Senaste nytt

[Utmaning]Resa till Nya Zeeland och söderhavet i minst Business

Har inte haft tid att svänga ihop något eget bidrag, så bara ett par kommentarer till de som skickats in av @palmen @Smuffe och @Jonas C

Jag gillar att alla har lagt upp det som en RTW. Tyvärr så tror jag ju att det egentligen bara är palmens routing som har någon chans att vara godkänd, och därför faller ju de andra bort.

Om vi bortser från detta så gillar jag att både Smuffe och Jonas har lagt upp resorna som all business och att ni har med EVA Air som ett bolag. Tycker att de ofta förbises och jag har haft ett par av mina trevligaste flygningar i business med dem (trots att jag bara flugit dem intra-Asien).
Smuffes bakgrundshistoria är ju också värd en hel del poäng.
När det gäller palmens förslag så är jag tveksam till att det är värt de extra poängen för att få in ett ben i First. Möjligen att det kan vara värt det om man lägger upp det som att planen är att boka om utresan till något i stil med ARN-FRA-XXX-YVR-SYD-AKL där XXX är godtycklig stad i USA dit man kan hitta tillgänglighet i Lufthansa F. För att inte få för många legs så måste ARN-FRA (eller kanske ännu hellre FRA-ARN på hemresan för att inte riskera något om det blir trubbel med första flighten) bokas separat.
Jag skulle inte heller välja first på min routing utan ta något med business, därav den långt ifrån är optimerad.. Hade jag haft poäng att strössla med eller inte tro att jag skulle kunnande boka en till resa för poäng enligt liknande scenario så hade jag dock gjort det för att få testa first. Det är ju trots allt lite speciellt första gången man testar.
Min rutt hade varit optimal med Lufthansa F till SFO/LAX och sedan United Business till Sydney. Hemresa med thai first SYD-BKK-ICN och sen Asiana First ICN-FRA. Nu var ju dock inte detta vad scenariot var här.

De pensionärer jag känner hade nog bangat på alla dessa RTW trips. ARN-HKG/SIN/BKK-AKL är nog det enda de skulle acceptera, samt kanske ARN-LAX-AKL. Den senare borde gå att boka med Air New Zeeland hela vägen från London, alternativt ta SAS till LAX.

Problemet med denna utmaning är väl att resan ligger så långt fram i tiden (>3 mån) och att vissa bolag inte släpper awards tidigare än så, medan vissa bolag måste bokas i princip 12 mån i förväg. Så för att få optimal rutt krävs planering och ett antal ändringar av bokningen under tidens gång.

Jag skrev det i "diskussion om bokade awardresor" tror jag.

Ja jag hade hyfsat lätt. Sökte på United och där var det ganska skralt. Kan ha varit nån som syntes men sen inte fanns, men inga större problem vill jag minnas. Viktigare svar: NEJ jag känner inte till något tricks!
Okej, tack för svar och tack för taggning! Eftersom Eurobonus inte hittade platser får jag väl betala för resan istället då! Väldigt synd eftersom jag mycket hellre hade betalat med poäng eftersom då både bagage och mat ingår som du sade. Nu får jag betala en dyr grundbiljett istället samt betala extra för bagage samt mat.

Så vi har 4 förslag om man räknar i mitt, tyvärr tror jag inte att de andra 3 kommer att godtas av Eurobonus då det innebär routing Europa-Nordamerika-Asien-Oceanien som är en rejäl omväg på ca 10.000 miles jämfört med närmsta vägen.
Valde ju dock att bortse från detta i denna utmaning, det har helt klart kommit fram en del smarta alternativ på hur man kan ta sig runt och vilka möjligheter som finns till Nya Zeeland.

Hemresan är väl inte så mycket att prata om då alla valde AKL-BKK-ARN som är snabbaste resvägen. Min routin innehöll dock ett extra stopp i Europa då jag petade in ett First segment som absolut inte är optimerat och svårt att optimera, men First är First och har man poängen så varför inte.

Tittar man på utresan så kör vi på resa 1 (@Ormen ), resa 2 (@Smuffe ), resa 3 (@Jonas C )
Resa 1: Heldag i Seoul och Bangkok och gillar alternativet med att få in SAS, Asiana, Thai och Singapore Business på resan. Helt klart en bra blandning där man får uppleva flera olika produkter. Nackdelen kan helt klart vara sen avgång från Chicago samt att man komemr fram i Seoul på den mindre trevliga tiden 04:00 på morgonen. Om möjligt hade jag hellre tagit en tidigare flight från Seoul till Bangkok för att slippa komma fram efter midnatt. Bangkok - Singapore - Wellington är inte så mycket att säga om, det är väldigt bra optimerat enligt mig med ankomst på eftermiddagen så man får några timmar på sig innan det är dags att sova. Rarotonga har jag besökt tidigare och är ett väldigt trevligt resmål, bara att hoppas på lite tur i tombolan och att man får in det på bokningen annars får man köpa tur och retur.

