Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Hachans

Medlem
Tack. Från annat håll fick jag tips om motsatsen så det bekräftar väl att just den detaljen inte är avgörande. Nu blev det som det står i passet ändock..

Det är ju aldrig fel att skriva exakt som i passet. När jag insåg att jag skrivit fel så hade jag redan haft flera Esta utan några problem.
 

igelkotten

Medlem
Jag har alltid skrivit församlingen för att det ska matcha passet. Men verkar från Hachans erfarenhet inte vara något som kollas. Däremot gissar jag "best practice" är att det ska överrensstämma med passet (dvs församling) för undvika ev problem.
 

Hachans

Medlem
Jag har alltid skrivit församlingen för att det ska matcha passet. Men verkar från Hachans erfarenhet inte vara något som kollas. Däremot gissar jag "best practice" är att det ska överrensstämma med passet (dvs församling) för undvika ev problem.

Det kan ju vara så att man blir uttagen för kontroll. Men det går ju att förklara i så fall.

Och informationen är ju inte fel. Det frågas ju efter födelseort.

Men ja, jag håller med om att det är bäst att skriva så det överensstämmer med passet, men om det frågas efter ort så är det ju faktiskt inte samma sak som står i passet (för många). Möjligen om de frågat efter plats.

Var dessutom tvungen att kolla i min sambos utländska pass och där står bara födelsedelstat. Mest kuriosa.
 

igelkotten

Medlem
Det kan ju vara så att man blir uttagen för kontroll. Men det går ju att förklara i så fall.

Och informationen är ju inte fel. Det frågas ju efter födelseort.

Men ja, jag håller med om att det är bäst att skriva så det överensstämmer med passet, men om det frågas efter ort så är det ju faktiskt inte samma sak som står i passet (för många). Möjligen om de frågat efter plats.

Var dessutom tvungen att kolla i min sambos utländska pass och där står bara födelsedelstat. Mest kuriosa.

Ja det skiljer sig åt från land till land vad som står i passet, i Amerikanska pass är det delstaten. [Edit: min amerikanska kollegas pass säger enbart delstat (Pennsylvania) medan min sambos pass (västra usa) säger hennes county...]

Lite egen kuriosa; I Ryssland en gång för 10 år sedan blev jag stoppad i passkontrollen på vägen ut eftersom de ansåg att jag omöjligen kunde vara svensk då jag inte såg svensk ut. De ville därför kolla upp passdetaljer väldigt noggrant, inklusive min födelseort, som så klart inte finns i den kartbok de hade eller på Google maps. Som tur var reste jag med några riktiga lintottar som kunde visa att deras svenska pass minsann också hade skumma födelseorter, och till slut accepterade de att man kan ha svenskt pass utan att vara blond, blåögd och ljushyad och jag fick lov att passera kontrollen ut :) resandet har en upplysande effekt!
 

SK989

Medlem
I mitt pass (inte svenskt) står som födelseort endast "Sverige" men jag skriver i regel "Stockholm" när man efterfrågar födelseort på ESTA eller liknande formulär. Aldrig lett till något problem nånstans att uppgiften om att bara landet står i passet, d.v.s. att vilken ort jag är född i saknas i mitt pass.

I svenska pass står som födelseort, för infödda svenskar, i regel församlingen var ens mor var skriven vid tidpunkten för barnets födsel (var man faktiskt är född noteras inte). Detta ändrades dock för 3-4 år sedan till att vara kommunen var barnets mor var skriven vid tidpunkten för barnets födsel, men ändringen gäller inte retroaktivt så det är bara för de som är födda sedan ändringen som kommun anges som födelseort istället för församling. Jag har flera kompisar som är födda i Sofia församling på Söder i Stockholm och det har hänt att de vid någon passkontroll utomlands fått frågan om de är födda i Bulgarien eftersom det enda som står under födelseort i deras svenska pass är "Sofia"...
 

Tomas E

Medlem
I svenska pass står som födelseort, för infödda svenskar, i regel församlingen var ens mor var skriven vid tidpunkten för barnets födsel (var man faktiskt är född noteras inte). Detta ändrades dock för 3-4 år sedan till att vara kommunen var barnets mor var skriven vid tidpunkten för barnets födsel, men ändringen gäller inte retroaktivt så det är bara för de som är födda sedan ändringen som kommun anges som födelseort istället för församling.
Tänk vad man lär sig! I mitt fall står en småstads namn som födelseort, men det råkar vara så att orten, kommunen och församlingen heter samma sak, så jag har aldrig reflekterat över att det är församlingens namn som står.
 

Fredrik

Medlem
Kan ni hitta Hel. Trefald. på en karta någonstans? Det kan inte passkontrollanter heller.

Jag noterade att jag fyllde i nuvarande ort senast och det verkar inte ha gjort någon skillnad heller.
 

ekf

Medlem
Jag har varvat vad jag skrivit på födelseort, mest för att jag inte kommer ihåg hur jag resonerade gången innan. Som i passet eller som i verkligheten…
Församlingen som anges i passet är dessutom geografiskt obunden, så lycka till med att hitta det på en karta som sagt :)
 

jerk

Medlem
Tror jag blivit lurad! Pröjsade 80dollar
 

Attachments

  • 3075FF4E-7F98-411B-8201-4664DEA4D991.png
    3075FF4E-7F98-411B-8201-4664DEA4D991.png
    192 KB · Visningar: 225
Toppen