Senaste nytt

Utländskt konsortium utvärderar möjlighet att ta över SAS?

52B218CC-289B-404B-B339-5D9FDB98EAD9.jpeg

Nu från norska E24.

Kunde inte bli bättre ”utländsk” ägare än denna nygamla!

SAS kan få kinesiska ägare | SVT Nyheter

Det är ett sånt här scenario som inte får hända... Skulle ngt sådant bli aktuellt så måste isf regeringen agera map nationellt säkerhetsintresse. På samma sätt som man hindrar ryskt o kinesiskt ägnade av hamnar etc.
Ja det får ju bara inte hända! Troligen kommer både danska och svenska staten stoppa ett sådant uppköp. Kan verkligen inte se att det tillåts

Ja det får ju bara inte hända! Troligen kommer både danska och svenska staten stoppa ett sådant uppköp. Kan verkligen inte se att det tillåts

Hur skulle man stoppa det? Det var ju känt när avtalen tecknades och de avtalen har staten ju uppenbart inte haft några problem med.

@Hachans Genom att ta in vårt västra broderfolks stat i ägandet igen efter förra högerregeringens utförsäljning?

Med 12000 miljarder i kassan, en ny ägarandel märks väl knappt , tror jag AP (norska S) är beredda att hjälpa till för vårt gemensamma skandinaviska säkerhetsintresse.

De är så välkomna tillbaka!

Last edited:
Har Kina fortfarande ägarintressen kvar i Norwegian?
Både svenska & norska statsanställda flyger massor med Norwegian.
Norwegian har även omfattande kontrakt med norska försvaret

Jag undrar om SAS skulle bli bättre på att ta affärsmässiga beslut och bli mer slimmade i administrationen om Norge går in som stor ägare igen?
Skulle fackförbunden bli mer sammarbetsvilliga i bistra tider eller ännu mer sukta efter skattepengar istället för nödvändiga omstruktureringar som vägen framåt mot lönsamhet?

Har Kina fortfarande ägarintressen kvar i Norwegian?
Både svenska & norska statsanställda flyger massor med Norwegian.
Norwegian har även omfattande kontrakt med norska försvaret
De öste väl ut aktier på marknaden så fort de fick. Jag har inte koll på om de gjorde sig av med allt men de gjorde sig av med mycket. Men det var ju en period när de inte fick och då hade de såklart kvar ansenliga positioner i Norwegian.

Toppen