är i Z eller P (LX) och går via FRA, MUC eller ZRH. Jag kommer inte att nå SEN på länge ännu, men kommer att få ihop poäng till min första M&M bonusresa i F (220 kpoäng), vilket är drivkraften. Dessutom får jag den bästa utväxlingen i M&M jämfört med EB.
Frågan är; om jag bokför resorna mot M&M så kommer jag väl inte in på Senator-loungerna i FRA, MUC och ZRH (samt andra som BUD, CPH och MXP på vägen), med mitt EBG? Om det är så är det ju en riktig show-stopper för att pröva att återkvala, till i detta fall M&M.

Jag sökte efter trådar på ämnet och fann denna som verkar passande.
Min fråga är lika gammal som den alltid är aktuell. Jag har EBG men har trillat ner från SEN till FQTV.
I dagarna har M&M en poängkampanj, låt vara blygsam men ändå. Jag kommer att få ihop det som behövs för att kvala in i kampanjen.
Alla flygningarna är i Z eller P (LX) och går via FRA, MUC eller ZRH. Jag kommer inte att nå SEN på länge ännu, men kommer att få ihop poäng till min första M&M bonusresa i F (220 kpoäng), vilket är drivkraften. Dessutom får jag den bästa utväxlingen i M&M jämfört med EB.
Frågan är; om jag bokför resorna mot M&M så kommer jag väl inte in på Senator-loungerna i FRA, MUC och ZRH (samt andra som BUD, CPH och MXP på vägen), med mitt EBG? Om det är så är det ju en riktig show-stopper för att pröva att återkvala, till i detta fall M&M.

Du kommer in även om du bara är FTL med Miles & More så länge ditt EBG fortfarande gäller... Du har jo Star Gold status där..

Jag fick just svar från UA på frågan i ursprungsinlägget:

Technically, you may only log one account number into a reservation. If you have had more than one account number entered in the past, we are unsure how the previous agents handled this for you. In the future, please only use one account number as this is considered inappropriate activity.

Så jag är nu alltså officiellt en bedragare :)

Idioter. De kan omöjligt ha förstått frågan. Det är klart man kan ha FQTS och FQTV med olika FFP, även på UA. Men de trodde väl att du ville ha två olika FQTV.

Jag använder mitt SAS EuroBonus Gold nummer när jag bokade en SAS Go biljett till Asien.
Sedan ändrade jag bonuskortnummret till Avianca LifeMiles på LOT.com för att tjäna miles där.
På classic.checkmytrip.com står det båda numren och jag fick OpUp trots att inlagd bonuskortnummer är LifeMiles Basic.

Jag undrar om det blev FQTV och FQTS av en slump?

Idag passade jag på att fråga om FQTV och FQTS på damerna på ANA loungen.
Dock ingen visste om hur man gör så det verkar som det är rocket science för de flesta människor.

Förvisso inte ett försök att "utnyttja" status i ett bolag men samla poäng till ett annat utan bara en iakttaglese från förra veckan.

Resa med SAS till Amsterdam från Arlanda över dagen. Bokningen genomfördes inloggad på sas.se och jag valde att ange mitt EBG som FFP. Av olika anledningar lade jag (efter bokningstillfället) in ett annat FFP i bokningen (Miles and Bonus) men valde vid incheckningen i Self Service-automaten på Arlanda att ändra (tillbaka) FFP till EuroBonus. På boarding card framgår SK*G och det var inga problem i varken Fast track (förvisso Plus-biljett) eller vid inträde till SAS Gold lounge.

Hur som helst samlades poängen till Miles and Bonus. Det gör förvisso ingenting eftersom jag, med mitt resemöster, troligen kommer att ha lättare att återkvalificera till guld där men finner det ändå lite märkligt att det inte blir rätt när jag väljer att göra ändringen tillbaka till EuroBonus på en av SAS egna automater och på en SAS-flygning.

Har mailat till guldsupporten och de bekräftar att poängen har samlats på Miles and Bonus men kan inte förklara varför.

Återkommer om jag får någon förklaraing.

Det där är inte helt ovanligt. Det är därför vi brukar rekommendera att aldrig ha annat än det FFP man faktiskt vill ha sina miles till i sin bokning. Att byta medför alltid en risk att miles krediteras till fel program. Om man inte kan bestämma sig vart man ska kreditera så avstår man från FFP i bokningen och retroregistrerar allt.

Toppen