Senaste nytt

Utlägg - Egenföretagare - Billhop/Betalo

Jag vet inte, men jag tror om du driver bolaget som bisyssla med några hundratusen i omsättning är det nog svårare att motivera. Jag drev mitt företag som heltidssyssla för 1-2 personer med 1-2 Mkr i omsättning och min revisor som var väldigt noggrann hade inga problem med årsavgifter för kreditkort.

Så länge en enbart, eller till absolut största del, bara använder kortet till företagsköp är det ju inte orimligt. Speciellt om en mest reser i tjänsten och då använder ev kortförmåner och försäkringar mest då. Personligen har jag gjort valet att inte dra av årsavgifterna, då jag är relativt säker på att skatteverket skulle se de som en förmån och jag kommer inte orka sitta och argumentera mot detta (rimligtvis sammanställa år av kontoutdrag för att bevisa att man inte haft någon privat nytta av kortet) för att spara motsvarande skatt på avgiften. Om någon har ett bra prejudicerande rättsfall som stärker att det är ok att betala får ni gärna länka!

Avdrag för avgifter till Billhop/Betalo är ju inte avdragsgilla för företaget (AB). Det är ju ganska självklart, varför skulle det vara avdragsgillt. Företaget har ju ett Bg eller Pg som man kan betala från utan avgift. Det finns inget skäl till att avgiften skulle vara avdragsgill när den dessutom ger en skattefri förmån till ägaren som privatperson.
För att företaget kanske har nytta av betalningsuppskovet det innebär? Låter som en helt legitim finansieringslösning.

(Att sen ta poängen privat för detta är så klart något helt annat.)

Så länge en enbart, eller till absolut största del, bara använder kortet till företagsköp är det ju inte orimligt. Speciellt om en mest reser i tjänsten och då använder ev kortförmåner och försäkringar mest då. Personligen har jag gjort valet att inte dra av årsavgifterna, då jag är relativt säker på att skatteverket skulle se de som en förmån och jag kommer inte orka sitta och argumentera mot detta (rimligtvis sammanställa år av kontoutdrag för att bevisa att man inte haft någon privat nytta av kortet) för att spara motsvarande skatt på avgiften. Om någon har ett bra prejudicerande rättsfall som stärker att det är ok att betala får ni gärna länka!

Om du inte har mer tvivelaktiga kostnader som du drar av i företaget tror jag inte du behöver bekymra dej för att Skatteverket skall dra igång en revision för gjorda kostnader på några tusenlappar. Det kostar att dra igång en skatterevision och det gör inte Skatteverket om det inte finns anledning till det eller du är i pizza eller taxibranchen. Skatteverket är faktiskt väldigt hjälpsamma mot företagare om man vill diskutera olika upplägg.

Jag har under mina 13 år som företagare endast fått en förfrågan från Skatteverket med att redovisa att jag inte betalt ut fullt traktamente när jag samtidigt hade gjort avdrag för representation. Eftersom jag hade gjort rätt så var det bara att skicka in underlag och styrka detta så var problemet löst.

En redovisningsbyrå hade inga problem att motivera årsavgifter och mycket annat
Det är väl ändå inte redovisningsbyrån sak att godkänna eller underkänna de kostnader du anser ska belasta företaget. Om revisorn har åsikter är väl en sak men redovisningsbyrån ska väl bara gör det du ber dom göra, eller? Sen att det naturligtvis inte fel att de ger goda råd och allmänt stöd men det är ju en annan sak.

• Gilla
Reactions: Alf
Det är väl ändå inte redovisningsbyrån sak att godkänna eller underkänna de kostnader du anser ska belasta företaget. Om revisorn har åsikter är väl en sak men redovisningsbyrån ska väl bara gör det du ber dom göra, eller? Sen att det naturligtvis inte fel att de ger goda råd och allmänt stöd men det är ju en annan sak.

Är de auktoriserade och med i FAR så har de ett regelverk att förhålla sig till.

