Senaste nytt

USDM Award: Det går inte längre att välja Lufthansa flygningar fr o m 2013-NOV-01

Det blir nog tyvärr så som Dr. Miles skriver och som vi upplevde med bmi. LH är först ut på plan och andra *A bolag lär följa, så att det blir svårare och svårare att boka en bonusresa med Dividend Miles. Jag ser det dock inte som något större problem, då vi med största sannolikhet så småningom kommer att kunna använda dess miles inom OneWorld istället. Det är ändå klart tråkigt att vi först förlorade bmi och nu US Airways inom *A. Deras bonusprogram erbjöd ju verkligen value för oss FF-award junkies.

Den stora frågan när US går med i OW, samtidigt som Qatar kommer med i OW är om AA kommer att tillåta routing till Asien via mellanöstern:confused: Som det ser ut nu om man routar via Mellanöstern får man bryta upp resan på två bokningar och i runda slängar är detta ca 10 000 miles dyrare jämfört med att köra direkt till Asien.

Det blir nog tyvärr så som Dr. Miles skriver och som vi upplevde med bmi. LH är först ut på plan och andra *A bolag lär följa, så att det blir svårare och svårare att boka en bonusresa med Dividend Miles. Jag ser det dock inte som något större problem, då vi med största sannolikhet så småningom kommer att kunna använda dess miles inom OneWorld istället. Det är ändå klart tråkigt att vi först förlorade bmi och nu US Airways inom *A. Deras bonusprogram erbjöd ju verkligen value för oss FF-award junkies.

Förutom på Lufthansa gruppens flygningar hade jag problem med följande flygbolags flygningar när jag försökte boka bonuresor med mina bmi Diamond Club miles under sista dagarna de var med i Star Alliance.
  • Air China
  • Singapore Airlines
  • Turkish Airlines

Det kan vara olika på olika program, men det är nog bäst att vi är mentalt förberedda att det inte går att boka bonusresor på dessa flygbolags flygningar i slutstadiet av US Airways Dividend Miles.

Jag tror säkert att sammanslagningen är orsak till denna förändring, och delar nu Björnströms uppfattning om att det är en god ide att köpa och omedelbart bränna poängen. Risk finns ju att även TG och OZ väljer att fasa ut USDM ur sina awardsystem när som helst.

Men nu dök ju erbjudandet upp och man MÅSTE ju slå till igen. Vore kul om vi kunde hitta tillgänglighet och åka till HKG via NRT/ICN i First (eller Business Class för den som vill) och ta en öl eller något.

Briljant förslag, lär väl köpa denna gången oxå. Återstår bara att på fredagen förklara för Hustru Matsson att jag skall gå och ta en bärs och kommer hem på måndag.Behöver ju inte nämna var någonstans ölen skall drickas:)

Last edited:
Tyvärr för oss kommer vi enligt Dr Miles knappast att hitta tre F Awards på samma flight inom AAdvantage.

Om ni bokar supersent (några dagar före avgång), kan du ändå hitta 3 awardplatser i First class på Cathay Pacific flygningar.

Jag sökte 3 platser i First class
Screenshot20130504_1.png

Det finns platstillgångar på flighter på 05, 06, 07, 08 Maj (idag är 04 Maj).
Screenshot20130504_2.png

Det är dock ingen garanti att American Airlines AAdvantage ocg AsiaMiles (Cathay Pacific & Dragonairs FFP) har samma platstillgångar.

Intressant information. Helt klart ett argument för att köpa 3x100 000 plus 3x 60 000 AA.Dock undrar jag över mileskostnad 105 000 är det enkel? Blir ganska många fler miles isåfall än med USDM, plus att korta resor gäller om man skall hitta t.o.r
Ska testa dessa sökningar även på AA hemsida avseende partners
Många frågor på en gång, jag lär väl betala ölen i HongKong( eller tekopp)

Last edited:
Intressant information. Helt klart ett argument för att köpa 3x100 000 plus 3x 60 000 AA.Dock undrar jag över mileskostnad 105 000 är det enkel?

105.000 miles är för när man använder AsiaMiles och för enkelresa mellan Hong Kong-London i First class per person.
Hos American Airlines AAdvantage kostar det 70.000 AA miles per person för en enkelvägs bonusresa mellan Europe och Asia 1/Asia 2 i First class.

För mer info och frågor om AAdvantage bonusresor, vänligen se och posta i de här trådarna.
http://www.businessclass.se/oneworl...dvantage-all-partner-airlines-award-trad.html
http://www.businessclass.se/oneworl...-aadvantage-oneworld-explorer-award-trad.html

Men det är som Dr. Miles skriver "för tillfället" går det att hitta F award flighter med CX om man boker strax innan departure. Det är dock inget som säger att detta kommer att bestå och ju fler som känner till möjligheten, det desto svårare kommer det att bli att hitta tillgänglighet. Att flyga F med CX är ju något som väldigt många av oss aspirerar på. Eller hur? Så konkurrensen om platserna kommer helt klart att öka.

Toppen