Tack. Från annat håll fick jag tips om motsatsen så det bekräftar väl att just den detaljen inte är avgörande. Nu blev det som det står i passet ändock..Jag har alltid fyllt i staden, inte församling som det står i passet. Aldrig haft problem.
Tack. Från annat håll fick jag tips om motsatsen så det bekräftar väl att just den detaljen inte är avgörande. Nu blev det som det står i passet ändock..Jag har alltid fyllt i staden, inte församling som det står i passet. Aldrig haft problem.
Tack. Från annat håll fick jag tips om motsatsen så det bekräftar väl att just den detaljen inte är avgörande. Nu blev det som det står i passet ändock..
Jag har alltid skrivit församlingen för att det ska matcha passet. Men verkar från Hachans erfarenhet inte vara något som kollas. Däremot gissar jag "best practice" är att det ska överrensstämma med passet (dvs församling) för undvika ev problem.
Det kan ju vara så att man blir uttagen för kontroll. Men det går ju att förklara i så fall.
Och informationen är ju inte fel. Det frågas ju efter födelseort.
Men ja, jag håller med om att det är bäst att skriva så det överensstämmer med passet, men om det frågas efter ort så är det ju faktiskt inte samma sak som står i passet (för många). Möjligen om de frågat efter plats.
Var dessutom tvungen att kolla i min sambos utländska pass och där står bara födelsedelstat. Mest kuriosa.
Tänk vad man lär sig! I mitt fall står en småstads namn som födelseort, men det råkar vara så att orten, kommunen och församlingen heter samma sak, så jag har aldrig reflekterat över att det är församlingens namn som står.I svenska pass står som födelseort, för infödda svenskar, i regel församlingen var ens mor var skriven vid tidpunkten för barnets födsel (var man faktiskt är född noteras inte). Detta ändrades dock för 3-4 år sedan till att vara kommunen var barnets mor var skriven vid tidpunkten för barnets födsel, men ändringen gäller inte retroaktivt så det är bara för de som är födda sedan ändringen som kommun anges som födelseort istället för församling.