Resa 2: Väldigt inlevande med en story bakom hela bokningen. Swiss är ett kul alternativ för resa till USA även om det inte är nya B777-300ER. Vidare till Taipei med Eva Air blir en monsterflygning helt klart och något jag själv gärna skulle göra, vet dock inte hur väl det passar för pensionärer. Man får dock några timmar inne på Manhattan vilket är ett plus enligt mig. Bytestiden i Taipei är helt ok och efter det en heldag i Bangkok innan vidare resa på övervåning på en B747 till Sydney vilket är en upplevelse i sig, vet ju inte hur länge dessa plan kommer att vara kvar. Att man sedan ska åka 3h till Christchurch i ekonomi lär bli ett bryskt uppvaknande. Apia på Samoa är också intressant där det kanske inte är första som dyker upp när man tittar på söderhavet.

Resa 3: Det tilltalar mig inte personligen med att börja med att resa åt fel håll till Turkiet för vidare resa till USA. 7h i Chicago ska vara tillräckligt för att hinna in till stan om man önskar för lite sightseeing. I och med att det bokas under sommaren lär det fortfarande vara dagsljus. Eva Air till Taipei är detsamma som ovan ett kul val och det är bara att hoppas på att man är någorlunda pigg när man kommer fram. Vidare till Bangkok och en "heldag" innan vidare resa till Singapore där man nästan får ett dygn på sig innan vidare resa. Resan till Wellington är inte så mycket att säga om, helt klart ett bra val med Singapore Airlines. Hur Fiji är som destination har jag inte koll på men skulle gärna åka dit så det verkar vara ett bra alternativ.

Vinnare
Det är 3 relativt likvärdiga bokningar som alla har sina för och nackdelar. Om jag själv skulle åka (inte som pensionär) så blir vinnaren förslaget från @Smuffe (Resa 2). Tror dock att alla dessa alternativ är för mycket resa för 2 pensionärer som inte har som hobby att flyga så mycket som möjligt på väg till sin destination. Dyker du förbi något event som jag är på så bjuder jag på en dryck :)

Ädelt och ödmjukt helt glatt förvånad Herr @palmen
Otippat som sagt. :)
Framförallt mot tuff och hård konkurrens utav ädelt och erfaret motstånd!

Kortfattat (jag vet...) så tänkte jag mig bra produkter med en hög nivå utöver sista tre timmarna i economy.
Förhoppningsvis blir man lite utvilad efter en god natts sömn på maratonflighten till Taipei även som pensionär men än dock inte optimalt.
Men jag är ju inte som alla andra barn och hoppas att jag är lika galen om 40 år som jag är nu. ;)

Skrapar jag ihop tillräckligt med poäng innan 2019 och SAS inte stryper så mycket i regelverket så ska jag försöka göra en bokning till just Nya Zeeland och höra med hur de resonerar. Det bästa valet hade varit om man kan strypa Bangkok - Sydney och flyga Eva business mellan Taipei - Brisbane men jag hittade inga bonusresor när jag letade i fredags natt.
Så i teorin kanske det går att köra ARN - FRA - JFK - TPE - BNE - AKL/CHC/Wellington och hem AKL - SIN/BKK - Europa - ARN.
Då kommer man upp i de max 3 zonerna till Oceanien. :)

Jag är tillbaka i Stockholm från 10/11 så vi ses förhoppningsvis på ett event innan årets slut. :)

Ädelt och ödmjukt helt glatt förvånad Herr @palmen
Otippat som sagt. :)
Framförallt mot tuff och hård konkurrens utav ädelt och erfaret motstånd!

Kortfattat (jag vet...) så tänkte jag mig bra produkter med en hög nivå utöver sista tre timmarna i economy.
Förhoppningsvis blir man lite utvilad efter en god natts sömn på maratonflighten till Taipei även som pensionär men än dock inte optimalt.
Men jag är ju inte som alla andra barn och hoppas att jag är lika galen om 40 år som jag är nu. ;)

Skrapar jag ihop tillräckligt med poäng innan 2019 och SAS inte stryper så mycket i regelverket så ska jag försöka göra en bokning till just Nya Zeeland och höra med hur de resonerar. Det bästa valet hade varit om man kan strypa Bangkok - Sydney och flyga Eva business mellan Taipei - Brisbane men jag hittade inga bonusresor när jag letade i fredags natt.
Så i teorin kanske det går att köra ARN - FRA - JFK - TPE - BNE - AKL/CHC/Wellington och hem AKL - SIN/BKK - Europa - ARN.
Då kommer man upp i de max 3 zonerna till Oceanien. :)

Jag är tillbaka i Stockholm från 10/11 så vi ses förhoppningsvis på ett event innan årets slut. :)
Jag tror inte zoner i sig är ett problem, det är "omvägen" med rätt lång extra resväg jämfört med närmsta väg som kommer att bli problem. Om man tittar på lite olika förslag på hur man skulle kunna åka så är det kanske rimligt via Tokyo om man hittar award sen direkt till Auckland

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

upload_2017-10-17_10-28-55.png

Attachments

• upload_2017-10-17_10-28-34.png
    upload_2017-10-17_10-28-34.png
    360,9 KB · Visningar: 504
Toppen