Senaste nytt

Utländskt konsortium utvärderar möjlighet att ta över SAS?

@Hachans Genom att ta in vårt västra broderfolks stat i ägandet igen efter förra högerregeringens utförsäljning?

De är så välkomna tillbaka!

Det finns extremt få anledningar utöver ego för stater att äga flygbolag.

Att norska staten öht visar intresse beror ju enbart på att de vill säkra norsk inrikestrafik. Den har en helt annan betydelse i Norge.

Jag betvivlar att de skulle lägga två strån i kors för att det ska gå någon långlinje från Arlanda.
 
Det finns extremt få anledningar utöver ego för stater att äga flygbolag.

Att norska staten öht visar intresse beror ju enbart på att de vill säkra norsk inrikestrafik. Den har en helt annan betydelse i Norge.

Jag betvivlar att de skulle lägga två strån i kors för att det ska gå någon långlinje från Arlanda.
Nej varför skulle de det. De skulle prioritera Oslo såklart, även för potentiella långlinjer. Det har ju varit ett av problemen med de tre staterna som drar tillsammans.

Men vilken potentiell ägare skulle faktiskt prioritera longhaul från Arlanda? Inte ens svenska staten skulle väl göra det även om de köpte ut de andra...
 
Var finns egentligen mervärdet att ta över SAS med de utmaningarna som finns om SAS ev. kommer att gå i konkurs (även om det historiskt sett verkar vara mindre sannolikt) och nya aktörer kan fylla tomrummet istället?
 
Men vilken potentiell ägare skulle faktiskt prioritera longhaul från Arlanda? Inte ens svenska staten skulle väl göra det även om de köpte ut de andra...

Arlanda ligger avigt för de långlinjer som SAS och andra flygbolag vill ha. En ägare som inte är staten skulle givetvis lägga linjerna där det är mer lönsamt, funkar bra med olika omlopp och ger bra service för resenärerna.
 
Var finns egentligen mervärdet att ta över SAS med de utmaningarna som finns om SAS ev. kommer att gå i konkurs (även om det historiskt sett verkar vara mindre sannolikt) och nya aktörer kan fylla tomrummet istället?

Det är inget mervärde i att köpa företaget som det är. Däremot kan man ju plocka ur varumärke, leasingavtal, verkstäder etc.
 
Arlanda är tyvärr inte byggd som en transferflygplats med omfattande longhaul. Anläggningens infrastruktur klarar inte av stora mängder passagerarflöden eller stora mängder bagage.
I onsdags kraschade tydligen bagageanläggningen på Terminal 5 och stod helt still i 5-6 timmar.
Flera tusen incheckade väskor blev kvar lämnade.
 
Arlanda är tyvärr inte byggd som en transferflygplats med omfattande longhaul. Anläggningens infrastruktur klarar inte av stora mängder passagerarflöden eller stora mängder bagage.
I onsdags kraschade tydligen bagageanläggningen på Terminal 5 och stod helt still i 5-6 timmar.
Flera tusen incheckade väskor blev kvar lämnade.

Det har strulat väldigt mycket på sista tiden. Håller systemet på att gå i bitar?
 
Det har strulat väldigt mycket på sista tiden. Håller systemet på att gå i bitar?

Swedavia verkar ha förlitat sig på ett Just intime system istället för ett reservdelslager för röntgen och bagage anläggningen.
Konsekvenserna blir fatala när det inte går att få fram reserv och utbytesdelar
 
Swedavia verkar ha förlitat sig på ett Just intime system istället för ett reservdelslager för röntgen och bagage anläggningen.
Konsekvenserna blir fatala när det inte går att få fram reserv och utbytesdelar
Enligt tidigare kommentar stod det stilla i 5-6 timmar. Det låter som det skulle kunna hända även om man har reservdelar på plats.

Därmed inte sagt att redundans är oviktig eller att förbättringar på området kan ske.
 
Är det någon som vet om det finns formella krav på upptid / tillgänglighet på den här typen av system?
 
Toppen