Senaste nytt

[Utmaning]Resa till Nya Zeeland och söderhavet i minst Business

Skickar in mitt och @Alexis bidrag till utmaningen. Rent spontant känns det inte som en resa som ett nyblivet pensionärspar vill göra, men då utmaningen bygger på ett fiktionellt scenario så får det väl gå.

Valde likt @Smuffe att ta routing via USA. Börjar med favoritbolaget Turkish Airlines via Istanbul till Chicago. En bra möjlighet att prova på en trevlig Business Class produkt med bra mat och trevlig lounge i Istanbul. Då IST-ORD är en dagflygning så lämpar sig säteskonfigurationen med parsäten vid fönstret bra om man reser som par. Gott om tid att njuta av lunchserveringen från Do&Co.

I Chicago sker byte till EVA Air till Taipei. Också en fantastiskt trevlig Business Class-produkt med Krug, RIMOWA amenity kits och pyjamas. Då de förmodligen är väldigt trötta vid det här laget så passar stolarna i Royal Laurel Class utmärkt för att sova. Fick själv 9 timmars oavbruten sömn, så de lär nog sannolikt inte ha några problem med att sova ombord.

I Taipei sker ett byte till Bangkok där de är framme vid lunchtid. Ett utmärkt tillfälle att ta sig in till centrala Bangkok och utforska staden över dagen. På kvällen fortsätter resan söderut mot Singapore där övernattning sker. Utöver övernattningen så får de möjligheten att utforska ytterligare en stad i Asien. Övernattningen sker på femstjärniga Fullerton Hotel för 2150 SEK per natt

Resan till Wellington går med Singapore Airlines Boeing 777-200ER med den något äldre versionens Business Class, dock fortfarande i 1-2-1 konfiguration. Ett bra tillfälle att prova på Singapore Airlines i Business Class, en produkt som annars är svår att boka för poäng.

Från Wellington till Auckland reser de på en betald biljett med Air New Zealand för 310 SEK per person, och vidare från Auckland till Fiji med Air New Zealand för 3600 SEK per person tur och retur i Ekonomiklass.

Hemresan går raka vägen hem från Auckland via Bangkok till Arlanda i Thai Airways Business Class. Ett bra tillfälle att prova deras nya Boeing 787-9 med reverse herringbone-stolar i Business Class.

Utresa Tisdag 6 Juni 2018

Flygbolag: Turkish Airlines TK1792
Datum: 6 Jun 2018
Avreseort: Stockholm Arlanda
Destination: Istanbul
Avgångstid: 07.50
Ankomsttid: 12.15
Klass: Business Class

Byte Istanbul 1h 45m

Flygbolag: Turkish Airlines TK5
Datum: 6 jun 2018
Avreseort: Istanbul
Destination: Chicago
Avgångstid: 14.00
Ankomsttid: 17.35

Byte Chicago 6h 55m

Flygbolag: EVA Air BR55
Datum: 07 jun 2018
Avreseort: Chicago
Destination: Taipei
Avgångstid: 00.30
Ankomsttid: 04.30 +1

Byte Taipei 3h 55m

Flygbolag: EVA Air BR211
Datum: 08 jun 2018
Avreseort: Taipei
Destination: Bangkok
Avgångstid: 08.25
Ankomsttid: 11.10

Heldag i Bangkok

Flygbolag: Singapore Airlines SQ983
Datum: 8 jun 2018
Avreseort: Bangkok
Destination: Singapore
Avgångstid: 20.05
Ankomsttid: 23.30

Övernattning Singapore

Flygbolag: Singapore Airlines SQ291
Datum: 9 jun 2018
Avreseort: Singapore
Destination: Wellington
Avgångstid: 23.00
Ankomsttid: 15.05 +1

Hemresa 9 Juli 2018

Flygbolag: Thai Airways TG492
Datum: 9 jul 2017
Avreseort: Auckland
Avgångstid: 13.10
Ankomsttid: 20.25

Byte Bangkok 4h 45m

Flygbolag: Thai Airways TG960
Datum: 10 jul 2018
Destination: Stockholm Arlanda
Avgångstid: 01.10
Ankomsttid: 07.00

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Om routingen tillåts av Tallinn eller inte återstår att se, då de har varit ganska otydliga med routingregler på senaste tiden.

Skickar in mitt och @Alexis bidrag till utmaningen. Rent spontant känns det inte som en resa som ett nyblivet pensionärspar vill göra, men då utmaningen bygger på ett fiktionellt scenario så får det väl gå.

Valde likt @Smuffe att ta routing via USA. Börjar med favoritbolaget Turkish Airlines via Istanbul till Chicago. En bra möjlighet att prova på en trevlig Business Class produkt med bra mat och trevlig lounge i Istanbul. Då IST-ORD är en dagflygning så lämpar sig säteskonfigurationen med parsäten vid fönstret bra om man reser som par. Gott om tid att njuta av lunchserveringen från Do&Co.

