Senaste nytt

Utlägg - Egenföretagare - Billhop/Betalo

Jag vet inte, men jag tror om du driver bolaget som bisyssla med några hundratusen i omsättning är det nog svårare att motivera. Jag drev mitt företag som heltidssyssla för 1-2 personer med 1-2 Mkr i omsättning och min revisor som var väldigt noggrann hade inga problem med årsavgifter för kreditkort.

Det här missade jag innan jag svarade på ditt första svar. Omsättning på ca. 6Mkr och företaget går precis jämt så jag måste låna ut privata pengar jämt till företaget. Därav ett behov av "lån", som företaget klarat av utan att få någon avgift från något annat håll eftersom jag som ägare "hjälper till" hela tiden gratis.

Så länge en enbart, eller till absolut största del, bara använder kortet till företagsköp är det ju inte orimligt. Speciellt om en mest reser i tjänsten och då använder ev kortförmåner och försäkringar mest då. Personligen har jag gjort valet att inte dra av årsavgifterna, då jag är relativt säker på att skatteverket skulle se de som en förmån och jag kommer inte orka sitta och argumentera mot detta (rimligtvis sammanställa år av kontoutdrag för att bevisa att man inte haft någon privat nytta av kortet) för att spara motsvarande skatt på avgiften. Om någon har ett bra prejudicerande rättsfall som stärker att det är ok att betala får ni gärna länka!

Jag har inte heller dragit av kostnaden eftersom det är ju bara några tusen kronor. Jag orkar inte heller sitta och argumentera mot någonting. Jag använder ju korten privat också så jag tänker strunta i och fortsätta betala själv för dem.

För att företaget kanske har nytta av betalningsuppskovet det innebär? Låter som en helt legitim finansieringslösning.

(Att sen ta poängen privat för detta är så klart något helt annat.)

Precis min tanke. Jag har ju faktiskt nytta av det. Jag kan fortsätta betala själv med mina pengar men om jag skulle utnyttja sådana tjänst så behöver jag inte ligga ute med mina egna pengar.

Toppen