Är de auktoriserade och med i FAR så har de ett regelverk att förhålla sig till.
Ja jag menar inte att de ska gå med på vad som helst. Dock kan jag inte se att de ska agera domare kring saker som "kreditkortsavgifter" som beroende på omständigheterna kan vara såväl "självklart" företagets kostnad som "självklart" en privat kostnad, och allt däremellan. I tveksamma fall ska de knappast föregripa domstolarnas eventuella behandlig.

Om du kan motivera att du behöver kredit på företaget så ser jag inga problem att betala avgiften, förbered i så fall en motivering med prisjämförelse som visar att det är en bra, eller i alla fall inte dålig deal, jämfört med företagskredit med allt vad det innebär. I alla fall Billhop har ju dessutom företagskonto där du fortfarande kan betala med ditt kort men i "firmans namn".

Själv har jag dock betalt transaktionsavgiften privat då jag betalat företagsräkningar med kreditkort.

min egen personliga erfarenhet av revisorer är att dom ofta är överdrivet försiktiga och agerar inte alltid i ditt bästa utan mer för att själv ta så liten risk som möjligt. Jag har själv fått leta bland domar och utlåtanden från skatteverket för att överbevisa min sak.

Ja, jag täcker själv alla företagskostnader själv när pengarna inte räcker till i företaget, så det kan jag lätt motivera :) Visst har de företagskonto där, det går att jämföra med att firman utnyttjar checkkredit...

Ja de är överdrivet försiktiga vanligtvis, min är också försiktig, vilket jag uppskatter. Jag har pratat med Billhop och de säger att de kan inte ge råd om hur jag ska göra med avgiften men säger att många av deras företagskunder ta avgiften på firman.

Många med mig får årsavgift för privat kreditkort betald av sin arbetsgivare. Många har en gräns på 500-1200kr, har du dyrare kort så får man ta resten själv.

Ja, det är darför jag tänkte att det ska ju gå för mig själv också och eftersom jag äger 100% så ska jag få kunna bestämma vilket kort jag vill på firman oavsett beloppet...

Avdrag för avgifter till Billhop/Betalo är ju inte avdragsgilla för företaget (AB). Det är ju ganska självklart, varför skulle det vara avdragsgillt. Företaget har ju ett Bg eller Pg som man kan betala från utan avgift. Det finns inget skäl till att avgiften skulle vara avdragsgill när den dessutom ger en skattefri förmån till ägaren som privatperson.

Årsavgiften för ett antal privata kreditkort har jag aldrig haft problem med att låta företaget betala eftersom jag inte haft något kreditkort på företaget. Revisorn har varje år godkänt detta och Skatteverket har inte intresse av så små kostnader om dom inte hittat någon annan anledning för revision. Det förutsätter så klart att du har en hyfsad stor omsättning i företaget.

Om företaget inte har inte råd att betala för fakturorna, företaget måste då utnyttja någon tjänst, jag täckte alla kostnader själv med privata pengar hittills men om jag inte hade kunnat göra det så skulle det ha varit någon lån, checkkredit som också kostar mer pengar i ränta. Det är då inte utan avgift och avgiften skulle jag inte själv stå för privat. Det var så jag tänkte.

Årsavgiften har jag aldrig belastat företaget med, men jag tänkte låta företaget betala det nu eftersom företaget har inget kort alls. Jag hade och har inget behov av det eftersom företaget har inte gått i vinst och har knappt pengarna i kontot någonsin. Revisorn säger att allt som står i mitt namn kan jag inte få dra av och inte heller då kreditkorts årsavgiften vilket jag tänker nu strunta i...Vad menar du med "Det förutsätter så klart att du har en hyfsad stor omsättning i företaget"? Du menar att det blir inte okej om man hade en omsättning på 100,000 per år och innehar kreditkort privat på företaget på 1400kr medan det är okej om man har en omsättning på 1,000,000 per år?

Toppen