Senaste nytt

Utnyttja status på ett program och samtidigt samla miles på ett annat

Känns nästan som att vi har 1000 trådar med samma fråga. Kanske läge för Dr.Miles att skapa en FAQ som folk kan läsa innan man postar?

Är för övrigt emot idén att snuva ett flygbolag på lounge förmåner, och lägga poängen annanstans då A3 i det här fallet måste betala longe fees och får inga intäkter i gengäld för poängen som skulle ha krediterats. Avser man att samla poäng hos EuroBonus kan man lika gärna skaffa ett guldkort där. Det är ju trots allt inte så svårt numera... Väljer själv att lägga alla mina poäng på Aegean just av denna anledning.

För enkelhetens skull brukar jag ändra mitt bonuskort från loungen på datorn. Då kommer man igenom allt "viktigt" genom att bara visa upp boardingkortet utan snack och får poängen rätt dessutom. Oftast kan man ju skriva ut en PDF med nytt boardingkort på datorn då, ifall registrering av poäng skulle strula...

Nu är jag nog lite trögtänkt, för jag fattar inte riktigt. Säg att jag har guldkort hos A och vill samla poäng hos B och reser med C (som kan vara samma som A eller B). Ska jag då checka in med A som ff-program och sedan i loungen gå till Cs OLCI-sida och byta ff-program till B och skriva ut ett nytt boardingpass? Kan man verkligen vara säker på att det fungerar?

Är för övrigt emot idén att snuva ett flygbolag på lounge förmåner, och lägga poängen annanstans då A3 i det här fallet måste betala longe fees och får inga intäkter i gengäld för poängen som skulle ha krediterats.

Detta brukar lyftas fram som ett argument, men jag har hittills inte sett nånting som styrker detta (att bolag A som du har guldstatus hos behöver betala bolag B vars lounge du uttnyttjar). Jag säger inte att det du påstår är fel, men har du något konkret som backar upp detta påstående?

Jag kommer att behöva hantera detta "problem" i vår då jag tänkte köra en Platinum Challenge på AA men flyga med BA där jag har guld. D v s poäng till mitt AAdvantage, men nyttja BA-förmåner. Det man vill komma åt är antagligen extra bagage och lounge. Flyger man med BA blir det inte så komplicerat om man har en biljett i WT+ (economy extra). Då kan man checka in två väskor á 23 kg. När det gäller lounge frågade jag jag i BA Galleries Club på LHR om det funkar att komma in om man flyger BA, men krediterar till AA, samtidigt som jag har ett BAEC-gold, inga problem var svaret. Det som jag kommer att testa i april är om man kan komma in i Cathay's första klass lounge om jag har krediterat till AA, där jag är statuslös,men är Emerald inom OW genom mitt BAEC-gold.

Är kluven inför detta...

Är ett icke-problem för mig personligen:
Då jag reser mycket med SAS Ungdom (100% till nästan alla FFP) och mestadels inom Europa har jag kört på både Miles & Smiles och Miles & Bonus. Funderar nu på att kassera det första kortet... (Onödigt med två statusar inom samma allians).
För min del är det smidigast att nyttja status med Aegean Miles & Bonus, och sedan resa i C med köpta poäng (Avianca/United).

Har aldrig tänkt på att alliansmedlemmarna betalar avgifter för lounger. Känner redan att Aegean hjälpt mig tillräckligt, så känner att jag inte behöver mjölka bolaget mer.... Dömer ingen som tänker annorlunda; de flesta på forumet letar väl kryphål (inte minst jag) :)

Är för övrigt emot idén att snuva ett flygbolag på lounge förmåner, och lägga poängen annanstans då A3 i det här fallet måste betala longe fees och får inga intäkter i gengäld för poängen som skulle ha krediterats. Avser man att samla poäng hos EuroBonus kan man lika gärna skaffa ett guldkort där. Det är ju trots allt inte så svårt numera... Väljer själv att lägga alla mina poäng på Aegean just av denna anledning.

Det är väl mer en fråga om att ha A (genom matching), men man vill hellre ha B (genom insamling), så under övergången blir det att kreditera B medan man använder A för förmåner.

Om du använder A3G för att komma in i loungen men krediterar miles till t.ex. EB så har du ju redan "betalat" A3 med miles för att få ditt guldkort under en period framåt. Den dagen A3 förlorar pengar genom att de betalar mer i loungeavgifter än vad de får in på nya "guldbetalningar" så lär de ändra villkoren.

Personligen upplever jag det som att det enda stället i världen där detta bekymmer brukar uppstå är i USA. Där envisas de alltid med att jag måste registrera *A Gold om jag ska få ut förmånen extra bagage. I Europa har ingen någonsin sagt något om att jag t.ex. visar upp UA*G men registrerar intjäningen på EuroBonus. Jag brukar säga som det är att jag har UA*G, visa kortet men att jag vill ha poängen till t.ex. EuroBonus. Sen visar jag upp *G kortet där det behövs för att få tillgång till t.ex. lounger m.m. Men så bryr jag mig inte det minsta i om det står *G på mitt boardingkort eller inte. På så sätt slipper jag krångla med att byta fram och tillbaka mellan programmen och undviker ofta diskussionen om vilket program jag samlar poäng till och vilket program som släpper igenom mig i fast track, in i loungen etc.

Nu är jag nog lite trögtänkt, för jag fattar inte riktigt. Säg att jag har guldkort hos A och vill samla poäng hos B och reser med C (som kan vara samma som A eller B). Ska jag då checka in med A som ff-program och sedan i loungen gå till Cs OLCI-sida och byta ff-program till B och skriva ut ett nytt boardingpass? Kan man verkligen vara säker på att det fungerar?

Vi tar ett helt exempel.

Guldkort: A3*G
"Poängkort": UA*S
Resan: SK

I följande exempel så har jag A3*G när jag bokar, checkar in och hela vägen fram till loungen, mest för att det är väldigt smidigt att enbart behöva visa boardingkort och slippa dra upp kortet osv.

I de flesta lounger har de ju personal som gladeligen hjälper dig att ändra ditt bonuskort i bokningen. Visst kan man göra det i gate också, men jag föredrar att minimera stressen där för båda mig själv och personalen. I många fall brukar jag dock istället gå in på OLCI och ändra själv på datorn, och passa på att spara en PDF-kopia av boardingkortet (ifall det uppstår problem med intjäningen senare som sagt). Sen använder jag naturligtvis det gamla boardingkortet vid boarding.

Funkar alldeles utmärkt så länge gaten inte har öppnat flighten, hittills utan undantag. :)

Toppen