Senaste nytt

Utlägg i jobb: Har ni varit ute för det här?

Man kan ju också hävda att man har ett ansvar i sitt jobb, varav ett av dem är att hålla reda på sina verifikationer... Det blir lätt ett gnäll om att man "måste lägga ut pengar, därmed borde arbetsgivare" osv, men det finns ju ingen som tvingar en att jobba på ett ställe. Om man inte är nöjd med reglerna, men gillar att man får resa lite då och då, då kan gör man ju ett övervägande vilket man värdesätter högst...

Det är absolut ett ansvar man har. Men ibland går saker och ting inte som man tänkt sig. En kollega fick tex sin portfölj stulen, med alla kvitton från resan i. Svårt att skydda sig mot.

Jag tror att någonstans i botten ligger att man ska kunna göra det troligt att man haft utgifterna i sitt arbete. Ett kvitto stärker förstås detta men det kan finnas andra sätt att visa samma sak.

Det är absolut ett ansvar man har. Men ibland går saker och ting inte som man tänkt sig. En kollega fick tex sin portfölj stulen, med alla kvitton från resan i. Svårt att skydda sig mot.

Jag tror att någonstans i botten ligger att man ska kunna göra det troligt att man haft utgifterna i sitt arbete. Ett kvitto stärker förstås detta men det kan finnas andra sätt att visa samma sak.

Då kvitto saknas har iallafall jag fått igenom att ta kopia på kreditkortsfakturan för att stärka kostnaden. Detta beteende bör väl dock inte överkonsumeras.

Intressant det ni skriver om avsaknad av kvitton. En kollega har helt ruttnat på kvittoredovisningen, och skickar varje månad in ett kontoutdrag från sitt kort, samt specar vilka rader som är företagsutgifter. Har fungerat utan problem.

Intressant det ni skriver om avsaknad av kvitton. En kollega har helt ruttnat på kvittoredovisningen, och skickar varje månad in ett kontoutdrag från sitt kort, samt specar vilka rader som är företagsutgifter. Har fungerat utan problem.
Din kollega måste ha "turen" att jobba på ett företag med en synnerligen "liberal" ekonomi-/HR-avdelning. Detta förfarande måste rimligen strida mot såväl bokföringslagen som diverse skattelagstiftning.

OK att man kan göra så undantagsvis för exempelvis smärre utgifter som parkering. För större och/eller regelbundna utgifter ska man naturligtvis ha korrekta verifikat.

Din kollega måste ha "turen" att jobba på ett företag med en synnerligen "liberal" ekonomi-/HR-avdelning. Detta förfarande måste rimligen strida mot såväl bokföringslagen som diverse skattelagstiftning.

OK att man kan göra så undantagsvis för exempelvis smärre utgifter som parkering. För större och/eller regelbundna utgifter ska man naturligtvis ha korrekta verifikat.

Vi har två olika avdelningar: En partner i Indien som går igenom och godkänner utläggen. Sedan har vi en avdelning här i Sverige till vilken vi skickar de fysiska kvittona för arkivering. Så kvittona finns (oftast) i fysisk form, inser jag nu. Mig veterligen går inte arkiveringsavdelningen igenom kvittona för att se att de stämmer, utan det är tänkt att indierna gör det mha inscannade kopior (dvs steget han hoppar över).

Man kan også tage et billede af kvitteringen med sin smartphone - ikke perfekt, men bedre end ingen kvittering.

Dock, åtminstone i Sverige, explicit icke godkänt av skatteverket. Du kan scanna/fotografera kvitton, men du måste fortfarande spara originalet i 3 år (och den scannade kopian i 7, så lite sparar du ändå).

Hmm... stämmer det verkligen fortfarande? Finns ju tjänster nu med android/iphone-appar som man fotograferar kvittona och man inte sparar kvittot.

Toppen