I Chicago sker byte till EVA Air till Taipei. Också en fantastiskt trevlig Business Class-produkt med Krug, RIMOWA amenity kits och pyjamas. Då de förmodligen är väldigt trötta vid det här laget så passar stolarna i Royal Laurel Class utmärkt för att sova. Fick själv 9 timmars oavbruten sömn, så de lär nog sannolikt inte ha några problem med att sova ombord.

I Taipei sker ett byte till Bangkok där de är framme vid lunchtid. Ett utmärkt tillfälle att ta sig in till centrala Bangkok och utforska staden över dagen. På kvällen fortsätter resan söderut mot Singapore där övernattning sker. Utöver övernattningen så får de möjligheten att utforska ytterligare en stad i Asien. Övernattningen sker på femstjärniga Fullerton Hotel för 2150 SEK per natt

Resan till Wellington går med Singapore Airlines Boeing 777-200ER med den något äldre versionens Business Class, dock fortfarande i 1-2-1 konfiguration. Ett bra tillfälle att prova på Singapore Airlines i Business Class, en produkt som annars är svår att boka för poäng.

Från Wellington till Auckland reser de på en betald biljett med Air New Zealand för 310 SEK per person, och vidare från Auckland till Fiji med Air New Zealand för 3600 SEK per person tur och retur i Ekonomiklass.

Hemresan går raka vägen hem från Auckland via Bangkok till Arlanda i Thai Airways Business Class. Ett bra tillfälle att prova deras nya Boeing 787-9 med reverse herringbone-stolar i Business Class.

Utresa Tisdag 6 Juni 2018

Flygbolag: Turkish Airlines TK1792
Datum: 6 Jun 2018
Avreseort: Stockholm Arlanda
Destination: Istanbul
Avgångstid: 07.50
Ankomsttid: 12.15

Byte Istanbul 1h 45m

Flygbolag: Turkish Airlines TK5
Datum: 6 jun 2018
Avreseort: Istanbul
Destination: Chicago
Avgångstid: 14.00
Ankomsttid: 17.35

Byte Chicago 6h 55m

Flygbolag: EVA Air BR55
Datum: 07 jun 2018
Avreseort: Chicago
Destination: Taipei
Avgångstid: 00.30
Ankomsttid: 04.30 +1

Byte Taipei 3h 55m

Flygbolag: EVA Air BR211
Datum: 08 jun 2018
Avreseort: Taipei
Avgångstid: 08.25
Ankomsttid: 11.10

Heldag i Bangkok

Flygbolag: Singapore Airlines SQ983
Datum: 8 jun 2018
Destination: Singapore
Avgångstid: 20.05
Ankomsttid: 23.30

Övernattning Singapore

Flygbolag: Singapore Airlines SQ291
Datum: 9 jun 2018
Avreseort: Singapore
Destination: Wellington
Avgångstid: 23.00
Ankomsttid: 15.05 +1

Hemresa 9 Juli 2018

Flygbolag: Thai Airways TG492
Datum: 9 jul 2017
Avreseort: Auckland
Avgångstid: 13.10
Ankomsttid: 20.25

Byte Bangkok 4h 45m

Flygbolag: Thai Airways TG960
Datum: 10 jul 2018
Destination: Stockholm Arlanda
Avgångstid: 01.10
Ankomsttid: 07.00

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Om routingen tillåts av Tallinn eller inte återstår att se, då de har varit ganska otydliga med routingregler på senaste tiden.

Jag gillar att ni valde Eva Air via Taipei.
Går en sådan bokning igenom på riktigt och man kan förklara för Tallinn att det är logiskt då man hellre lägger en längre sträcka till destinationen för att kunna resa hem så snabbt och smidigt för att vara utvilad vid hemkomst så bör det vara logiskt.
Man korsar inte tvärs och tillbaka på ditvägen, valbara alternativ är få, business med Eva Air mellan Taipei och Brisbane släpps sällan och enda gången man måste dubbla ett stopp är i Bangkok för att inte korsa en resväg.

Air New Zealand släpper inga (eller nästan inga) biljetter till RAR i Business som award-biljetter för Eurobonus.
Men som jag rapporterade i en annan tråd var det till min förvåning inga problem för mig som bokat award-biljett i economy att köpa uppgradering på plats för pengar.

Jag kan också tillägga att den ekonomibiljett jag fick var "the works". De har många nivåer på service i ekonomi men med "the works" får man bland annat mer mat än i de billigare ekonomibiljetterna.
I vilken tråd rapporterade du att man kunde köpa uppgradering för pengar?

