Senaste nytt

Utländskt konsortium utvärderar möjlighet att ta över SAS?

Då lär SAS gå upp i Eurowings
Har tänkt på det Eurowings Scandinavia, men tror inte de är intresserad av ett SAS i nuvarande skick med avtal med de olika personalgrupperna.
Lufthansa verkar vara mera intresserad av att köpa in sig i ITA Airways

Ur Wikipedia:
Den 24 januari 2022 meddelade ITA att MSC Group och Lufthansa hade uttryckt intresse av att bli majoritetsägare i det italienska flygbolaget, där den italienska regeringen behåller en minoritetsandel. [25] [26] Den 10 mars 2022 uttryckte andra SkyTeam-medlemmar Delta Air Lines och Air France-KLM- gruppen också intresse för att investera i ITA, genom att slå sig ihop med investeringsföretaget Certares. [27] Indigo Partners uttryckte också intresse och lämnade totalt tre intressenter kvar. [28] [29] Efter att tidsfristen gick ut den 23 maj 2022 var det bara MSC/Lufthansa och Air France-KLM/Certares som anbjöd på ITA.
 
Det finns väl regler inom EU när det gäller köp av flygbolag.
Aktörer utanför EU får inte ha en ägarandel större än 49% vill jag minnas.
Liknande begränsande ägande regler för flygbolag finns i USA, Kanada & Australien också

Stämmer bra. Det främlingsfientliga gnället från tidigare i tråden kommer inte hända.

De utländska investerarna som nämns är europeer och kan till och med komma från våra grannländer...
 
Eller varför inte Thomas Johansson som startade Transwede? Han var i alla fall före sin tid med piloter i "bemanningsföretag" och andra kreativa lösningar.
 
haha varför inte, härliga minnen när man pendlade Bromma -> London på glada 90-talet :) De kursade väl eller uppköpta ?
 
Är det egentligen väsentligt mer sannolikt med Lufthansa än Air France/KLM eller British Airways? Är allianstillhörigheten viktig för någon annan än vi här?
 
Toppen