Hade du lätt för att boka award till RAR? Jag hittade platser i ekonomi under några datum på uniteds hemsida men varken Tallinn eller vanliga eurobonus kunde hitta lediga säten alls . Jag ringde flera gånger och de sa att de såg flighterna men att de såg att det inte fanns awardsäten. Jag fick boka dyra biljetter i ekonomi istället. Hade det funnits något tricks jag kunde tagit till?

Gråzonen som jag utnyttjade är att i teorin så skulle man kunna göra 6st stopp till Oceanien/NZ med ett stopp i Bangkok på grund utav bristen på flighter samt för att inte korsa flygvägen två gånger och undvika ett ytterligare stopp i Östra Asien.
Därav att det blev USA - Östra Asien - Sydöstra Asien och till resmålet NZ via Sydney.
Returen är omöjlig att inte kunna byta plan i SÖ Asien en andra gång och kortaste resväg är via Bangkok.

Det är inte optimalt om man ser till de luddiga reglerna och andras erfarenheter. Folk har ju lyckats med konstiga saker tidigare medan andra har fått blankt nej.

Så finns det bonusplatser så kör men korsa inte.
Men i teorin kan ju exempelvis Stockholm - Sydamerika - Nya Zeeland fungera och hem via Asien.
Om USA fungerar så ska Sydamerika gå bra. :)

I vilken tråd rapporterade du att man kunde köpa uppgradering för pengar?

Hade du lätt för att boka award till RAR? Jag hittade platser i ekonomi under några datum på uniteds hemsida men varken Tallinn eller vanliga eurobonus kunde hitta lediga säten alls . Jag ringde flera gånger och de sa att de såg flighterna men att de såg att det inte fanns awardsäten. Jag fick boka dyra biljetter i ekonomi istället. Hade det funnits något tricks jag kunde tagit till?

Jag skrev det i "diskussion om bokade awardresor" tror jag.

Ja jag hade hyfsat lätt. Sökte på United och där var det ganska skralt. Kan ha varit nån som syntes men sen inte fanns, men inga större problem vill jag minnas. Viktigare svar: NEJ jag känner inte till något tricks!

Jag gillar att ni valde Eva Air via Taipei.
Går en sådan bokning igenom på riktigt och man kan förklara för Tallinn att det är logiskt då man hellre lägger en längre sträcka till destinationen för att kunna resa hem så snabbt och smidigt för att vara utvilad vid hemkomst så bör det vara logiskt.
Man korsar inte tvärs och tillbaka på ditvägen, valbara alternativ är få, business med Eva Air mellan Taipei och Brisbane släpps sällan och enda gången man måste dubbla ett stopp är i Bangkok för att inte korsa en resväg.
Att valbara alternativ är få är nog inget som gör att man får ta en jätteomväg tyvärr. Finns ju flera möjligheter från Nordamerika direkt till Oceanien om man vill, var rätt vidöppet när jag tittade på Air Canada tex.

Det vore dock jäkligt kul om man fick routea på detta sätt då det skulle öppna upp en del möjligheter helt klart.
Men tittar man på förslaget från Jonas så är utresan 22k miles när man både via USA eller Asien kan flyga för ca 12k miles så tror jag inte de godkänner detta som reasonable routing. Det är en omväg som nästan är lika lång som att åka tur och retur till Auckland från Stockholm via Bangkok.

Lite förvånad att ingen föreslagit den enkla vägen via Asien utan större utsvävningar. Borde finnas massor av möjligheter till en sådan routing

Har inte haft tid att svänga ihop något eget bidrag, så bara ett par kommentarer till de som skickats in av @palmen @Smuffe och @Jonas C

Jag gillar att alla har lagt upp det som en RTW. Tyvärr så tror jag ju att det egentligen bara är palmens routing som har någon chans att vara godkänd, och därför faller ju de andra bort.

Om vi bortser från detta så gillar jag att både Smuffe och Jonas har lagt upp resorna som all business och att ni har med EVA Air som ett bolag. Tycker att de ofta förbises och jag har haft ett par av mina trevligaste flygningar i business med dem (trots att jag bara flugit dem intra-Asien).
Smuffes bakgrundshistoria är ju också värd en hel del poäng.
När det gäller palmens förslag så är jag tveksam till att det är värt de extra poängen för att få in ett ben i First. Möjligen att det kan vara värt det om man lägger upp det som att planen är att boka om utresan till något i stil med ARN-FRA-XXX-YVR-SYD-AKL där XXX är godtycklig stad i USA dit man kan hitta tillgänglighet i Lufthansa F. För att inte få för många legs så måste ARN-FRA (eller kanske ännu hellre FRA-ARN på hemresan för att inte riskera något om det blir trubbel med första flighten) bokas separat.

Toppen